вторник, 24 февруари 2009 г.

Брожения в държавата Facebook

24 Часа - 24 стр.
Брожения в държавата Facebook



Оказа се, че социалният портал притежава всичко, което сме „изтървали" в него
"Ако Facebook беше държава, щеше да е шестата по големина в света."
Думите са на Марк Цу-керберг - 25-годишния основател на вероятно най-голямата и най-популярна социална мрежа в света.
Тези дни обаче и тази "държава" е разтърсена от криза, само че не финансова.
Поводът: управляващите на Facebook тихомълком са променили "конституцията",^. условията за ползване на социалната мрежа. Будни граждани обаче забелязаха и вдигнаха шум.
В крайна сметка именно този скандал накара много от потребителите да обърнат внимание на условията за участие във Facebook, което пък ни връща на въпроса за безплатния обяд.
Както добре знаем, такъв няма и ако получаваме нещо, без да ни искат директно пари за него, това означава, че някой друг плаща. Или в крайна сметка пак си плащаме ние, само че скрито, по някакъв друг начин.
Всеки потребител, след като се регистрира, получава лична страница, на която може да се представи, да сподели какви книги, филми и всякакви други неща обича и да качи снимки и видеоклипове. Основната функция на Facebook са, разбира се, социалните контакти с другите потребители на мрежата. Можете да им оставяте съобщения
(лични или видими за всички), да си чатите, да ги каните на групови мероприятия, да купувате и продавате разни работи. И всичко уж е безплатно.
Дали е така обаче? В условията за ползване пише следното: "Като публикувате съдържание в сайта или в част от него, вие преотстъпвате на Компанията неотменимите, не-изключителни, преносими права за разпространяване по целия свят без възнаграждение от нейна страна да използва, копира, представя, разпространява, преформатира, превежда, да публикува откъси от него и да разпространява това съдържание на потребителя за комерсиални, рекламни и други цели на сайта или на други, свързани със сайта, да създава производни продукти от съдържанието на потребителя или да ги използва в други издания, както и да ги предоставя като част от лиценз за цитираните елементи." Това означава, че Facebook
или просто го споделите -включително личните ви данни, снимки и домашни видеоклипове. При 170 милиона потребители може да си представите за какъв обем информация става дума. Или може би не можете.
Тази информация струва пари. Много пари. За нея плащат фирми, които правят потребителски проучвания и планират рекламни кампании. Можем да добием някаква приблизителна представа колко печелившо е това и за какви пари става дума, по това,
че Microsoft в края на 2007 г. купи 1,6% от Facebook за 240 милиона долара. Тогава стойността на целия Facebook бе Но да се върнем на условията за ползване. Проблематичното в случая е, че Facebook може да продаде не само обобщена информация за това какви книги, филми или парфюми предпочитат неговите потребители, а и техните конкретни имена, адреси на електронната поща и дори вашите снимки - на бебето, от плажа миналото лято или от някой щур купон. Ще ви хареса ли, ако вашето дете се появи на опаковката на някой бебешки шампоан или на реклама за него, без някой да ви пита или да ви плати за това? Вероятно не. А ако ви изтипосат по бански в някоя реклама за хапчета за отслабване?
Много от потребителите на Facebook не си даваха сметка за тези неща и може би все още не са узнали за тях и причината за това е другият голям проблем. Условията за ползване са с обем около 25 стандартни страници, ситен шрифт и са почти изцяло на английски. Затова надали някой не-англоговорещ си е направил труда или е в състояние да ги прочете внимателно.
" Посещавайки или използвайки нашия уебсайт или мобилната му версия (наричани общо "Уебсай-та"), вие (" Потребителят ") потвърждавате, че сте прочели, разбрали и сте се съгласили с ограниченията, поставени от тези Условия за ползване, независимо дали сте регистриран потребител на Facebook или не. Ние запазваме правото си, по наше усмотрение, да променяме, изменяме, добавяме или премахваме части от тези Условия за ползване по всяко време без допълнително известие."
Именно това "запазено право на промяна на Условията " всъщност доведе до броженията в "държавата Facebook". Компанията реши, че дори потребителите в даден момент да се откажат от услугите на мрежата, тяхната информация се запазва в нейната база данни и Facebook може да продължи да търгува с нея. С това обаче чашата преля, потребителите се вдигнаха на бунт и фирмата отмени промяната. Все още обаче остават другите проблеми.
се решат те?
Единият вариант е много прост и много радикален. Ако не ви харесват условията във Facebook, не ползвайте тази социална мрежа. Откажете се или не се записвайте.
А ако не искате да се откажете от предимствата й, защото такива определено има, то поне внимавайте какво качвате и пишете там.
Цукерберг основава Facebook през 2004 г. Мрежата първоначално е замислена за връзка между студентите иа Хар-вардския университет. Тя става много популярна и бързо се разраства.
Обхваща най-напред университетите в САЩ, после и гимназиите, а 2006 г. излиза от границите на Щатите и се интер-национализира. Сега Facebook има 170 милиона потребители по целия свят, включително България, и те далече не са само of академичните среди.

Няма коментари: