събота, 30 август 2008 г.

Ваканция с медии

Капитал - 5 стр.
Ваканция с медии

Румяна БЪЧВАРОВА

През летните месеци все повече хора четат преса, слушат радио и гледат телевизия
Летният сезон променя практиките на българското ежедневие. В периода на отпуските обичайният делови ритъм отстъпва на занимания, за които през останалото време на годината очевидно не остава време. Това проличава най-добре в медийното поведение на гражданите.
Най-големи промени има при слушането на радио. Оказва се, че през август то се увеличава с 5% и така става най-активно в сравнение с останалите месеци. През този сезон дори хора, които обикновено не си пускат радио, надават ухо към музиката. Средната дневна продължителност на слушане обаче намалява и от 263 минути през април пада на 217 минути през август. Това снижаване е най-значимо в празничните дни, в които се срива с почти една трета.
През сезона на отпуските се увеличава и делът на тези, които четат интензивно преса. Промяната е обаче по-скоро при седмичниците и месечните списания, отколкото при всекидневниците. Само по себе си това е реакция на променения медиен пазар. Тясно профилираните и качествено отпечатвани списания печелят все повече аудитория и стават част от общата медийна картина. Стилът на новите издания добре съвпада с настроението през летните месеци и допълнително го поддържа.
По отношение на гледането на телевизия също се регистрира, макар и слабо общо нарастване. То се дължи на по-продължителното свободно време и летния програмен профил на основните канали, залагащи основно на филмите. Промяната е най-характерна за хората от 25 до 44 години и вероятно е една от формите за релакс на социално ангажираните българи.
Общата тенденция за промяна на медийния модел се потвърждава и от факта, че посетителите на кината се увеличават почти два пъти. Това се проявява най-изразено при младежите от 15 до 18 години, живеещи в столицата и големите градове.
Независимо от летните жеги и парламентарната ваканция интересът към политиката запазва своите нива. Около една трета признават, че с различна интензивност продължават да следят политическите събития. Една пета запазват само слаб интерес към нея. Колкото и да е неоспоримо нарастващото разочарование към политическите теми и институции, нивото на аполитичност остава без промяна за почти половината българи.
Данните са от национално представително проучване на „Маркет ЛИНКС", проведено по поръчка на вестник „Капитал" през август 2008 г. сред 1176 българи на възраст над 15 години
събота, 30 август 2008 04:01:19

Няма коментари: