петък, 9 януари 2009 г.

Спонсори изнудват МОК да избере Чикаго за Олимпиада 2016

Дневник - 15 стр.
Спонсори изнудват МОК да избере Чикаго за Олимпиада 2016

Лили ЧОЛАКОВА

През октомври в Копенхаген Международният олимпийски комитет (МОК) трябва да гласува къде ще се състоят летните игри през 2016 г. Мнозина наблюдатели се опасяват, че изборът вече е предопределен. В последните месеци медиите в САЩ и спонсорите силно настояват Чикаго да получи домакинството. Световната икономическа криза не подмина и МОК, пише германският в. „Ханделсблат“. Заради неясното бъдеще спонсорите и телевизионните компании засилиха натиска си върху ръководителите на комитета в Лозана. В случай че през октомври Чикаго не получи правото да организира игрите, МОК е заплашен от сериозни финансови загуби. Конкурентите за домакинство - Токио, Мадрид и Рио де Жанейро, се страхуват, че шансовете им намаляват с всеки изминал ден. „В този момент никой не може да се чувства сигурен“, така президентът на МОК Жак Рох описа финансовите перспективи. Въпреки това централата се намира в „отлично състояние“ през новата година: с бюджет от около пет милиарда долара (3.6 млрд. евро) през последните четири години тя увеличи спестяванията си с 400 милиона долара, продаде телевизионните права за игрите във Ванкувър 2010 и Лондон 2012 г. за 3.8 милиарда и отчете 900 милиона приходи от спонсори.
Дали обаче бюджетът ще се запази същият и след 2012 г. зависи от това на кого МОК ще даде олимпиадата през 2016 г. Тв компанията NBC, която в момента държи правата за САЩ, и конкурентите Fox и ESPN/ABC ще обявят много високи цени за правата на игрите, ако Чикаго не получи домакинството. За сравнение може да се използват онези 2.2 милиарда, които NBC вече плати за Ванкувър 2010 и Лондон 2012. Прогнозите са новата цена да е много по-висока.
Американците искат от МОК да определи търга за продажбата на тв правата чак след изборите в Копенхаген през октомври под мотото „Първо стоката, след това парите“. Това се противопоставя на досегашното правило, според което се договаряше първо цената и след това домакинът. Заради сложната ситуация Жак Рох е в сериозно затруднение - ако сключи тв и спонсорските договори в САЩ преди обявяването на домакина, рискува значително по-ниски приходи. От друга страна, ако изчака с преговорите, гласуването на всички 100 членове на МОК би се превърнало във вот за повече пари - всеки глас за Чикаго е глас за високи постъпления. Спонсорите също упражняват сериозен натиск. Веригата за бързо хранене „Макдоналдс“ например обяви, че ангажиментът й към комитета след 2012 г. ще бъде сигурен само ако Чикаго получи игрите. А американският пазар е много важен за централата - 60% от целия й бюджет се формират от приходите от САЩ. МОК вече получи няколко сериозни удара миналата година, когато загуби важни спонсори в лицето на „Ийстман Кодак“ (Eastman Kodak) и „Джонсън и Джонсън“ (Johnson & Johnson). „До 2012 г. олимпийският комитет има договори с девет фирми. Ние сме оптимисти, че въпреки финансовата криза ще намерим още сериозни партньори“, оптимистични са от централата.

Няма коментари: