вторник, 6 януари 2009 г.

Иде катарзис за рекламния бизнес у нас

Пари - 26 стр.
Иде катарзис за рекламния бизнес у нас

Боряна НИКОЛАЕВА

Мениджъри на агенции предричат оптимистична година за PR и интернет рекламата
По всичко личи, че новата 2009 г. ще бъде успешна за PR бизнеса в България. Редица специалисти са на мнение, че ръстът на пазара ще се запази и дори е възможно да се увеличи. Причината за това се крие във факта, че по време на криза компаниите залагат изключително много на комуникациите и на лоялните клиенти. Свиване на бюджетите за PR не се очаква, защото за разлика от рекламата те са по-малки.
Динамиката
Според Любомир Аламанов, управляващ директор на агенция APRA Porter Novelli, финансовата криза няма да се отрази много на PR бизнеса. Големите, стабилни компании, които не играят на рисковите финансови пазари, ще продължават да инвестират в публичните си комуникации. А идват и избори. Най-вероятно ще има преразпределение на бюджетите, но по-скоро смятам, че ще има отлив от ATL каналите към PR, промоции и други BTL активности. Вече се забелязват подобни тенденции, коментира за в. Пари Аламанов. Винаги приветствам появата на нови агенции. Това прави пазара динамичен. Иначе ние, големите агенции, членове на Българската асоциация на PR агенциите, работим на пълни обороти и не съм чул някой от колегите да има проблеми.
Позициониране
Очаква ни една година, пълна с предизвикателства, коментира Александър Дурчев, директор на All Channels. Вече стана очевидно дори и за най-големите оптимисти, че криза има. Няма как тя да не се отрази на PR бизнеса. За щастие пиарът е жизненоважен по време на криза, защото помага на организацията да комуникира пълноценно и навременно с целевите си групи чрез медиите. Това е и причината да смятам, че следващата година основен акцент в дейността на PR практиците ще бъде директната работа с медиите и търсенето на възможности за позициониране на посланията в една доста конкурентна медийна среда, смята Дурчев. Много вероятно е социално отговорните кампании да намалеят, което ще позволи на наистина значимите каузи да получат заслужено внимание,
прогнозира още той. Голяма част от бизнеса у нас вече е достигнал достатъчно високо ниво, за да знае, че инвестицията в корпоративната репутация е сериозен инструмент за справяне на компаниите в трудните времена, които ни предстоят. Фирмата с добро име привлича както най-добрите служители, така и най-желаните клиенти. Според Дурчев компаниите ще станат много по-разумни в харченето на маркетинг и PR бюджетите си. Лудото темпо, с което се развиваше бизнесът последните години, ще се забави и много мениджъри ще преоценят приоритетите на компаниите си. Надявам се това да доведе по-скоро до създаването на по-ефективни от професионална гледна точка кампании, отколкото до паническо съкращаване на бюджети. За съжаление не са много PR професионалистите и PR агенциите, които ще успеят да отговорят на повишените изисквания на клиентите си.
Стабилност
От една страна, кризата вече засяга рекламния пазар и бомбардировките с рекламни послания ще понамалеят. От друга страна, българската публика е доста консервативна и прекомерната креативност по-скоро ще я отблъсне. Смятам, че компаниите трябва да залагат на ясни и фокусирани послания в своите рекламни кампании и да ги комбинират с интелигентен PR, казва Дурчев. Добрата корпоративна репутация обещава стабилност на компанията, която иска да е лидер на пазара. Тя би могла да бъде сериозен актив в момент, когато излезем от това временно състояние. Така утре компанията ще бъде с едни гърди напред. Кризата би могла да бъде катарзис за целия пазар. В такава обстановка е нормално едни да изчезнат, други да се появят. При всички положения това ще бъде много полезно за всички играчи, които искат да бъдат професионалисти и да правят нормален бизнес в България.
Рекламата
Не така оптимистично стоят нещата при рекламния бизнес. Много компании
вече взеха мерки и съкратиха маркетинговите си бюджети. Специалистите предвиждат забавяне на растежа на рекламния пазар и създаването на известни притеснения сред българските рекламодатели и агенции.
Ръст
Трудно е да се направи обобщена прогноза за развитието на рекламния пазар през следващата година, но според Николай Неделчев, управляващ директор на Publicis MARC, ръстът на пазара ще е от порядъка на 5-10%. Ще бъдем свидетели на намаляване на бюджетите или пренасочването им към PR дейности, интернет или BTL услуги. Намаляването на рекламните бюджети ще бъде предимно от българските компании, сред които може и да настъпи паника, продиктувана от
кризата. Това е така, защото досега те са свикнали да работят в условията на растеж на пазара и сега за пръв път изпадат в подобна ситуация, коментира Неделчев. Повечето играчи на пазара ще бъдат предпазливи. Агенциите, които са част от международни вериги, най-вероятно ще изпълняват по-стриктно препоръките на централите си. Ще се инвестира в реклама в медии като интернет и радио, но според Неделчев по-евтините медии са с измамен ефект, защото те нямат покри-ваемостта на телевизията, която е най-скъпият канал, но пък достига до най-много хора. Николай Неделчев не прогнозира да има фалити сред рекламните агенции, но очаква те все по-усилено да развиват съпътстващи дейности под линия и интегрирани маркетингови комуникации.
****
Събитията
> Провелата се това лято Рекламиада 2008 беше най-значимото събитие
в рекламния бизнес у нас За изминалата година. Под това име се проведе ежегодният фестивал на Асоциацията на рекламните агенции.
> Над 500 заявки от 62 агенции бяха допуснати до участие, а над 1000 бяха акредитираните участници.
> Publicis MARC Group стана медийна агенция на годината, OgilvyS-Mather Sofia пък беше избрана
За рекламна агенция на годината. WWF стана За рекламодател на годината.
> Кампания на годината се оказа кастинг кампанията 3а Big Brother 4 на New Moment New Ideas Company.
***
80 процента е ръстът на пазара на интернет рекламата за Европа през 2008 г.
***
62 процента от ръста на разходите за реклама до 2010 г. ще бъдат генерирани от развиващите се пазари
***
Текст под снимка
Николай Неделчев не предрича да има фалити сред рекламните агенции

Няма коментари: