петък, 5 юни 2009 г.

Красимир Гергов, медиен консултант: Рекламният пазар ще се промени, ще останат 4 основни тв играчи

Класа - 1 стр.
Красимир Гергов, медиен консултант: Рекламният пазар ще се промени, ще останат 4 основни тв играчи

Андриана МИХАЙЛОВА

Инвеститори ще използват медиите за рекет, андрешковци ще навредят на бизнеса
Структурата на рекламния пазар ще се промени и това ще повлияе на независимата и свободната журналистика. Това заяви медийният консултант Красимир Гергов на дискусията "Медийна криза ли е финансовата криза" на Mediamixx'09. 15-ото издание на най-значимия медиен форум в Централна и Източна Европа се провежда в курорта Албена от 3 до 7юни.
"През последните 10 години медиите у нас са независими, занимават се със своя бизнес с помощта на рекламодателите. В края на следващата година това ще се промени", прогнозира Гергов. Според него тогава медийните компании ще започнат да работят на загуба и ще навлязат инвеститори, които ще ги използват за влияние и рекет. В момента това в България не се случва, но ще стартира, когато пазарът намалее. Гергов посочи, че средства за комуникации в Сърбия, Гърция и Турция са проводници предимно на влияние. "Заради валутния борд у нас още няма голям спад в рекламния пазар", допълни експертът. Той припомни своя прогноза от началото на годината, че пазарът се е свил за първите три месеца с 20-30% спрямо същия период на миналата година. Редуцирането обаче може да се увеличи с още 30%, ако валутният борд падне. "Сега има задлъжнялост между фирмите и заради това ще се появят андрешковци, които ще навредят на пазара. Трябва да се поддържат плащанията", посъветва Красимир Гергов. Той е категоричен, че трябва да се повиши конкуренцията на пазара. "Ще останат четири големи медийни играчи - Time Warner, News Corp., Нова тв и ТВ7", прогнозира медийният консултант. Според него цената на рекламата в медиите ще падне, което е положително за конкуренцията и креативността на рекламните агенции. "По време на криза трябва да се рекламира, да се запазят клиентите и пазарният дял", каза още Гергов. Той посочи и че разходите за реклама са 0,3 -0,4% от оборота на компаниите и ще бъде добре, ако се задържат в близките 2-3 г. Гергов допълни, че в условията на криза най-важни са оптимизацията и комуникацията. Той препоръча на мениджърите да са по-креативни, защото идват съкращенията. Рекламният експерт даде пример с проекта на БНТ1 "Голямото четене", в който всеки можеше да чете любимата си книга на площада и така предаванията навлизат все повече в домовете на хората, а в комуникацията няма ограничения. "Бъдещето е в синергията между медиите и производителите на съдържание", заключи Гергов. Според него обаче в момент на рецесия не е добре мобилните оператори да притежават и телевизии.
Телевизията ще запази мястото си на водеща медия с 83% и през 2015 г. Данните са от проучването "Медиен сценарий до 2015 г.", направено от GFK и представено от главния изпълнителен директор на компанията Джордж Лукс. В изследването са анкетирани представители на 25 страни. Според прогнозите интернет също ще запази водещите си позиции, като тогава ще има между 56 и 80%. В момента 90% от потребителите използват стандартна телевизия, но според експертите след няколко години те ще са 70%. "Бизнесът трябва да засили рекламата", каза още Лукс. Според друго проучване на GFK зрителите намаляват, но използването на телевизия се увеличава. Тенденцията от последните 3 години е жените да стоят по-малко пред тв екраните. Има отлив от аудитория в големите градове и сред младите за сметка на потребителите над 54 г.
Според Ханс Map, съветник в RTL, пред медиите има три проблема - финансов, технологичен и интелектуален, бизнес плановете пък са тотално променени. Той препоръча на хората от сектора да не се страхуват от включването на новите медии.
"Вестниците не се четат на един дъх, както беше преди 10 г., най-големият интерес се регистрира около 9 часа сутринта", констатира пък Марио Гарсия, шеф на Garcia Media Group. След 35 минути четене на новини онлайн потребителите запомнят информацията, но не и къде са я прочели, затова изключително важно е брандирането, препоръча експертът, който е правил ребрандирането на Wall Street Journal.
***
TV 2 и ТВ 7 взимат по 58 аналогови честоти
TV 2 и ТВ 7 взимат аналогови лицензии за 58 града, а МСАТ за 15, научи "Класа". Честота 6 София отива В ТВ 7. Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) обяви два свободни тв канала за столицата. Най-вероятно регулаторът ще съобщи резултатите от конкурсите следващата седмица. Общо 407 заявления от 16 кандидата за разрешителни за аналогово излъчване на телевизионни сигнали постъпиха в КРС. Кандидатстваха Евроком България, ТВ 2, ББТ, РЕ-ТВ, Вест-ТВ, ТВ-7, М.САТ, РА-ТВ, България Кабел ТВ, Cmamuc, Евроком национална кабелна ТВ, Телекабел, СА Вие Виталис - Самарски и Cue, Михайлов ТВ. ТВ Европа и Агенция Нова-М.

Няма коментари: