събота, 10 януари 2009 г.

Ще превземе ли рекламата и интернет

Поглед - 17 стр.
Ще превземе ли рекламата и интернет



а по-старото поколение няма как да се хареса настъплението на рекламата в интернет и спадът на интереса иа рекламодателите към традиционните медии. Колкото и да не ни харесва обаче, фактите са такива - рекламата в традиционните медии става все по-скъпа. Цената на телевизионното време скача постоянно за сметка на десетки пъти по-евтиното интернет пространство и това дава възможност на всеки, който може и разбира, и не разбира да си направи някаква реклама и да си вкара свое послание в глобалната мрежа.
Това е истинската алтернатива, но на този едва ли рекламата в мрежата би могла да бъде толкова ефективна, колкото в телевизията. В българското интернет пространство може да бъде хваната само таргет групата на младите. Средната възраст на интернет потребителите не надвишава 30 години, а според някои анализатори е дори под 25.
Това означава, че се
губят като потребители поколенията на средна и зряла възраст.
Ситуацията обаче коренно ще се промени след не повече от 10-15 години, когато днешните тий-нейджъри пораснат. Голяма част от младите хора не само че не четат вестници, но и не гледат телевизия. За тях животът е пред монитора на компютъра. Когато обаче тези млади хора станат зрели мъже и жени, интернет рекламата определено ще има водещи позиции пред телевизионната. А вероятно и интернет вече ще бъде много по-скъп от телевизията. Точно както киното и радиото бяха изместени от телевизията преди много години.
Това време обаче все още е далеч. Все още интернет рекламата е много опростена. Рекламните банери или дори анимира-ннте реклами могат да информират, но не и да предизвикат внимание и емоция.
Не смятам, че някога телевизията ще изчезне, съответно няма да изчезнат и телевизионните реклами. Най-малкото заради факта, че докато персоналният компютър предполага уединение, то телевизорът е уред, около който се събира цялото семейство. В този смисъл интернет рекламите трябва да стигат до всеки, но като отделна личност, докато телевизионната реклама е и за личността, и за приятелския и семейния кръг. Затова и телевизионната реклама е по-лесно проследима като реакция, която предизвиква, съответно и като ефективност. Самата телевизия е показател за развитието на поколенията, отношенията млади-стари и резултата от опита за комуникация помежду им.
За оцеляването най-голямото качество на човека е гъвкавостта. Това. което в момента е отричано от дадена група хора, след време може да бъде възторжено прието от тях. Важно е обаче н когато човек се пренастройва, да знае къде да спре. Оцеляването обаче не означава еволюция.
Генчо Генчев е сценарист на едни от най-известните български реклами. Някои от тях интерпретират сюжети от стари български филми. Има над 15 рекламни клипа, сред които: „О, Пет" -на кренвирши „Леки", рекламата на мастиките „ Пещера" и „ Карнобатска", салам „Вежен", „Македонска наденица", водка „Бяла мечка" и други.

Няма коментари: