сряда, 27 август 2008 г.

Пари - B&T - 2 стр.
Видеовойна в интернет

Христо ЛАСКОВ

Microsoft влиза в поредна битка, този път срещу Flash на Adobe
Когато през 2005 г. в интернет се появява сайтът YouTube.com, надали някой подозира какво ще се случи няколко години по-късно, дори и тримата създатели на сайта. Защото година по-късно Google купува вече най-популярния канал за видеосподеляне в целия интернет за 1.65 млрд. USD. Най-популярен, защото само през 2007 г. YouTube отчита повече трафик от целия интернет през 2000 г. Разходите за връзката му с интернет са оценявани на 1 млн. USD на ден, а на страницата може да бъдат
намерени над 83.4 млн. видеофайла и 3.7 млн. потребителски канала.
И всичко това само заради онлайн видеото. Което е добре за компанията, автор на Flash технологията, позволяваща лесното гледане на мултимедия в интернет браузър Macromedia, която е собственост на друг гигант - Adobe. Именно с тях ще се бори Microsoft, опитвайки се да наложи своята технология, посветена на видеото в интернет
- Silverlight. А пътят пред Microsoft е доста трънлив - над 80% от видеото в интернет се гледа през конкурентния продукт.
Предимства
Именно на предложенията на редмъндския гигант се спря американският канал NBC, който излъчваше игрите от Пекин както по телевизията, така и в интернет. В сайта на медията и в момента са поместени над 2200 часа видеоматериали, които са били видени от над 40 млн. американци.
Защо обаче Silverlight, а не Flash? Както винаги, Microsoft е скрил няколко коза в ръкава си, които му дават предимство пред конкурента Adobe, чийто софтуер е много по-разпространен и използван от потребителите именно заради страници като YouTube. Първо, на сайта на NBC може да се гледат до 4 клипа едновременно. Технологията позволява и паралелно слушане на онлайн коментари на живо, придружаващи случващото се в конкретното състезание. И всичко това заради Silverlight, чиято втора версия би трябвало да се появи до края на октомври тази година.
Състезание
И докато Microsoft има още много дълъг път пред себе си в изграждането на потребителската база, компанията вече се опитва да спечели на своя страна програмистите. Защото именно за тях технологии като Silverlight и Flash дават възможност да предоставят качествено съдържание на посетителите на страниците в интернет и да ги отличават от конкуренцията. А под качествено съдържание далеч не се набира само онлайн видео - лидерът на този пазар Flash вече се е наложил и сред брокерите с възможностите си във визуализирането на графики на акции например.
С усъвършенстването на технологиите и вграждането на AJAX в тях се увеличават значително и възможностите, които Silverlight и Flash предоставят - например следене на движението на цени на акции в реално време, без да е необходимо непрекъснато да се натиска Refresh на браузъра.
***
ЛИДЕР
Adobe Flash
► Adobe Flash е мултимедиен софтуер, създаден от Macromedia и впоследствие минал в ръцете на Adobe.
► От представянето си през 1996 г. до днес той се превърна от метод за обогатяване на съдържанието на иначе статични и скучни уебстраници в най-популярната медия за разпространение на видео и аудио през мрежата и в момента е използван от над 80% от потребителите.
***
СЪЩНОСТ
Microsoft Silverlight
► Microsoft Silverlight е програмируем плъгин (допълнителен софтуер) за браузър (софтуер за сърфиране в интернет), който дава възможност за гледане на анимации, векторни графики и аудио-видео файлове, характеризирани с името „богати уебприложения”. Така се определя технологията на софтуерния гигант в най-популярната онлайн енциклопедия Wikipedia. Silverlight
е в директна конкуренция с продукти Adobe Flash, Flex и Shockwave, както и Gears и JavaFX.
► Втората версия на плъгина, която се тества в момента, би трябвало да дойде с подобрена интерактивност и поддръжка на .NET езици за програмиране и средства за създаване на приложения. Окончателният й вариант трябва да е готов до края на октомври 2008 г.
***
Текст под снимка
Технологията на Microsoft Silverlight бе предпочетена пред конкурента Flash за излъчване на олимпийските игри през интернет в САЩ. Най-големият проблем пред налагането й е липсата на потребителска база - над 80% от видеото в мрежата се разпространяват чрез софтуера на Adobe

сряда, 27 август 2008 04:15:07

Няма коментари: