понеделник, 5 януари 2009 г.

Опит за кариера чрез „Фейсбук“

Дневник - 15 стр.
Опит за кариера чрез „Фейсбук“



Все повече хора използват социалните мрежи в търсене на работа
Във „Фейсбук“ тайни няма. Това ми каза наскоро един приятел, докато ми разказваше как негова позната, която не бил виждал повече от 10 години, го добавила в списъка на онлайн приятелите си. Напоследък обаче освен за виртуално възстановяване на позабравени контакти от детството, училище и университета все повече хора използват социалните мрежи в интернет, за да се свържат с потенциални клиенти, да публикуват обява за работа или да си намерят такава. Осьвен във виртуалните мрежи за професионални контакти като „ЛинкедИн“ (LinkedIn) през последните месеци това добива популярност и сред потребителите на „Фейсбук“, който доскоро се свързваше предимно с размяна на съобщения, снимки, музика и клипове.
Подбор на кадри чрез онлайн общностите Социалните мрежи в интернет и сайтовете с обяви за работа ще имат много повече посещения догодина, пише сп. „Икономист”. Чрез тях хората, които са били съкратени заради забавянето на икономиката, ще се опитат да разширят контактите си и да си намерят нова работа. Поради главоломно нарастващия брой на посетителите и широкия кръг на професионалните им интереси в бъдеще тези сайтове ще се превърнат в алтернативен канал, чрез който работодателите и консултантските компании за подбор на кадри ще намират необходимите им кандидати, прогнозират мениджъри по човешките ресурси. Засега обаче активността им в тази посока е незначителна и тепърва ще се развива. Проучване на Националната асоциация на колежите и работодателите в САЩ (NACE) отпреди няколко месеца показа, че интересът на компаниите да наемат кадри сред потребителите в социалните мрежи е твърде слаб. Над 80% от американците, завършили висше образование през 2008 г., имат профили в подобни сайтове, но едва 7 на сто от тях са заявили, че са били потърсени от работодателите. В същото време по-малко от една пета от фирмите са посочили, че използват социалните мрежи в интернет като канали за набиране на служители.
Българският опит
В България все повече компании създават свой корпоративен профил във „Фейсбук“, където служителите им се запознават с настоящи и бивши колеги и обсъждат професионални въпроси. Преди няколко месеца Павел Георгиев от консултантската компания за подбор на кадри „Консултим” решава да публикува обяви за работа в профила на фирмата. Във „Фейсбук“ групата на фирмата в момента членуват над 100 души. Когато обаче към тях се прибавят и техните приятели, се оказва, че обявата може да стигне до няколко хиляди. Това е и основното предимство на социалните мрежи, обяснява Георгиев. Ако човек търси ново работно място чрез сайтовете, той преглежда обявите и ако не намери подходяща позиция за себе си, спира дотам. Когато обаче види дадена обява във „Фейсбук“, дори да не кандидатства за работното място, той може да каже за него на приятелите си, а те на свой ред - на своите приятели, разказва той. Получава се ефектът на снежната топка, която с всеки следващ потребител става все по-голяма. Така обявата ни стига до повече хора, а това увеличава шанса ни да намерим подходящия за свободната позиция, смята Георгиев. Въпреки че досега с помощта на „Фейсбук“ не е бил нает нито един човек, в „Консултим” са уверени, че използваният от тях подход ще има все по-голямо приложение в бъдеще. В чужбина корпоративните профили в интернет се използват и за реклама на продуктите на фирмите. Някои компании като „Майкрософт” и ”Мазда” спонсорират и организират онлайн конкурси между младежи, които искат да работят за тях.
***
Образование вместо работа
Освен помощ от онлайн общностите някои от съкратените заради кризата ще се опитат да си намерят работа в друго професионално поприще, прогнозира още „Икономист”. Част от безработните ще се обърнат към образованието. През идващата година се очаква рекорден брой кандидати за редовно обучение в MBA програми. Към бизнес курсовете ще се насочат хора, които могат да си позволят високите такси за обучение. Част от тях ще използват кариерните консултанти към университетите, за да си намерят нова работа, докато усъвършенстват уменията си.

Няма коментари: