вторник, 8 юли 2008 г.

Иван ИВАНОВ, генерален директор на Zed Digital Cybermark Интернет е неделима част от медийния микс

Пари - 26 стр.
Иван ИВАНОВ, генерален директор на Zed Digital Cybermark Интернет е неделима част от медийния микс

Боряна НИКОЛАЕВА

- Господин Иванов, какъв беше интернет пазарът преди 10 години и какъв е сега?
- Преди 10 години нямаше пазар, ние трябваше да го направим. Фирмите тогава разполагаха с малко компютри, повечето хора не знаеха какво е интернет. Опитвахме се да убеждаваме клиентите си, те ни гледаха недоверчиво и не ни разбираха. От 100 опита успявахме веднъж. Беше много трудно, нямаше достатъчно сайтове, нито достатъчно медии, дори и рекламодатели. Българският рекламодател е странна птица, той гледа конкуренцията - където рекламира тя, там го прави и той. И когато колелото се завърти веднъж, нещата потръгват. В момента състоянието на интернет рекламата е коренно различно. Има много и големи медийни групировки има компании измерващи посещенията на сайтовете. Това е от изключително значение защото до миналата година главният проблем беше че всеки сам си мери аудиторията и се получаваха доста разминавания. Днес потребителите са много повече рекламните обеми са по-големи. За миналата година 12 млн. лв. бяха бюджетите отделяни за интернет реклама в България. За 2008 г. само до май тази сума е надмината. Специално за нашата компания рекламните обеми за 2007 г са в размер на 10% от общия пазар За 2008 г очакваме поне двойно увеличение
- Кои са основните ви конкуренти?
- Ние все още сме единствените изцяло посветени на интернет рекламата Конкуренцията идва от
всички останали рекламни агенции в които има отдели занимаващи се с това. Пряка конкуренция нямаме въпреки че в последно време част от компаниите занимаващи се с уебдизайн се преориентираха и започнаха да предлагат интернет маркетинг. Нашата сила е в това че сме първите на пазара познаваме етапите и развитието му Нашата цел винаги е била да се опитваме да сме една крачка пред другите да въвеждаме нови неща Практиката ме е научила че е много по-лесно да минеш първи по даден път нищо че не е утъпкан
- Как се прави ефективна интернет реклама?
- Трудно. Как работим ние: разполагаме със собствен софтуер в който въвеждаме резултатите от всички проведени до момента кампании. Те са така структурирани че да може да покажат в дълбочина детайлите на кампанията. След това когато дойде нов клиент ние можем да проверим дали сме правили подобно нещо досега как и кога къде сме рекламирали и с какви резултати Само интернет никога не може да реши проблема на един рекламодател Той е част от една медийна кампания но трябва да
бъде придружен от други канали, които да помогнат максимална част от аудиторията да достигне до рекламното послание.
- съществува ли все още проблемът с измерването на ефективността при интернет рекламата?
- Компаниите, които очакват някой да им измери ефективността, ще имат този проблем винаги. Аз не съм го имал и преди 10 години. Ефективността в ин-тернет е много ясна, няма по-измерима медия от нея. Как се измерва външната реклама, как се измерват радио или печатната реклама например? Според
мен това са странни твърдения никога не е имало проблеми с измерването ефективността на рекламата. Има точни параметри и показатели въпрос на опит е да ги изтълкуваш правилно.
- Какви са световните тенденции в интернет рекламата?
Може да се каже че са сходни с тези които са валидни за България У нас обаче банерите са 90% от пазара докато на Запад те са към 40% Там се залага много на тнар search marketing - в Google в Yahoo В България засега освен Dir bg няма подобна
търсачка, но ако този проект тръгне добре, възможно е да промени донякъде пазара.
- Какви са вашите прогнози за развитието на интернет рекламата в българия?
- Прогнозата определено е положителна. Ще има ръст до определено ниво, след което е нормално да се получи пропорционално разпределение между всички медии. За 2008 г. най-вероятно ръстът на интернет рекламата ще е двоен, за по-нататък не мога да се ангажирам с цифри, защото интернет пазарът е труден за прогнозиране.
Постижения
- Zed Digital Cybermark публикува за пръв път българска реклама в световната социална мрежа Facebook.com. Проектът беше реализиран миналия месец за Renault Simbol в партньорство с медийната агенция Пиеро 97.
Кампанията пожъна голям успех и Renault в момента разполага с втора реклама в тази мрежа. Агенцията реализира редица кампании, които са пионери в областта на интернет маркетинга в България. Сред тях са първата комбинирана интернет и sms кампания от 2003 г. за откриването на Sony Center в ЦУМ, първата таргетирана онлайн кампания за Фикосота Синтез и първата българска реклама в Yahoo (на Орбител).
Визитка
- Иван Иванов се занимава с интернет маркетинг и реклама още от зората на този бизнес в България. Интересът му към сектора датира отпреди 12 години, а от 1998 г. започват да се появяват български реклами в мрежата.
-Той е един от създателите на портала дир.бг и работи там 5 години.
- От 2002 г. е генерален директор на Zed Digital Cybermark, компания за интернет маркетинг и реклама, част от Publicis Marc Group. Тя е създадена през 2000 г. и е първата по рода си у нас.
- Реализирала е над 500 кампании, има повече от 60 клиенти, част от които са HP, Renault-Nissan, Банка дСК, L’Oreal и др.

вторник, 8 юли 2008 06:26:10

Няма коментари: