вторник, 2 юни 2009 г.

GM фалира, да живее новият GM!

Дневник - Компании&Финанси - X стр.
GM фалира, да живее новият GM!



На 1 юни 2009 г. в 14 часа българско време автомобилостроенето и световната икономика преживяха повратен момент, предизвикан от глобалната криза - емблемата на американската индустрия „Дженерал мотърс“ (General Motors - GM) внесе документи за започване на процедура по защита от кредиторите си. Разграничаването между стария и новия GM, както самата компания ги определя, ще продължи между 60 и 90 дни и има за цел цялостно преструктуриране на дейността, визията и мисията на консорциума. Дългоочакваната процедура по прочутата вече глава 11 от Закона за банкрутите на САЩ ще разтърси пазарите и ще остави дълбок отпечатък върху американската икономика, смятат анализатори. Глава 11 дава възможност на една компания да извършва дейност, въпреки че е в положение на несъстоятелност. Пътят на контролирания банкрут се определя като по-добрия избор пред ликвидацията - единствената друга възможност на компанията след тежките финансови резултати от последните месеци. Загубени 88 млрд. долара от 2005 г. досега, уволнени над 100 хил. души от началото на века и свиване на влиянието на редица ключови пазари са само част от причините за огромните дългове, принудили компанията да търси защита от кредиторите си. По пътя към достигане до новия GM Белият дом ще контролира преструктурирането в предприятието с активи за 82 млрд. долара към края на март. Специалисти, цитирани от „Ню Йорк таймс“, смятат, че икономиката на САЩ ще претърпи временно сътресение, след като безработицата в страната може да се увеличи с цял процентен пункт до 10 на сто единствено „благодарение“ на съкращенията на пряко и косвено свързаните с GM работници в американската икономика. Краткосрочните вреди от процедурата по банкрут трябва да доведат до по-ефективно предприятие, фокусирано върху потребителите, предлагащо по-атрактивни продукти, се казва в официално изявление на „Дженерал мотърс“. По време на процедурата по контролиран банкрут дружеството ще обслужва всичките си задължения както към клиенти, така и към кредитори и доставчици, допълват от компанията. За целта Вашингтон ще предостави заем на консорциума в замяна на мажоритарен дял в капитала на новия GM. Изясняването на финансовите параметри на процеса по защита от кредитори обаче не отговаря на ключов за анализатори въпрос - коя компания ще замести „Дженерал мотърс“ в индекса „Дау Джоунс“. Сривът на акциите на дружеството и изваждането му от индекса отваря свободно място за гиганти като Apple, Cisco, Oracle, Amazon, Colgate Palmolive и PepsiCo, уточнява DailyFinance.
***
Основни стъпки по пътя към новия GM:
• между 12 и 20 завода ще бъдат закрити
• 21 хил. души ще бъдат съкратени
• 2.4 хил търговски представителства ще затворят
• 72% от капитала ще бъдат предоставени на САЩ и Канада
• 30 млрд. долара е заемът, обещан от Вашингтон
***
„Форд“ се възползва от ситуацията,
ще увеличава дела си на вътрешния пазар
Единственият автомобилостроител от Голямата тройка от Детройт, който не се възползва от заеми от Белия дом въпреки регистрираните загуби „Форд“ (Ford), планира разрастване, докато текат оздравителните процедури в местните му конкуренти. Консорциумът
смята да заложи на увеличение на производствата си в рамките на третото тримесечие на настоящата година в опит да завладее така нужните му по-големи пазарни дялове, уточнява „Уолстрийт джърнъл“. Ръст от десет на сто на годишна база в броя на сглобените леки автомобили и камиони планират мениджърите на „Форд“ за периода юли - септември. Определяният от анализатори като рискован ход заради растящите цени на петрола за потребители има за цел да завърши разграничаването в съзнанието на потребителите между трите производителя. Докато „Крайслер“ (Chrysler) и „Дженерал мотърс“ (General Motors - GM) вече изтеглиха десетки милиарди долари от Вашингтон в опит да стабилизират дейността си, а след неуспешните си усилия последователно започнаха процедури по контролиран банкрут, „Форд“ е в ролята на пълна противоположност. Въпреки загубата от 1.4 млрд. долара за първото тримесечие на 2009 г. компанията се представя значително по-добре от финансова гледна точка и мениджърите в предприятието смятат, че е крайно време да направят опит да материализират тези успехи. Ръст в производството до 460 хил. леки коли и камиони има за цел да увеличи пазарния дял на дружеството над резултата за април от 13%. Фокусът на атаката ще е печелившият към момента модел пикап F-150, уточнява „Уолстрийт джърнъл“.
***
„Крайслер“ се връща към живота
Вратите за изход от процедурата по контролиран банкрут на „Крайслер“ (Chrysler) бяха отворени в понеделник, след като най-тежката задача от процеса по защита от кредитори беше решена, предаде „Блумбърг“. Одобрението на съдията Артър Гонзалес за продажба на активи на американския автомобило-строител на стойност 2 млрд. долара доближава компанията до желаното в най-скоро време завръщане на пазара. Внасянето на документи за защита от кредитори
на 30 април преустанови производствата на компанията, давайки време да преструктурира своята дейност и да потърси начин за осигуряване на рентабилни операции на дружеството. Важно участие по спасяването на „Крайслер“ имат и правителствата на САЩ и Канада, осигурявайки близо 13 млрд. долара за стабилизиране на компанията. За целта активите на „Крайслер“ ще бъдат продадени на
профсъюза UAW и здравен фонд на пенсионираните служители на предприятието (68%); италианския ФИАТ (20%); Вашингтон и Отава (12%). От „Блум-бърг“ уточняват, че сделката още не е финализирана и ако до 15 юни страните по споразумението не достигнат съгласие, банкрутиралото дружество може да бъде заплашено от ликвидация. Анализатори успокояват, че вероятността за подобно развитие е изключително малка, след като договарянето между заинтересуваните страни бе определено като приоритетно от представителите им. След приключване на процедурата по защита от фалит новият главен изпълнителен директор на компанията ще бъде избран от италианския консорциум. Бързият и успешен процес, протекъл в американската компания, се определя от специалисти като тренировка за стартиралия вчера банкрут в „Джене-рал мотърс“.

Няма коментари: