събота, 28 февруари 2009 г.

PR без почивен ден

Капитал - кариери - 6 стр.
PR без почивен ден

Борислав КАНДОВ

Мария Гергова от United Partners доказва, че позитивното мислене води до върха
Една от най-големите мечти на Мария Гергова е за една безкрайно дълга ваканция, която да посвети на книгите си. Вместо това животът й е пълен с динамика.
Ако посещавате партитата на Metropolis, често можете да я видите (както ще ви се стори) на три места едновременно. В един момент посреща познат от новодошлите, в следващия си говори с някой от организаторите, а в третия вече е на сцената и се снима с диджея. Това е най-близкото нещо до почивка, което Гергова си позволява през по-голямата част от годината.
Неизчерпаемата енергия и ентусиазмът са най-характерните черти, с които съуправи-телят на PR агенцията United Partners впечатлява околните. И именно те я отведоха от мезонета на столичната улица „Димитър Хаджикоцев“ 77Б, където е бил първият офис на агенцията, до поста президент на Международната PR асоциация (IPRA). „Аз съм си такъв човек - обичам да ми се случват неща. Вярвам, че ако седиш и чакаш, нищо няма да ти се случи. Ние сме хората, които създават нещата“, обяснява Гергова.
„Когато си близо до Мария, имаш чувството, че енергията й никога няма да се изчерпи, че винаги ще има нова идея как нещата да се случат по най-добрия начин. Безкраен оптимист, страхотен приятел и човек с невероятно излъчване, което те зарежда с енергия“, казва за Гергова д-р Десислава Бошнакова, преподавател по PR в Нов български университет и управител на PR агенцията ROI Communication. „Работили сме заедно по различни проекти и мога да кажа, че е невероятно приятно и лесно да работиш с нея. Тя показа на всички ни, че когато се трудиш с цялото си сърце, успехът ще дойде“, допълва Бошнакова.
Всичко започва в споменатия офис на последния етаж през 1996 г. Тогава Гергова, Гергана Василева (втората половинка от мениджърското дуо начело на PR агенцията) и трима приятели създават със собствени средства United Partners. Впоследствие остават само двете - останалите търсят и намират успешни призвания в други бизнес сфери и досега са в добри отношения с Гергова и Василева.
Мария Гергова разказва, че първите признаци за посоката на нейната кариера проличават още в Природо-матема-тическата гимназия в Благоевград. „Винаги съм била кул-турномасовик на класа, обожавах да организирам събития и различни инициативи“, спомня си Гергова. Впоследствие обаче тя се озовава в Техническия университет, специалност „Текс тилно инженерство“. По нейните думи причината за този избор вероятно е била далечната връзка с модния подиум. Не след дълго разбира, че това не е нейното призвание. Все пак завършва „на инат“ и прави следващ опит с „Финансов мениджмънт“ в УНСС. Тази професия също не й доставя удоволствие, но признава, че днес й е доста полезна в работата. Някъде от това време датира интересът й към маркетинга -за кратко е маркетинг асистент в „Стамбули“ - една от първите вериги магазини в България. Съдбата я довежда в PR агенция „Уикпрес“. Едва там Гергова открива, че „това е, което съм търсила цял живот. Завърших задочно в Софийския университет, работех и учих едно-временно“. След това, може би по навик, Мария Гергова постепенно завършва „всичко, каквото ми попадне по света и у нас - специализираните курсове на IPRA, London School of PR
и т.н.“. Година и половина по-късно създава заедно с приятелите си United Partners.
Тичай за поканите „Започнахме от А и Б“, казва Гергова. Според нея именно това, че са създали агенцията сами и са минали по целия път, учейки се от грешките си, им помага изключително много в момента. „Аз съм минала през всички нива, вериги и всички малки дейности. Чела съм вестниците, правила съм мониторин-га (пресмониторинга и анализирането на публикациите е една от основните дейности на PR агенциите, отговарящи за връзките с медиите на даден клиент - бел. ред.), анализирала съм, изрязвала съм статиите, сканирала съм ги. Ходила съм да раздавам поканите лично до журнали-стите“, разказва Мария Гергова с усмивка и заключава: „Когато познаваш целия този път, е много по-различно, отколкото когато си сложен за директор или мениджър на някаква фирма, без да познаваш процеса.“ Тъкмо затова й трябва доста време да се сети за конкретен казус, свързан с нейно трудно решение (вижте „Трудното решение“). „Не съм имала истински трудности. Някак естествено съм стигала до решенията си, но това е така, защото съм се развила естестве-но“, казва Гергова.
Както много други мениджъри, започнали от нулата, и съу-правителката на United Partners е научила много от основните бизнес правила в движение „Непрекъснато купувам и чета литература, свързана с бизнес и мениджмънт. Когато и където се чувствам недотам подготвена, търся помощ отвън - съвети, консултации, консултанти“, казва Гергова. PR индустрията във всичките й разновидности (вътрешни комуникации, връзки с медиите, политически, финансов, кризисен PR и т.н.) е една от най-бързо променящите се професии. И това е нормално - както и рекламата, PR е функция на бизнеса на клиентите и съществува и разчита на изключително бързо променящата се медийна среда. Всеки път, когато се наложи нов канал за комуникация, PR агенцията трябва да е готова да посрещне всички произтичащи от това предизвикателства. „Трябва да се обучаваме непрекъснато, защото постоянно излизат нови, интересни неща“, казва Гергова и разказва как на международната PR конференция, организирана този месец в София по случай встъпването й в длъжност като президент на IPRA, е имало няколко „по-възрастни колеги, които помнят как едно време са изпращали прессъобщения по пощата или по факса - нещо, което днес дори не можем да си представим.“
Делегирай трудно
Гергова признава, че дълго й е било изключително трудно да делегира задачи и отговорности на служителите си. Което се отразява силно негативно на времето за стратегически дейности. Както впрочем и на личния й живот. Първото е предмет на изключително усилено мислене и планиране на бъдещите дейности. А второто Гергова определя като най-трудния въпрос. „Живея с постоянни угризения, че липсва баланс. Старая се да променя това. Понеже нито е добре да живееш с угризения, нито без баланс.“
За да промени това, тя започва много по-усилени обучения на хората в агенцията. „Сега има повече и по-можещи хора около мен“, описва резултата Гергова. Така вече все по-ряд-ко й се случва, когато реши да
прекара един приятен SPA уикенд, междувременно да й звъннат 100 пъти за дребни, оперативни въпроси и в неделя да си плати за почивката, а да си тръгне уморена.
При подбора на служители тя предпочита младите хора: „Поради спецификата на нашата професия и вече изградените стандарти и процеси на работа в агенцията - пълно отдаване, много енергия и денонощна работа, в повечето случаи наемаме хора, току-що завършващи университет. Предоставяме възможности и за стаж, което в много от случаите работи като опознавателен период. Ако се харесаме, продължаваме заедно напред“, обяснява Гергова. Осемдесет процента от стажантите остават на работа, повечето от тях - поне за пет години. А пък средната възраст на екипа е едва 27 години.
Като доказателство, че тази политика дава добри резултати, Гергова посочва Деница Илиева. Тя започва като стажант в агенцията през 2004 г., а в момента е акаунт директор. Впрочем Илиева беше натоварена с цялостната организация и провеждането на споменатата международна конференция „PR 3.0“.
За Мария Гергова е важно „да заразяваш екипа с ентусиазъм, да си близо до хората, с които работиш, да има взаимно дове-рие“. Двете с Гергана Василева успяват да създадат и поддържат в агенцията такава атмосфера, която постоянно произвежда добри професионалисти. Често служители на United Partners са търсени и привличани от останалите компании на пазара. Гергова отчита това като една от грешките си: „Това е едно от нещата, които ще променим, защото в момента структурата на агенцията е доста плоска. Може би това не създава достатъчно възможности за развитие на хората... Сега търсим начини да дадем на хората мотивация да се развиват. Да знаят откъде тръгват и накъде отиват“, обяснява тя.
Както и цялата индустрия,
агенциите, които искат да останат на върха, също трябва да се променят непрекъснато. Затова и United Partners постоянно търси нови възможности за подобряване на организацията на работа. „В момента приключваме организационен одит на компанията. Надявам се това да повиши ефективността на екипната работа. Освен това сме в процес на разработка на корпоративен интранет, което също се надяваме да подобри ефективността на работата и корпоративната култура“, посочва Мария Гергова.
Here comes success*
Всички тези усилия водят до логични резултати: United Partners традиционно е сред топ 10 на най-големите на пазара, като за 2008 г. приходите й са над 2 млн. лева, отчитайки ръст от 25% спрямо 2007 г. Агенцията си партнира с големи международни компании като Manning, Selvage & Lee, GlobalCom и други. United Partners бяха първата българска агенция, която спечели награда от най-престижния PR фестивал, Golden World Awards, организиран от IPRA -през 2003 г. с проекта „БГ тийн инфо“ за Procter & Gamble. Има много награди и от конкурса на Българското дружество за връзки с обществеността „PR Приз“. От 2003 г. до 2005 г. три пъти поред печели признанието на българските практици в годишната PR анкета на „Капитал“, както и още веднъж - през 2007 г.
Изборът на Гергова начело на IPRA - най-голямата организация, обединяваща PR практиците по света, определено е че-решката върху тортата от постижения на United Partners. „Това е признание за нашата млада индустрия и за личните качества на Мария. Като едни от основателите на PR индустрията в България и двамата знаем какви усилия се изискват, за да постигаш успехив този динамичен бранш и да се задържаш на върха“, коментира Николай Неделчев, управля-вител на комуникационния хол-динг Publicis MARC Group.
Като президент Гергова ще отговаря за политиката на организацията в една от най-интересните години, откакто IPRA съществува. Като оставим настрана финансовата криза и всички следствия от нея за PR индустрията, на IPRA й предстои да реорганизира структурата си и още по-важно - да осъвремени етичния си кодекс, който е смятан за международен еталон. Гергова определя това и като своята основна цел за тази година: „Едно е да работиш преди 50 години, когато този кодекс е бил създаден, съвсем различно е сега. Етичните норми се запазват, но изискванията към нас като PR специалисти за поведение в дигиталния свят би трябвало да са малко по-различни“, смята тя.
А колкото до Metropolis, PR агенцията партнира на движението за електронна музика, но по-скоро от страст към денс музиката, отколкото от финансов интерес. „В тази музика откривам ритъма на моя живот. Много бързо тече и с много дум-дум“, смее се Мария Гергова.
***
* „Ето, идва успехът“ - от англ., заглавие на песен на Iggy Pop.
Чуйте и вижте Мария Гергова на KARIERI.bg
***
За кого искате да прочетете в Pro. File? Пишете ни на karieri@capital.bg. Всички текстове от тази поредица можете да намерите в рубрика Pro.File на KARIERI.bg.

Няма коментари: