Поглед - 7 стр.
„Мюзик айдъл 3" спорен, но запомнящ се
Само с 9 % пред македонеца Боян Стойков, българката Магдалена Джава-нарова стана новият „Мюзик айдъл". Финалът на шоуто, излъчен по bTV, отбеляза среден рейтинг 18,3% и среден дял 53,8%. Шоуто, което продължи повече от 3 часа, са гледали средно 1 335 000 зрители, сочат данните на TV Plan/TNS.
Пикът на зрителския интерес е между 22:30 - 22:45 ч., когато предаването е гледано от близо 1 700 000 зрители, а над 70% от цялата тв аудитория в понеделник е видяла обявяването на името на новия музикален идол Магдалена Джанава-рова след 23.00 часа. Най-активната таргет група е Жени 25-54 с близо 19 % среден рейтинг.
Третият сезон на музикалното шоу и втори за продуценти-
те Иван Христов и Андрей Арнаудов бе най-критикуваният, най-обсъжданият, не най-гледаният, но категорично най-запомнящият се. Спорното журито, скандалните кастинги, музикалната битка между България и Македония, драмата на сляпата Виктория и пренасите-ното с политици пространство около младите таланти показа ясно, че има балкански синдром и в лицензираните риалити формати.
„Мюзик айдъл 3" бе и най-гледаното риалити за първата половина на 2009 г. Изненадващо за анализаторите обаче, средният му рейтинг е малко над 13 %. Пред шоуто зрителите предпочитаха комидейната програма на bTV „Комиците" и bTV репортерите. Запад форматите след третия сезон, форматите започват да се изчерпват", категорични са част от медийните наблюдатели. Други обаче смятат, че генезисът на проблема е още в самото създаване на лицензи-онните риалити формати. „При внасянето на тези формати имаше надежда, че прекопи-рането им ще свърши изцяло работа и ще могат от само себе си да се възпроизведат в българските условия. Оказа се, че това не е така и че нашата публичност има собствени специ-фики и деформации, които диктуват твърде силното модифициране на форматите", смятат привържениците на тази теза. Повече са плюсовете отколкото минусите за третия сезон на най-популярното шоу за млади музикални таланти у нас. Иван и Андрей направиха големия си удар като вкараха и Македония в българската версия на „Айдъла". Ководещата Саня Николич бе сладка и естествена и допринесе изключително за сближаването с македонците. Съседите показаха и изключителни гласове, певци с дарба, която може да разруши много стени. Борбата на финала обаче бе не между талантите, а между България и Македония. Магдалена изпревари македонеца Боян само с 9 %, като се има предвид, че той бе един от най-силните певци в цялото шоу и тотален любимец на цялата публика. Въпреки това накрая надделя патриотизма на зрителите пред музикалната дарба. Забележителни бяха и участниците - интелигентни, забавни и изключително талантливи. Продуцентите обаче прекалиха в няколко аспекта, което допринесе много повече за срива на гледаемостта, отколкото умората от риалити шоутата у нас.
„Политическите и икономическите елити в ценностен план не будят доверие и симпатия, а артистичния елит е много силно доминиран от чалгата. Чалга изпълнителите действително са много популярни, но не са уважавани", обясняват медийни експерти. И това, според тях, създава нагласи, които даже могат да бъдат наречени издевателски по отношение на показваното на екрана, но в никакъв случай не предизвикват симпатия към риалити героите. Първата грешка на Иван и Андрей бе поканата към Мара Отварачката за член на журито в третия сезон. Глория и Есил Дю-ран също са си истински чалга звезда, но поне не изглеждаха нелепо в компанията на хора като Йорданка Христова и Вили Каза-сян. Мария обаче изглеждаше като карикатура само на фона на Фънки и Дони. Визията й е толкова изкуствана, че думите, които изричаше застиваха над нея като в балонче от комикс. Заради
нея, всички решения на журито, колкото и да бяха основателни, бяха оспорвани от зрителите ревносттно, та чак на моменти и яростно. Лоша преценка на продуцентите бе и заиграването с политици- те. Прекалено натрапчива бе включването на Бойко Борисов, Даниел Вълчев, Васил Иванов -Лучано и т.н. Особено на фона на изборите за евро и национален парламент. Една от най-отблъскващата зрителите прояви на продуцентите и журито обаче бе гаврата с кандидати, които видимо бяха с проблеми. Успехът на Данчо „шестте кокошки" и на Валентина Хасан с „Кен ли", предизвика Иван и Андрей да експлоатират тази ниша докрай. Обаче прекалиха. Зрителите заеха страната на ощетените и се обърнаха срещу продуцентите и журито. Доброволното участие на кандидатите не можеше да бъде оправдание. „Хората се смеят на всеки, който не само че не може да пее правилно, но и си няма и понятие от езика, на който пее. Конкретен случай е момче от Несебър, което се явява пред журито с известна чалга песен. Още в първите няколко секунди по жестовете и начина на поведение на момчето се вижда, че има психични проблеми и отклонения. Журито стои и му се подиграва в рамките на близо 5 минути ефирно време + единия от водещите Андрей, който си позволи дори да даде надежда на момчето, че ще премине напред. Това изключително опасно за здравето на момчето действие е допуснато от хората, които са били жури в предишните кръгове", възмущават се фенове на „Мю-зик айдъл" в интернет. В американските издания на „Мюзик Айдъл" също се гъбар-кат с кандидатите за слава, но го правят елегантно и без обиди. „Цитирате общества, в които човешките права са много високо в ценностната система, в която много трудно се пристъпват и почти никой не си го позволява. При нас правата от най-различно естество, включително и правото на неприкосновеност, е с много съмнително влияние върху нагласите на хората", заяви преди време доц. Георги Лозанов. Спорен него обществената нагласа, която се диктува до голяма степен и от властта е на пренебрежение към човешките права, а оттам и към човешката личност. Тези формати отразяват тези нагласи и се превръщат в нагласи на масовата аудитория.
Англосаксонците не позволяват да се стига до накърняване на личността, дори когато се смеят на някого. Южняците, и най-вече народите от Балканския полуост ров, са подигравчи и. За България е изключително характерно грубото навлизане в личния живот, фриволността в отношенията, която често стига до грубост.
Изключително преекспонира-на и много неприятна бе и историята със сляпата Виктория. Във всеки един момент - от първата й поява на кастинга до решението й да напусне предаването - личеше някакъв вид режисура. Колкото и да ни убеждаваха от екрана, че такава няма. В крайна сметка, за да бъдат избегнати съмненията, продуцентите, а и bTV можеха да дадат думата и на другата страна. Обвиненият в системен побой ба-рабанист Димитър Симеонов е бил избран за рекламно лице на американската компания за поръчкови барабани С&С CustOM Dtiims California. Поради здравословни причини и престой в болница, губи ценно време и дава повод на злите езици да говорят, че с кариерата му е свършено, твърдяха приятелите му в други медии. От екрана на телевизията на Мърдок Иван и Андрей публично обявиха, че „започват да се занимават с него" и обявиха кампания срещу домашното насилие. Същевременно така толерираха Виктория, че от момиче с хубав глас за зрителите тя се превърна в „сляпата, която bTV лансира". На финала на „Мюзик айдъл 3" бе обявена и сумата, събрана в подкрепа на продължаване на музикалното образование на Виктория Димитрова. Приходите от гласуването, от които bTV се отказва, възлизат на 38 000 лв., а сумата която М-Tel предоставя е 10 000 лв. С тези едва 48 000 лв. Ви-ки ще има възможността да специализира в продължение на 1 година в една от най-престижните световни музикални академии в Холандия. Най-вероятно действията на продуцентите наистина са продиктувани от добри намерения, но остава усещането за нескопосана пнар акция.
12.06
събота, 13 юни 2009 г.
„Мюзик айдъл 3" спорен, но запомнящ се
Етикети: в. Поглед
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар