събота, 6 юни 2009 г.

Липса на липси

Капитал - 39 стр.
Липса на липси



"Търсенето: смело да отидем там, където още никой не е стъпвал!" С тази препратка към култовия фантастичен сериал Star Trek бе представен поредният "убиец на Google" - новата онлайн търсачка на Microsoft - Bing. Иронично, голямото предизвикателство пред нея всъщност е да докаже, че там, където никой не е стъпвал, има нужда да се стъпи. Придирчиви към всичко друго, интернет потребителите са дотолкова свикнали с Google, че трудно си представят интернет света извън очертаните от него предели. А онлайн търсенето като млад бизнес сегмент може още много да се подобрява.
Дай ми решение
Презпоследните 10 години на практика почти откакто съществува бизнес моделът на интернет търсенето, Google e неизменен лидер в него. По данни на Nielsen Online в момента пазарният му дял е 64.2%, или далеч пред конкурентите Yahoo (15.8%) и Microsoft ( 10.3%). За съжаление като повечето монополисти и Google може да бъде обвинен в задържане на прогреса в своята област просто защото конкуренцията изглежда предварително сломена.
В същото време според Microsoft около половината от запитванията на потребители не генерират релевантни отговори, а 72% от интернет сърфиращите смятат, че показваните резултати са зле организирани. Хоризонталната търсачка Google просто е твърде голяма, а това често я прави зле подреден източник на информация. Вероятно много хора са напълно доволни от ефективността на Google просто защото не са работили с нещо различно от тази търсачка. Става така, че лидерът в сегмента малко или много е наложил стилa на събиране на информацията, кoйто ползваме.
Все повече хора обаче се обръщат към интернет за решаване на конкретен, комплексен проблем. Според анализаторската компания Ipsos Insights две трети от хората използват мрежата, за да вземат сложни решения. Ето защо настъпва времето на вертикалните търсачки, които освен другото дават пълни отговори на търсенията ни, а не само линкове към потенциални източници на информация.
Затова Bing бе позиционирана като "търсачка за решения", която бързо и лесно да дава смислен отговор на запитването ви. Всъщност поне на пръв поглед Microsoft спазват всичките си обещания. Стартиралата на 1 юни бета версия на Bing улеснява потребителите чрез интуитивен интерфейс, прегледно подреждане на генерираните резултати около смислови гнезда и кратко резюме за съдържанието на всеки сайт. Нещо повече: според това в каква област е желаната от вас информация тя ще ви бъде представена по различен начин. Bing e снабден и с лента за допълнително филтриране на търсенето, както и с подобрена функционалност за намиране на видео, изображения и сравняване на продукти.
Голяма стъпка?
Bing вероятно ще е добър продукт, но в това първоначално ще се убедят твърде малко хора. Eдва 7% от потребителите на Live Search, действащата до момента онлайн търсачка на Microsoft, всъщност са влезли директно в нея. Останалите са пренасочени от информационния портал на софтуерния гигант – MSN. Затова и Microsoft отделя бюджет от над 80 милиона долара за реклама на Bing. Основната цел на маркетинговата кампания е да информира хората за грешките на сегашните онлайн търсачки.
Дори и да има резултат от подобни кампании обаче, той със сигурност няма да е бърз. Колко от потребителите въобще забелязаха скорошните подобрения, направени по търсачката Yahoо? Google разполага не само с данни за огромен брой проведени търсения, но и поддръжници в лицето на цяла професионална гилдия, която се грижи за по-лесния му достъп до информация.
Microsoft от своя страна е една от малкото достатъчно големи компании, които реално могат да затруднят Googlе... или пък да го накарат да вложи още повече усилия в развитието на сегмента, като превърне в реалност концепции като търсене в реално време (при което в момента най-адекватни функции предоставя социалната мрежа Twitter), семантично търсене и т.н.
"Търсенето в последно време не е динамична категория, що се отнася до иновации", обяви изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър при представянето на Bing по време на All things Digital, конференцията, организирана от Wall Street Journal. Ако Microsoft успее да убеди поне част от потребителите в това, не само ще подпомогне развитието и на серия малки вертикални търсачки, но и ще провокира значителни подобрения в механизмите на представяне и възприемане на информацията в интернет.

Няма коментари: