събота, 6 юни 2009 г.

Членът на борда на директорите на SAP Джим Снабе:Бизнес софтуерът се сближава със социалните мрежи

Капитал - 40 стр.
Членът на борда на директорите на SAP Джим Снабе:Бизнес софтуерът се сближава със социалните мрежи



- Как се справя SAP и нейното българско подразделение в условията на рецесия?
- Нашата история показва, че бурните пазарни условия са полезни за SAP. Тогава са необходими прозрачност и ефективност, а това е нещото, което предлагаме с нашия софтуер. Освен това в добри времена всеки, който може да изрече IT без грешка, иска да прави технологичен бизнес. В криза обаче само най-силните имат достатъчно ресурси за изследователска дейност. Все пак тази рецесия е по-различна, защото удари неочаквано и силно. Някои компании направиха за малко пауза и това веднага се отрази на останалия високотехнологичен бизнес. Сега чувствам, че отминаваме тази пауза. Фирмите се фокусират върху по-малко проекти, но и очакват по-бързи резултати.
- Как влияе кризата на българския клон на SAP Labs?
- Миналия октомври реагирахме бързо на ситуацията и променихме плановете си. В нашата индустрия заради дългите обучения компаниите наемат хора 12 месеца преди да имат нужда от тях. Бяхме прогнозирали двуцифрен ръст на приходите за няколко години напред, тъй като в предните двадесет тримесечия имаше такова увеличение. Натиснахме "пауза", спестихме много пари през последните три месеца на 2008 г. Глобално ще намалим броя на служителите на SAP Labs с 6%.
- Какви са приоритетите на SAP за 2009 г.?
- Сега преосмисляме мисията на всички SAP Labs в света. Проблемът е, че ако в една лаборатория няма достатъчно критична маса, тя не ефективна. Затова искам да видя по-малко лаборатории, всяка с по-голяма глобална отговорност. Промяната ще отнеме три години. SAP Labs в София е една от ключовите ни структури в цял свят, така че тя ще става по-силна в бъдеще. Нейният размер ще зависи от пазара, който ще обслужва.
- Каква е стратегията на SAP за ръст в България и в региона?
- Имаме силни позиции в продажбите на софтуер за едрия бизнес. Това ни позволява да сме все по-важна част от тяхната инфраструктура и да им помагаме да спестят от разходите си за IT. Желанието ни е да бъдем по-активни с нашите клиенти. Смятаме, че има още поле за растеж при сегмента на едрия бизнес.
Поглеждаме и към по-малките компании. На локалните пазари има дребни играчи, които нямат нашите ресурси за развойна дейност. Мисля, че може да навлезем на този пазар. На него, разбира се, трябва да сме по-гъвкави.
Бразилия, Русия, Индия и Китай са пазари, които очакваме сериозно да растат. България е много близо до тях като потенциален темп на развитие.
Наблюдаваме и различните категории софтуер. През последните две години се опитахме да удвоим потенциалния пазар с предлагането на технологичната платформа NetWeaver, BusinessObjects (производител на софтуер за бизнес разузнаване) и разработването на софтуер за малкия и средния бизнес.
- Как помагате на бизнеса да излезе от кризата?
- Виждаме, че повечето фирми фокусират усилията си върху по-малко неща. На тях им трябва повече прозрачност, за да видят къде отиват парите им. Затова предложихме на пазара два аналитични инструмента, които сега се продават много добре. След като бизнесът разбере какво се случва, той започва да изисква повече ефективност. Смятаме, че нашият нов софтуер Business Suite 7 събира в едно всички необходими парчета.
Ние работим с повече от 80 хил. компании. Натрупаният опит означава, че често показваме доказани добри практики на други фирми. Така можем да кажем: "Вие се справяте с този процес 10% по-зле, отколкото показва нашият най-добър пример. Ако го въведете във вашата фирма, ще видите подобрение." Тоест продаваме не само софтуер, но и бизнес практики. Това помага много в рецесията.
- Вашият нов изпълнителен директор Лео Апотекер е повече търговец, отколкото програмист. Означава ли това, че SAP ще се фокусира повече върху продажбите?
- Вярно е, че Лео не е програмирал от известно време, но не подценявайте неговото разбиране за технологиите. Сега по-скоро се опитваме да направим софтуера по-разбираем за хората. Няма да спечелите, ако инвестирате в технологично развитие, което не носи полза за клиентите. Подходът на Лео е да сближава SAP повече с хората. Вече каним клиентите ни в лабораториите, където разработваме софтуера.
- Какви са тенденциите на глобалния пазар на бизнес софтуер?
- Сега е доста трудно да се предвиди. Разходите за IT по-скоро падат. Но ние сме в изгодна позиция. Има компании, които инвестират повече в SAP, въпреки че свиват своите инвестиции в IT. Това се получава, защото консолидираме софтуера, за да намалим крайната му цена.
- Ще сваляте ли цените?
- Опитваме се да добавим стойност към съществуващите продукти, а не да намалим цената. Има и безплатен софтуер, но той едва ли решава вашите проблеми.
- Как се борите срещу конкуренцията, която предлага софтуер като услуга (клиентите на Salesforce например не купуват софтуера, а плащат само когато го ползват)?
- Според мен тези компании предоставят най-лесния начин за ползване на бизнес софтуера. Но техният недостатък е, че клиентът не може да получи своя версия на софтуера. Той ще има достъп до това, което всички останали имат. Но пък от друга страна е бързо и евтино. За по-дълго време обаче вероятно излиза по-скъпо, защото плащате наем. Това е хубав бизнес модел за процеси без стратегическо значение.
Според нас е необходимо да се интегрират двата подхода - доставка на софтуер през интернет и собствена инсталация на сървър. Когато става дума за ключови процеси като ценообразуване и изпълнение, според нас те трябва да се извършват от инсталиран софтуер на вашия собствен хардуер. Вие не изнасяте основния си бизнес на външни компании, а само страничните дейности. Същото е и със софтуера.
- Имаше спекулации, че SAP ще предлага като възможност за ъпгрейд своя софтуер на части вместо изцяло. Вярно ли е това?
- Да, вместо нормален ъпгрейд може да инсталирате пакет с всички нови функции, но неактивирани. Така може да избирате коя точно искате да купите. Освен това тестовете дали тази нова характеристика е необходима отнемат много по-малко време. Ще тествате пет, а не хиляда, както е при обикновен ъпгрейд.
- Защо инвестирахте в LinkedIn (сайт за бизнес контакти)?
- Притежаваме фонд за рискови инвестиции, който финансира интересни компании. Обикновено SAP инвестира във фирми с близки дейности. Смятаме, че в бъдеще социалните мрежи и бизнес процесите ще се сближат повече. Затова инвестирахме стратегически в LinkedIn.
Освен това навлизаме на няколко нови пазара, за да разберем от първа ръка накъде се движат. Наскоро купихме фирми, които създават среда за интернет услуги. Например Highdeal, която има софтуер за отчитане на сметките към телекомуникационни оператори. Придобихме още Clear Standards, фирма за рационално използване на природните ресурси.
- А защо купихте BusinessObjects?
- По принцип подхождаме от гледна точка на процесите. Имаме готови процеси за 26 индустрии. Осъзнахме обаче, че бизнесът има нужда и от аналитична информация, така че да прогнозира какво ще се случи. Затова купихме лидера в тази сфера BusinessObjects. Преди помагахме за управлението на бизнес процесите, а сега консултираме и за мениджърските процеси, които са далеч по-хаотични. Това са двете страни на една монета.

Няма коментари: