събота, 9 май 2009 г.

Маркетингът на бъдещето е: Накарай клиента да се влюби!

Стандарт - 33 стр.
Маркетингът на бъдещето е: Накарай клиента да се влюби!

Радослава ГРИГОРОВА

Годината е 2020. По улицата на града върви човек, чийто смартфон е засипан от съобщения: "Елате в заведението зад ъгъла да изпиете любимия си коктейл!", "Завийте надясно, купете си дреха във вашия стил!" и т. н. функцията може да се изключи, но защо? Много потребители харесват подобни неща - маркетинг и развлечение в едно.
В бъдеще хората ще бъдат още по-информирани. И сега те пишат в блогове и пускат клипове в YouTube, но много скоро смартфоните ще превърнат живота в риалити. Ще снимаме интересни стоки, места и събития и ще ги изпращаме на познати и приятели. Ако човек е недоволен от продукта на даден бренд, ще изпрати до съответната фирсъобщение. Така обществото ще контролира качеството на стоките и услугите, прогнозира Томас Гед, един от най-известните маркетингови гуру и основател на компанията Brandflight. 57-годишният Томас Гед и сам е бранд. Навремето той измисли за Nokia слогана Connecting people, а сега продължава да твори успеха за други фирми. Според неговите професионални прогнози в бъдеще големите марки няма да престанат да съществуват, защото хората са нерационални същества
Например една тениска може да бъде купена за 10 долара. Но ако на нея има лого на известна фирма, цената достига 100 и повече долара. При това купувачът не се чувства измамен, за него това е в реда на нещата - да плаща за определена марка. Брендът дава смисъл на неговата дреха. Това е възможност да се отличи от другите и да визуализира определен начин на живот.
Повечето от глобалните марки обаче остават на ниво "продавачи". Те предлагат своите продукти без никакъв емоционален контекст. Точно те ще изчезнат след 10-20 години, уверен е създателят на Brandflight. Ще ги заменят брендовете-отношения. "Те може да харчат по-малко пари за реклама, но влагат повече душа", казва Гед. "Ще успеят те-
зи, които предлагат не просто стока, а нещо, което има емоционална стойност за купувача
Процесът вече е започнал. Например компанията IKEA развива своята програма IKEA Family. Същността й не са баналните вече отстъпки, а пълноценен фенклуб. Неговите членове могат да си ходят на гости - да обменят опит как са обзавели домовете си. Имат възможност да посещават безплатни семинари по дизайн и да купуват уникални неща - например специални продукти за пътешествие IKEA, които не се предлагат в магазините.
Или да вземем компанията за камиони на Scania, продължава Гед. Всяка година тя организира олимпиада за млади шофьори. Победителят получава камион на стойност 150 000 долара, а значи и възможност да започне бизнес. Други производители не се интересуват от това кой кара техните камиони. Те са свикнали да имат работа с тези, които плащат. Scania обаче печели репутация, което е по-добра инвестиция за бъдещето.

Няма коментари: