събота, 28 февруари 2009 г.

Абонантът е онлайн

Капитал - 35 стр.
Абонантът е онлайн

Александър АЛЕКСАНДРОВ, Барселона

Новите номера на мобилната индустриа в битката с кризата
Измина точно една година, откакто бившият шеф на Vodafone Арун Сарин предупреди мобилните оператори, че скоро голяма част от приходите им могат да бъдат "откраднати" от интернет компаниите. От технологични гиганти като Google, Yahoo и Skype. В момента ставаме свидетели на отговора, който телекомуникационната индустрия е подготвила. Интернет базираните приложения попаднаха във фокуса на тазгодишното изложение Mobile World Congress - най-големият форум на тема "безжични услуги" в света, който завърши преди седмица в Барселона.
Новините по темата бяха много и все глобални. На първо място няколко десетки мобилни оператори от целия свят обявиха плановете си да създадат съвместимо чат приложение, което ще позволява на техните потребители да виждат статуса на своите контакти и да осъществяват с тях безжична текстова комуникация в реално време. Гигантът Vodafone пък се договори с Opera Software да разработи браузър, специално за абонатите на британската група. От своя страна Telecom Italia Mobile представи първия по рода си контакт лист, базиран на местоположението на мобилните потребители. Услугата се нарича I'M TIM и може да предостави детайлна информация за статуса на потребителите, чиито имена фигурират в телефона ви, както и разнообразни възможности за комуникация с тях, посредством текстове и съобщения в реално време, SMS или глас. Социалните мрежи, чат услугите и другите интернет базирани приложения също вече мигрират към мобилна среда и много от клетъчните оператори изглежда са научили този урок.
Налага се обаче въпросът
дали отговорът на телекомите е навременен
На форума в Барселона като че ли витаеше остана усещането, че тази година фокусът вече беше отместен от мобилните оператори, като Vodafone и T-Mobile и е пренасочен към технологични компании като Yahoo!, Skype и Microsoft. Корпорацията на Бил Гейтс например използва изложението, за да представи своята нова концепция за мобилна операционна система, чието превъплъщение е платформата Windows Phone. Skype пък обяви партньорство с Nokia и показа версия на своя популярен софтуер, пригодена за устройства от типа MID (Mobile Internet Devices), които според мнозина още тази година ще променят модела на достъп до мрежата. "Представянето на първото завършено приложение за интернет комуникация, насочено към мобилни интернет устройства намалява разстоянието между телефона и компютъра и подчертава нашата визия за достъпна комуникация навсякъде", заяви Скот Дърчлаг, главен оперативен директор на Skype, пред журналисти в Барселона.
Предимството на интернет компаниите в случая е, че са много по-динамични и готови бързо да отговарят на промените, много по-отворени са към конкретните предпочитания на потребителите и са способни за броени месеци да превърнат една нова услуга в глобален лидер на съответния пазар. Ако на мобилните оператори трябваха няколко години, за да излъчат ново "killer - приложение", което да повтори успеха на SMS-ите (и според мнозина те все още не са успели), то в уеб - сегмента ново превъплъщение на концепцията "killer app" се появява по няколко пъти всяка година. Мобилните оператори от своя страна обаче имат един важен коз - те притежават инфраструктурата, върху която ще се развиват онлайн услугите от следващо поколение.
Тазгодишното издание на Mobile World Congress беше посетено от над 47 000 души, които получиха възможността да разгледат щандовете на 1300 представители на мобилната индустрия, софтуерни разработчици, медийни и интернет компании, както и производители на навигационно оборудване. Според организаторите на изложението, икономическата криза не е повлияла на броя на участниците, а
истинското отражение ще се усети едва догодина
когато ще дойдат заявките за участие в конгреса през 2010 г. Подобни са и мненията на много от изложителите, според които браншът има шанс да запази ръста си през следващите 12 месеца, но при условие, че мобилните услуги станат по-разпознаваеми като източник на ефективност и производителност, отколкото като луксозен и имиджов продукт. "Производителите на мобилни телефони за поколението над 50 години са сред малкото компании, които могат да бъдат оптимисти", смята Евелин Пюпетер-Фелнер, главен изпълнителен директор на австрийската компания Emporia Telecom, която представи в Барселона нишови и лесни за използване апарати, лишени от последните мултимедийни технологии.
Според представители на канадската компания Research In Motion, която е създател на популярната продуктова линия BlackBerry, пък кризата може да се окаже добра причина за една компания да снабди служителите си със смартфони, особено ако това би й донесло едновременно спестяване на време и на средства за служебни лаптопи. "Днес всички усещаме влиянието на икономическата криза. Компаниите се стремят да внимават с изразходването на средства. Това, което предлага Research In Motion обаче, е спестяване на време, ефективност и продуктивност", коментира Пол Лусиер, вицепрезидент на канадския разработчик, по време на среща с медиите от източноевропейските страни. "Моето послание към потребителите в Централна и Източна Европа е, че тези решения вече са достъпни, а не са далеч в бъдещето", допълва той. Според него използването на смартфони с интегрирани бизнес приложения може да има положителен ефект върху цели сектори на икономиката.
По всяка вероятност
хоризонталните приложения, като отдалечения достъп до електронна поща
ще се окажат от полза за всякакъв тип компании, беше коментирано на форума в Барселона. В добавка редица сегменти, като логистиката, ютилити секторът и здравеопазването ще могат да спечелят от внедряването на вертикални мобилни решения, съобразени със спецификата на тяхната дейност. Според прогнози на аналитичната компания Analysys Mason, услугите за безжичен достъп до електронна поща в Централна и Източна Европа ще донесат приходи в размер на 171 млн. евро през 2010 г. и 204 млн. евро през 2013 г. За сравнение днес този показател е 113 млн. евро. "Спестяването на 30-50 минути дневно би си струвало използването на такива услуги", коментира Мат Хатън, главен анализатор в компанията.
Мобилните оператори също имат своите причини да заложат на безжичните услуги с добавена стойност. Очакванията на Analysys Mason са приходите от традиционни мобилни услуги, като глас и SMS, в Централна и Източна Европа да намалеят значително през следващите пет години. Първо, защото пазарът се насища - ако през 2008 г. броят на потребителите е нараснал с 6%, то очакванията за 2013 г. са този показател да е по-малко от 1 процент. Освен това средният приход от един потребител (ARPU - Average Revenue Per User) от гласови и SMS комуникации намалява, а комбинацията от тези два фактора означава, че операторите скоро ще са изправени от спешна нужда да намерят нови източници на приходи.
"Услугите за пренос на данни ще бъдат основен двигател както за бизнес клиентите, така и за крайните потребители през следващите пет години", смята Мат Хатън. Експертът очаква до 2013 г. този тип услуги да отбележат ръст от 17 процента в Централна и Източна Европа. Според него вече се очертават двата основни бизнес модела за развитие на мобилния пренос на данни - предоставянето на безжичен широколентов достъп и на специфични приложения с добавена стойност, от мобилен достъп до корпоративната поща до CRM (Customers Relationships Management) - система, обработка на документи и разнообразни вертикални приложения.

Няма коментари: