събота, 13 юни 2009 г.

„Мюзик айдъл 3" спорен, но запомнящ се

Поглед - 7 стр.
„Мюзик айдъл 3" спорен, но запомнящ се



Само с 9 % пред македонеца Боян Стойков, българката Магдалена Джава-нарова стана новият „Мюзик айдъл". Финалът на шоуто, излъчен по bTV, отбеляза среден рейтинг 18,3% и среден дял 53,8%. Шоуто, което продължи повече от 3 часа, са гледали средно 1 335 000 зрители, сочат данните на TV Plan/TNS.
Пикът на зрителския интерес е между 22:30 - 22:45 ч., когато предаването е гледано от близо 1 700 000 зрители, а над 70% от цялата тв аудитория в понеделник е видяла обявяването на името на новия музикален идол Магдалена Джанава-рова след 23.00 часа. Най-активната таргет група е Жени 25-54 с близо 19 % среден рейтинг.
Третият сезон на музикалното шоу и втори за продуценти-
те Иван Христов и Андрей Арнаудов бе най-критикуваният, най-обсъжданият, не най-гледаният, но категорично най-запомнящият се. Спорното журито, скандалните кастинги, музикалната битка между България и Македония, драмата на сляпата Виктория и пренасите-ното с политици пространство около младите таланти показа ясно, че има балкански синдром и в лицензираните риалити формати.
„Мюзик айдъл 3" бе и най-гледаното риалити за първата половина на 2009 г. Изненадващо за анализаторите обаче, средният му рейтинг е малко над 13 %. Пред шоуто зрителите предпочитаха комидейната програма на bTV „Комиците" и bTV репортерите. Запад форматите след третия сезон, форматите започват да се изчерпват", категорични са част от медийните наблюдатели. Други обаче смятат, че генезисът на проблема е още в самото създаване на лицензи-онните риалити формати. „При внасянето на тези формати имаше надежда, че прекопи-рането им ще свърши изцяло работа и ще могат от само себе си да се възпроизведат в българските условия. Оказа се, че това не е така и че нашата публичност има собствени специ-фики и деформации, които диктуват твърде силното модифициране на форматите", смятат привържениците на тази теза. Повече са плюсовете отколкото минусите за третия сезон на най-популярното шоу за млади музикални таланти у нас. Иван и Андрей направиха големия си удар като вкараха и Македония в българската версия на „Айдъла". Ководещата Саня Николич бе сладка и естествена и допринесе изключително за сближаването с македонците. Съседите показаха и изключителни гласове, певци с дарба, която може да разруши много стени. Борбата на финала обаче бе не между талантите, а между България и Македония. Магдалена изпревари македонеца Боян само с 9 %, като се има предвид, че той бе един от най-силните певци в цялото шоу и тотален любимец на цялата публика. Въпреки това накрая надделя патриотизма на зрителите пред музикалната дарба. Забележителни бяха и участниците - интелигентни, забавни и изключително талантливи. Продуцентите обаче прекалиха в няколко аспекта, което допринесе много повече за срива на гледаемостта, отколкото умората от риалити шоутата у нас.
„Политическите и икономическите елити в ценностен план не будят доверие и симпатия, а артистичния елит е много силно доминиран от чалгата. Чалга изпълнителите действително са много популярни, но не са уважавани", обясняват медийни експерти. И това, според тях, създава нагласи, които даже могат да бъдат наречени издевателски по отношение на показваното на екрана, но в никакъв случай не предизвикват симпатия към риалити героите. Първата грешка на Иван и Андрей бе поканата към Мара Отварачката за член на журито в третия сезон. Глория и Есил Дю-ран също са си истински чалга звезда, но поне не изглеждаха нелепо в компанията на хора като Йорданка Христова и Вили Каза-сян. Мария обаче изглеждаше като карикатура само на фона на Фънки и Дони. Визията й е толкова изкуствана, че думите, които изричаше застиваха над нея като в балонче от комикс. Заради
нея, всички решения на журито, колкото и да бяха основателни, бяха оспорвани от зрителите ревносттно, та чак на моменти и яростно. Лоша преценка на продуцентите бе и заиграването с политици- те. Прекалено натрапчива бе включването на Бойко Борисов, Даниел Вълчев, Васил Иванов -Лучано и т.н. Особено на фона на изборите за евро и национален парламент. Една от най-отблъскващата зрителите прояви на продуцентите и журито обаче бе гаврата с кандидати, които видимо бяха с проблеми. Успехът на Данчо „шестте кокошки" и на Валентина Хасан с „Кен ли", предизвика Иван и Андрей да експлоатират тази ниша докрай. Обаче прекалиха. Зрителите заеха страната на ощетените и се обърнаха срещу продуцентите и журито. Доброволното участие на кандидатите не можеше да бъде оправдание. „Хората се смеят на всеки, който не само че не може да пее правилно, но и си няма и понятие от езика, на който пее. Конкретен случай е момче от Несебър, което се явява пред журито с известна чалга песен. Още в първите няколко секунди по жестовете и начина на поведение на момчето се вижда, че има психични проблеми и отклонения. Журито стои и му се подиграва в рамките на близо 5 минути ефирно време + единия от водещите Андрей, който си позволи дори да даде надежда на момчето, че ще премине напред. Това изключително опасно за здравето на момчето действие е допуснато от хората, които са били жури в предишните кръгове", възмущават се фенове на „Мю-зик айдъл" в интернет. В американските издания на „Мюзик Айдъл" също се гъбар-кат с кандидатите за слава, но го правят елегантно и без обиди. „Цитирате общества, в които човешките права са много високо в ценностната система, в която много трудно се пристъпват и почти никой не си го позволява. При нас правата от най-различно естество, включително и правото на неприкосновеност, е с много съмнително влияние върху нагласите на хората", заяви преди време доц. Георги Лозанов. Спорен него обществената нагласа, която се диктува до голяма степен и от властта е на пренебрежение към човешките права, а оттам и към човешката личност. Тези формати отразяват тези нагласи и се превръщат в нагласи на масовата аудитория.
Англосаксонците не позволяват да се стига до накърняване на личността, дори когато се смеят на някого. Южняците, и най-вече народите от Балканския полуост ров, са подигравчи и. За България е изключително характерно грубото навлизане в личния живот, фриволността в отношенията, която често стига до грубост.
Изключително преекспонира-на и много неприятна бе и историята със сляпата Виктория. Във всеки един момент - от първата й поява на кастинга до решението й да напусне предаването - личеше някакъв вид режисура. Колкото и да ни убеждаваха от екрана, че такава няма. В крайна сметка, за да бъдат избегнати съмненията, продуцентите, а и bTV можеха да дадат думата и на другата страна. Обвиненият в системен побой ба-рабанист Димитър Симеонов е бил избран за рекламно лице на американската компания за поръчкови барабани С&С CustOM Dtiims California. Поради здравословни причини и престой в болница, губи ценно време и дава повод на злите езици да говорят, че с кариерата му е свършено, твърдяха приятелите му в други медии. От екрана на телевизията на Мърдок Иван и Андрей публично обявиха, че „започват да се занимават с него" и обявиха кампания срещу домашното насилие. Същевременно така толерираха Виктория, че от момиче с хубав глас за зрителите тя се превърна в „сляпата, която bTV лансира". На финала на „Мюзик айдъл 3" бе обявена и сумата, събрана в подкрепа на продължаване на музикалното образование на Виктория Димитрова. Приходите от гласуването, от които bTV се отказва, възлизат на 38 000 лв., а сумата която М-Tel предоставя е 10 000 лв. С тези едва 48 000 лв. Ви-ки ще има възможността да специализира в продължение на 1 година в една от най-престижните световни музикални академии в Холандия. Най-вероятно действията на продуцентите наистина са продиктувани от добри намерения, но остава усещането за нескопосана пнар акция.
12.06

Няма коментари: