четвъртък, 7 май 2009 г.

Максим Минчев, шеф на БТА: Криза е, но наши медии се появиха в още 5 държави

24 Часа - 23 стр.
Максим Минчев, шеф на БТА: Криза е, но наши медии се появиха в още 5 държави

Паола ХЮСЕИН

- Г-н Минчев, БТА организира за пети път международната медийна среща и вече всички участници се познават. Каква ще е изненадата?
- Новите български медии, появили се в чужбина от миналогодишната среща досега - електронен сайт в Швеция, списания в Хърватска и Словакия. Имаме информация, че се правят български медии в Катар и Португалия, но не можахме да влезем във връзка с тях. Разширява се географията, а още по-интересно е, че се разширява и промяната в самите медии. Това може би се дължи на кризата. Някои вестници се отказват от хартиения вариант и минават на електронен, други се създават изцяло в интернет. Има бум и на сайтовете, като много от тях са доста качествени. Например шведският. Имаме и нов участник от Израел -Хани Берлер, която е и наш кореспондент. Тя издава електронния вестник "Глобус репортер". Освен новите медии тази година се увеличи и броят на желаещите да участват в срещата. Третата новина е, че ще направим дебат как българските медии, независимо къде са, преодоляват кризата. Това е желанието на колегите ни от чужбина - 99% от тях поискаха да говорим как да се справим с предизвикателствата на кризата.
- Заради кризата има ли затворени наши медии в чужбина?
- До този момент не знаем. От досегашните участници няма нито един фалирал, но е факт, че има трудности. Струва ми се несериозно в другите държави да има фалирали огромни гиганти вестници и големи компании в медиите, а да оцелеят наши малки издания. Но се надявам, че такива хора като Богдана Мараджийска - прекрасен мениджър, която миналата година бе в основата на организирането на срещата в Мадрид, Максим Божилов от Канада, Евгени Веселинов от САЩ, колегите ни от Гърция ще дадат много примери за това какво правят и от какво имат нужда. Затова накрая последната тема за обсъждане ще е
създаването на български световен информационен пул с обсъждането на всички техники и възможности.
- Къде ще бъде този пул, в сградата на БТА ли?
- Нямам амбицията БТА да ръководи подобно нещо. Този пул не може и без участието на „24 часа", както и на основните български медии. Когато се съберат 100-ина глави журналисти, това ще даде по-добър резултат. Спомням си едно момче - Пламен Калинов от Австралия, и Борислав Николов от Канада - още на първата среща имаха авангардни идеи. Нека всички се съберем и да решим как ще стане и къде. Колегите ни наистина имат нужда от връзка с актуалната информация, която се излъчва от Бъл-
гария.
- Каква ще е целта на петата среща?
- На тази среща трябва да потърсим по-голям коефициент на полезно действие. Ако направим една ретроспекция, миналата година основният акцент в Мадрид беше износът на българска култура. Имахме премиери на филми, открихме изложби, имаше концерти, преведохме книги. По-миналата в Рим каузата беше спасяването на българските медици, а дискусиите - за влизането ни в ЕС. Втората среща в Чикаго беше интелектуално предизвикателство -след като сме направили първата в София, можем ли да отидем при българските общности. Сега вече е назрял моментът да поговорим за нещата, които да помогнат на българските медии да продължат своя живот. Длъжни сме, защото, ако настъпи някаква стагнация на българския медиен пазар в чужбина, като цяло ще пострада българската диаспора.
- БТА ще ангажира ли държавата за медийната среща?
- Миналата година за първи път се появи
упрек защо българските политици вземат участие
на тази среща. Всъщност те участват само в откриването. А е добре да са още по-ангажирани, защото много от посланията, които имаме да отправим, са именно към политическата класа, независимо кой е на власт.
През първите два дни ще обсъдим въпроса за българския туризъм, но през призмата на медиите и как ние можем да помогнем. Ще представим уникалните неща у нас, които могат да извадят напред туризма ни. С количеството минерални води България е на второ място в света. Заради културните ни ценности сме трети в Европа след Италия и Гърция според класация на ЮНЕСКО.
На тази среща вече потвърдиха участието си Меглена Кунева, Джевдет Чакъров, Асен Гагау-зов, Петър Мутафчиев, Ивайло Калфин. Това са все хора, които кореспондират с проблемите на туризма, и ще са там, за да им задаваме въпроси. Какво е туризмът, ако не можем да говорим за пътищата, летищата, таксите? В Турция и Гърция примерно държавата се намеси, като отмени летищните такси. Поканен е и Даниел Вълчев, тъй като образователният министър също има отношение към българската диаспора.
- Какво вълнува колегите ни от чужбина, какво искат те да обсъдят?
- Вече ви казах, че основната тема е кризата. В Испания например, където живеят много българи, според официалните източници кризата е най-голяма и
има 17% безработица
Едва ли лошите икономически условия нямат пряко отношение към нашенците или към българския вестник там. В. „Нова дума" излиза в тираж 10 хил. броя. Дали все още е така, ще разберем от представителите му тук.
Другите им предложения са свързани с делови въпроси. Вероятно в навечерието на изборите отново ще поставят някои неясноти, които срещат при изборната процедура в чужбина. Колегите ни от Гърция и Испания имат предложения за българския туризъм на базата на опита, който са видели.
Втората част от срещата е свързана с медиите и информационните технологии. Извършва се промяна в инфраструктурата на медиите в световен мащаб, все повече сероятсайтове-те, увеличават се електронните вестници, предстои ци-фровизация.
- БТА как ще се променя?
- Много внимателно следим динамиката на пазара. Конкуренцията вече не е дали ще се появи Друга агенция, а в електронното пространство. Парадоксално е, но увеличаваме абонатите си с подобни на нас играчи, такива, каквито са информационните сайтове и електронните вестници. Наскоро имахме и кадрови промени, които целят да се увеличава бързината и точността на информацията. Пуснахме нов сайт - "Водещите новини", вече предаваме и пресконференциите в БТА на живо в интернет.

Няма коментари: