вторник, 26 август 2008 г.

Живко Калотов, управляващ директор на SBS radio за България: Радиопазарът в България върви към окрупняване

Пари - 24 стр.
Живко Калотов, управляващ директор на SBS radio за България: Радиопазарът в България върви към окрупняване




Боряна НИКОЛАЕВА
Бизнесът се нуждае от повече гъвкавост при определяне на правилата от страна на регулаторните органи
► Господин Калотов, какво е мястото на радиоверигата SBS radio на българския пазар?
- Несъмнено тя е сред водещите радиовериги на българския пазар. Според наши преценки пазарният ни дял е около 15-20%.
► Как се представя веригата у нас спрямо останалите страни, в които оперира ProSiebenSat1.?
- От гледна точка на обема на пазара България е най-малкият пазар, но от гледна точка на умението да правим качествен бизнес мога да кажа, че се справяме доста добре. Печалбата ни също е една от най-малките в сравнение с другите страни от групата. Като се има предвид, че в част от пазарите в Западна Европа се наблюдава известно стагниране на пазара, може да се очаква скоро да ги изпреварим. Не сме перлата в короната, но това не означава, че не се справяме добре и не напредваме бързо.
► Кои са основните ви конкуренти?
- Основни наши конкуренти са радиата на Emmis, Communicorp group, Radio Company CJ и Дарик радио.
► Кои са най-успешните ви радиа?
- Много е трудно да се отговори на този въпрос. Зависи по какви критерии преценяваме. Веселина, Витоша, Атлантик и Дъ Войс са ориентирани към съвсем различни таргет групи и слушаемостта при всяко едно от тях е много висока. Ако говорим за приходи, най-добре се представят Веселина и Витоша, защото те все пак са вериги и са отдавна на пазара.
► Какви са предимствата на радиото пред другите медии?
- Не знам дали ще успея да ги изброя всичките. Радиото със сигурност е много динамична медия. Много бърза и гъвкава. Времето, което е необходимо за подготвянето и стартирането на рекламен радиоклип, е доста по-кратко в сравнение с телевизионен клип например.
Радиото е изключително тактическа медия - честотата на излъчване на дадена реклама може да бъде много по-голяма. Вярно е, че телевизията въздейства най-силно, но поради цената си тя ограничава възможността за излъчване. Особено рекламите на бързооборотните стоки се нуждаят от непрекъснато напомняне. Отдавна е доказано, че хората обичат да се доверяват на познати неща. Освен по-ниската цена за реклама в радиото то може да бъде чудесно допълнение към други медии като външна реклама или интернет.
► В свят, доминиран от интернет, какви са шансовете на радиото да оцелее?
- Интернет не застрашава толкова радиото, защото все още за да ползваш интернет, трябва да си зад бюрото в офиса или вкъщи. Естествено това подлежи на промяна, но мобилният интернет още не е толкова популярен и качествен у нас. Освен това радиото е фонова медия, т.е. позволява да правиш нещо друго и едновременно с това да го слушаш. При другите медии такава възможност не съществува. Интернет може да бъде основна заплаха за пресата. Това не означава, че вестниците ще изчезнат, просто трябва да положат големи усилия, за да пренесат съдържанието и името си в интернет. Телевизията също е застрашена от интернет. Възможността за избор, която дава той, не може да се сравни с никоя друга медия. Дори четох прогнози, че през следващите няколко години във Великобритания се очаква интернет рекламата да достигне по обем телевизионната.
► Говори ли се за цифровизация на радиоефира?
- Да, но тук медалът има две страни. При нас техническият проблем е по-малък, ние можем лесно да променим оборудването. Трябва обаче хората да сменят и приемниците си. Това е валидно и за телевизията естествено. Иначе няма смисъл да се правят мултиплекси, ако само 10-15% от аудиторията могат да гледат телевизия. Цифровизацията при радиото ще се случи, но ще бъде по-бавен процес, не мога да се ангажирам с конкретна прогноза, защото до момента няма подобен аналог.
► Какви са проблемите пред радиобизнеса у нас?
- Те са свързани с правилата за правене на този бизнес. Регулаторната рамка има много ограничения. Доскоро на електронните медии се гледаше като на могъщо средство за въздействие и се налагаха големи ограничения. Аз например не знам на какъв контрол подлежи интернет, който се превръща в не по-малко могъща медия. Това, от което се нуждаем, е повече гъвкавост при определяне на правилата за нашия бизнес. Освен това много предприемачи са насочили своите усилия за взимането на лицензи за регионални честоти. Те нямат познания как се прави радио, много от тези честоти дори не се използват, а се държат с единствената цел да се продадат на по-късен етап. Оказва се, че всеки може да получи лиценз без значение дали има опит в тази сфера или не, стига само да представи добър бизнес план. Това все пак е нормално, защото всеки предприемач се стреми да спечели пари. Не искам да бъда изтълкуван погрешно, това е нормално явление.
► Ще продължи ли окрупняването на този пазар?
- Категорично окрупняването на пазара ще продължи. Причините са ясни - малките радиостанции няма да може да печелят, ако не станат част от по-големи вериги. Навсякъде пазарът върви към окрупняване, търси се спестяване от мащаба и повишаване на ефективността.
► Какви са вашите прогнози за развитието на радиото у нас?
- Според мен радиото ще запази позицията и ролята си сред останалите медии. Дали може да се очаква нарастване на дела на радиото сред общия медиамикс? Отговорът е по-скоро не.
***
Визитка
► Живко Калотов е завършил Връзки с обществеността в СУ и в НБУ.
► През 1992 г. заедно със свои колеги основават PR агенция Прайм. В нея работи в продължение на година и половина.
► В края на 1993 г. започва работа в международната рекламна агенция Саачи енд Саачи, като там остава повече от две години.
► Професионалната му кариера продължава в американската рекламна агенция Маккан Ериксън.
► През 1999 г. получава предложение от друга голяма международна верига - Грей Адвъртайзинг. Там оглавява първо отдела за обслужване на клиенти, а по-късно става изпълнителен директор на компанията.
► От август миналата година е изпълнителен директор на SBS за България. По същото време SBS Broadcasting става част от германската медийна корпорация ProSiebenSat1.
***
За компанията
► В България SBS стъпва през 2006 г., като придобива радиомрежите Витоша, Веселина, Радио Експрес (сега Радио The Voice) и Радио Атлантик.
► През ноември същата година стартира най-успешната марка на SBS Broadcasting - телевизия The Voice.
► SBS Broadcasting Group е водеща медийна компания, която управлява и развива телевизии, радио и печатни медии в Скандинавия, Гърция, Румъния и България.
►Миналата година SBS Broadcasting става част от германската медийна корпорация ProSiebenSat1.
***
Текст под снимка
Пазарният дял на SBS radio е 15-20%, казва Живко Калотов

вторник, 26 август 2008 03:10:43

Няма коментари: