Пари - 28 стр.
Десислава Паунска, творчески директор на агенция Прима: По време на криза се разчита на PR
Боряна НИКОЛАЕВА
При рецесия компаниите залагат на доверие и на лоялни клиенти и партньори
> Госпожо Паунска, каква беше според вас изминалата 2008 г. за PR бизнеса у нас?
- Тенденциите бяха в две посоки - от една страна, всички смятат, че PR е нещо много лесно. Непрекъснато чуваме от някого „Това е PR акция." или „Направи си PR". По този повод знам един анекдот, че мъжете, които се чудят какво да правят, стават строителни предприемачи, а жените PR. Наистина има много жени, които са решили, че това е лесно амплоа. Другата тенденция е, че агенциите работят все по-професионално и подготвено. Клиентите също станаха по-подготвени и вече знаят какво да искат от агенцията. В комуникацията е много важно да има доверие, процесът е двустранен. Други мои наблюдения като положителна черта - досега комуникацията чрез професионални консултанти беше съсредоточена в София. А тази година страшно много от запитвания и проекти, по които работехме, бяха извън столицата. Това
показва, че започва да се осъзнава нуждата от професионални комуникации и в другите големи градове. Обяснявам си го с изпълнението на европроектите, които обикновено изискват добре структурирана и описана кампания.
> Отчитате ли проблеми пред PR пазара, които не са отстранени?
- Проблем, който произтича от неразбирането за същността на PR - всяка информация, с която дадена компания се опитва да комуникира публично, се възприема като скрита реклама. Доста често на PR като цяло се гледа като на скрита реклама. Има и практика това да се калкулира по рекламни тарифи. Аз съм на мнение, че когато една компания се занимава със социално отговорни проекти извън основната си дейност или подкрепя културни проекти, си заслужава да бъде отразена, защото така възпитава хората. Много от проблемите в България според мен идват оттам, че ние превръщаме децата си в обикновени „консуматори". Това се случва, защото социалният сектор и културата почти липсват. На дейността на такива компании трябва да се дава гласност, независимо че те са и рекламодатели. Това са проблеми, които трябва да се решават на генерално ниво. В този случай важна роля би изиграла една организация, която да обединява цялата PR гилдия.
> Има ли я тази организация, или гилдията е леко разпокъсана?
- Дори не искам да влизам в подробности, малко съм песимист по тази тема. Като че ли сме по-фокусирани върху това да си раздаваме награди, отколкото да решаваме важни за бизнеса и за хората проблеми. Има много неща, които заслужава да се дискутират публично - външният имидж на България например. Досега такава концепция няма Правя предаването Другата България и се срещам с образовани и
интелигентни хора, които страдат от това, че посланията, които пращаме навън, отсъстват или са много разпокъсани. Една професионална гилдия би могла да помогне за извеждането на такива послания. Има няколко организации, но реални действия няма. Работата на PR е да провокира общественото мнение и да променяме нагласите на хората към добро.
> Какво влияние ще окаже кризата на PR бизнеса?
- Излязоха много професионални коментари и прогнози в чужбина, където вече се усети кризата. Истината е, че по време на рецесия обикновено се разчита на PR, на добрите връзки с обществеността и на правилната комуникация - вътрешна и външна. В една криза се залага на доверие и на лоялни клиенти и партньори. А те се създават чрез PR, чрез социална отговорност. В кризата ще оцелеят тези, които успеят да спечелят доверие. Прогнозите засега са да се
режат рекламни бюджети, не толкова PR бюджети. Но българският пазар е много специфичен. Във въздуха витае мнението, че компаниите трябва да залагат на PR кампании, защото това е добре за фирмата им. Решенията обаче се отлагат във времето и нищо не се случва. Може би това е така, защото за България PR е нова професия.
> Каква е вашата прогноза за развитието на сектора?
- В бъдеще ще се търсят нови комуникационни канали. В България интер-нет не е изцяло използван. Комуникацията става все по-лична, дистанцията се скъсява. Интернет е медия с голямо влияние, вижте какво се случи с блоговете, каква популярност добиха те през последните години. Ръст на пазара едва ли ще има, но няма да има и спад. Според мен нивото ще се запази. Мисля, че през първите месеци на годината кризата все още няма да се усети.
***
За себе си
> Десислава Паунска е журналист по професия. Кариерата й започва като стажант във вестник 168 часа, след което продължава в 24 часа.
> Там минава през всички нива на развитие - от стажант до заместник главен редактор на вестника.
> Кратко работи и във в. Континент.
> От 2000 г. решава да се присъедини към гилдията на PR специалистите. Става част от екипа на агенция Прима.
> Работила е в БНТ като сценарист на предаването 1002 нощи, което е може би първото риалити предаване в България.
***
текст под снимка
Комуникацията става все по-лична, дистанцията се скъсява, казва Деси Паунска
***
20 души е екипът на агенцията. Допълнителни служители се включват за някои проекти
***
Фирмено CV
> Агенция Прима е създадена през 1998 г. от Невена Анева, а Деси Паунска е в екипа от 2000 г. Тя е неизменно в агенцията
с прекъсване от около 2 години.
> Позицията, която Заема, е творчески директор.
> Агенцията е известна с това, че работи усилено в сферата на културата. Първите PR кампании на театри и концерти, направени по всички правила, са тяхно дело. За постиженията си са наградени с приза Цялостна PR кампания от фестивала Реклама Експо през 2000 г. Отличието е за кампанията за концерта на Алис Купър.
> Освен че работи в сферата на PR, агенцията продуцира едно от най-успешните предавания в българския ефир - Другата България. То тръгва като имиджов проект и като PR кампания. Агенция Прима стои и зад предаването Невалидно.
> Деси Паунска е на мнение, че чрез културата и изкуството най-лесно може да се предават послания и емоции. Често хората ги бъркат с про-дуцентска къща, защото те са компанията, която е организирала най-много концерти на чужди изпълнители след София Мюзик Ентърпрайзис.
> Агенция Прима продуцира телевизионни предавания, защото философията на компанията е да предизвиква събитията да се случват, а не само да ги отразява.
> Един от основните клиенти на агенция Прима е Нескафе.
вторник, 6 януари 2009 г.
Десислава Паунска, творчески директор на агенция Прима: По време на криза се разчита на PR
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар