петък, 27 февруари 2009 г.

Тв компаниите могат да се отдръпнат от онлайн телевизията

Дневник - Компании&Финанси - VIII стр.
Тв компаниите могат да се отдръпнат от онлайн телевизията



Само преди два месеца Асошиейтед прес обяви Hulu за сайт на 2008 г. Действително проектът изглеждаше, поне краткосрочно, повече от успешен. Телевизионните компании харесаха формулата на Hulu за легално онлайн предаване на телевизионно съдържание (TV стрийминг) срещу приходи от интернет реклама. Потребителите пък са доволни да гледат безплатно любимите си предавания и половин година след старта си сайтът отбеляза 24 милиона уникални посещения за един месец (октомври 2008 г., по данни на ComScore). В края на 2008 г. Hulu предлагаше каталог от 1000 различни предавания и имаше договорни отношения с други сайтове за TV стрийминг. Най-важното за успеха на сайта беше подкрепата на две от най-големите медийни компании и основателки на проекта - NBC Universal и News Corp., чието съдържание Hulu разпространява ексклузивно. Зад привидния безметежен успех обаче се крият проблеми. Основната сила на Hulu, договорът за ексклузивното разпространение на програмите на NBC Universal и News Corp., е временен и ще изтече след година. За сметка на това конкуретни проекти за TV стрийминг набират все повече потребители. Телевизионните разпространители от своя страна са притеснени, че приходите от онлайн реклама далеч няма да покрият загубите от телевизионна такава и стават все по-предпазливи къде и как са налични предаванията им. Така изведнъж в рамките на два дни Hulu приключи отношенията си с два партньора за разпространение на ексклузивно съдържание. Единият е Boxee - софтуер, позволяващ да се гледа онлайн съдържание и на телевизионен приемник. Вторият е Tv.com - сайтът на CBS за стрийминг на телевизионни предавания, който претърпя основен редизайн в края на 2008 г. и само за няколко месеца стигна до 5.9 милиона уникални посещения месечно (по данни на Nielsen). Досега Hulu получаваше 10% от рекламните приходи, събрани чрез стрийминг на неговото съдържание. В корпоративния блог на Hulu бе публикуван коментар, който отрича връзка между двете събития. Според написаното там прекратяването на сътрудничеството с Boxee е резултат на искания на телевизионните канали, с който работи Hulu. Решението е донякъде логично, защото, докато телевизионно съдържание, достъпно през компютър, е приемлива заплаха в очите на медийните компании, то онлайн стрийминг на телезизионен приемник е заобикаляне на кабелните им услуги. Що се отнася до TV. com, според източници от Hulu става въпрос за проблеми по договора между двете компании. Според хора от сектора, цитирани от технологичния сайт Cnet News, най-вероятно с приближаване на рождения си ден (през март) Hulu ще приеме много по-строга стратегия за разпространение на съдържанието, с което все още разполага ексклузив-но, и в момента виждаме първите резултати от нея. Най-вероятно успешният стрийминг сайт ще опита да „огради“ територията си и да задържи потребителите в рамките на един сайт с надеждата да задържи позициите си пред настъпващата конкуренция. Доколко ще е успешна подобна стратегия, не е ясно. Действията на Hulu обаче предизвикаха и опасения, че телевизионните кабелни компании ще се отдръпнат от легалното онлайн разпространение на продуктите си. Причината естествено са парите. Все още от онлайн реклама се печели далеч по-малко, отколкото от същия обем телевизионна реклама.

Няма коментари: