събота, 28 февруари 2009 г.

За 5 години Facebook има 150 млн. потребители

Сега - 46 стр.
За 5 години Facebook има 150 млн. потребители



През февруари 2004 г. в студентска стая трима млади американци създават „фейс-бук" (Facebook). Пет години по-късно най-ползваният сайт за социални контакти в света е обществен феномен, но аудиторията му от 150 млн. потребители все още не се е превърнала в златна мина, пише АфП.
Деветнайсетгодишният тогава Марк Зукърбърг и още двама студенти от престижния Харвардски университет -Дъстин Московиц и Крие Хюз - искали да създадат мрежа, за да поддържат връзка с приятели, и така се родил „фейсбук".
Сайтът много бързо привлича студенти и извън Харвард, сдобива се с милиони почитатели в страната, а после и по света.
Днес базираният в Пало Ал-то, Калифорния, уебсайт има 800 служители и изпреварва основния си конкурент „МайСпейс" (MySpace), след като през 2008 г. потребителската му общност нарасна със 127% , посочва специализираната компания за маркетингови проучвания „КомСкор".
На практика всеки, навършил 13 години и разполагащ с интернет, може да си създаде профил във „фейсбук", да разказва за живота си, да публикува снимки и да привлича
приятели, а сайтът вече е достъпен на 37 езика, включително на български.
„Приятели с добри намерения или... сексуални хищници, расисти и религиозни фанатици?" - предупреждават онези, които се тревожат от опасностите в подобни сайтове.
„фейсбук" бе създаден през 2004 г., за да осигури на хората възможност да общуват и да разберат околния свят, пише Зукърбъргър в блога на сайта. Ние сме щастливи и доволни, че толкова хора използват нашия сайт.
За петгодишнината потребителите са поканени да изпратят на приятелите си в мрежа-
та виртуален подарък, наречен „Мерси", с който да се отпразнуват връзките, обединяващи потребителите, отбелязва Зукърбъргър.
Според сп. „форбе" личното богатство на 24-годишният днес Зукърбъргър се изчислява на 1,5 млрд. долара. През 2007 г. „Майкрософт" купи за 240 млн. долара дял от 1,6% в компанията, с което теоретично определи пазарната й стойност на 15 млрд. долара.
Само че сайтът няма значителен източник на доходи, освен парите, внесени от инвеститорите, казва анализаторът Роб Ендерле.
„Фейсбук" има голям потенциал, но все още живее с манталитета от първите часове на глобалната мрежа, а видяхме колко зле свърши всичко със спукването на сапунения мехур „интернет", допълва той. Пускане на акции на компанията на борсата изглежда не е на дневен ред. Рекламата би могла да бъде източник на приходи, но тя изглежда не пасва на философията на „фейсбук".
Във всеки случай, какъвто и модел за развитие да избере фирмата, тя не разполага с цяла вечност пред себе си, така че трябва бързо да съзрее, без да чака още пет години.

Няма коментари: