събота, 9 май 2009 г.

Годината на печалните рекорди

Капитал - 52 стр.
Годината на печалните рекорди



През април 2007 г., по време на абсолютния икономически бум, списание Fortune отбеляза: "За съжаление възходът няма да продължи." Авторитетното издание тъкмо беше представило традиционната си годишна класация на най-големите американски компании по приходи – Fortune 500, и за мнозина анализатори песимизмът беше неоправдан. Все пак това беше златна ера, през която печалбите на корпорациите достигнаха невиждан връх, а индексът Dow Jones "биеше рекорди" всеки ден.
Две години по-късно данните наистина са печални, след като компаниите в класацията отчетоха най-големия двегодишен спад на печалбите си в 55-годишната история на Fortune 500. Спадът е с умопомрачителните 84.7% до 98.9 млрд. долара. Трагедията щеше да е пълна, ако цената на нефта в средата на 2008 г. не беше надхвърлила 140 долара на барел, което позволи на Exxon Mobil и Chevron да отчетат страхотно високи приходи. Ако обаче тези две компании се изключат от класацията, общата печалба на най-големите американски компании щеше да е нищо и никаквите 30 млрд. долара спрямо 645 млрд. долара през 2007 г. и 785 млрд. долара през 2006 г.
"Никога не сме виждали толкова внезапен и пълен срив на печалбите", заяви пред Fortune главният икономист на Moody’s Investor Service Джон Лонски.
Други "печални" рекорди също паднаха. Пазарната капитализация на фирмите в класацията се понижи с 4.1 трлн. долара, или 37% спрямо 2008 г. и с 43% в сравнение с 2007 г. И за да стане купонът пълен - единадесет от най-големите 25 корпоративни загуби в историята на САЩ бяха отчетени през изминалата година.
Тази година от Fortune 500 изчезнаха 38 традиционни участници в нея – някои като Bear Stearns и Lehman Brothers останаха в историята, други като Merrill Lynch, Anheuser Busch и Wrigley’s бяха погълнати от по-големи конкуренти.
И победителят е...
Очаквано на фона на скъпия петрол през първата половина на 2008 г. Exxon Mobil зае първото място в класацията за 2008 г. с приходи от 443 млрд. долара (виж таблицата). Тексаският колос е и най-печелившата група в подреждането с 45.2 млрд. долара. Номер едно през предишните две години – Wal-Mart, е на второ място. Веригата магазини всъщност печели от рецесията, след като потребителите все по-често избират евтините й магазини. Така продажбите нараснаха със 7% до над 406 млрд. долара.
Фиаското на банките
Сривът удари всички индустрии, но безспорно най-пострадалият сектор е финансовият. Банките и инвестиционните фондове бяха едни от най-големите победители по време на бума – през 2006 г. печалбите им бяха 257 млрд. долара, или над 30% от общите сума по този показател. Финансовите институции, които през последните години бяха заложили на имотния пазар, отчетоха големи загуби, а токсичните активи в балансите им продължават да тежат. И така през миналата година индустрията отчете пет от най-големите загуби през последните 15 години: AIG (-99 млрд. долара), Fannie Mae (-58.7 млрд. долара), Freddie Mac (-50.1 млрд. долара), Citigroup (-27.7 млрд. долара) и Merrill Lynch (-27.6 млрд. долара).
Други тежко ударени сектори са строителството, автомобилната индустрия, хотелиерският бизнес, хазартът.
Има и други печеливши
Повечето потребители не намалиха разходите за здравето си и по тази причина фармацевтичните производители са в по-добро състояние от други сектори. Друга индустрия, която маневрира успешно по време на криза, е технологичната. Приходите и печалбите й все още продължават да растат, макар и по-бавно. Клиентите на Microsoft, Cisco, Oracle, Google и Apple продължават да осигуряват на гигантите стабилен източник на приходи.
Според Fortune най-важният урок за корпорациите е, че дисциплинираните компании издържат на "всякакви сезони и климати". Пример за това е IBM, която винаги търси начини да развие бизнеса си и отбелязва растеж на продажбите. Друг "отличник" е Johnson & Johnson. Компанията, която обикновено разпределя енергията си в дългосрочен план, постигна средната годишна възвращаемост на акциите си от 17.1% от излизането й на борсата през 1944 г.
"Надяваме се, че американският бизнес си е направил изводите от играта с огъня. През следващите години щатските компании трябва да приложат извлечените поуки от 2008", коментира Fortune. Единствената полза от кризата е, че тя ще доведе до по-стабилен и отговорен корпоративен сектор. Промените ще са невиждани...

Няма коментари: