вторник, 9 юни 2009 г.

Алберта Алкалай, управител на Имидж Едвъртайзинг ЕООД: Кризата ще подреди пазара на PR услугите

Пари - 1 стр.
Алберта Алкалай, управител на Имидж Едвъртайзинг ЕООД: Кризата ще подреди пазара на PR услугите



Бизнесът ще потърси по-добрите специалисти, твърди Алберта Алкалай
-Госпожо Алкалай, отрази ли се вече кризата на PR бизнеса?
- Да, кризата вече започна да се отразява и в нашия сектор. Заради нея изгубихме клиенти, особено в областта на строителството и продажбата на строителни материали. Но някои от фирмите са провокирани точно от кризата и търсят различни начини да рекламират определена своя продукция, услуга или себе си. Те започват да искат по-различни, иновативни подходи и се обръщат все повече към PR услугите. Кризата ще изиграе положителна роля по отношение на нашия бизнес. Повечето от фирмите намаляват бюджетите си за реклама и PR, затова ще започнат да търсят наистина добри специалисти, с по-интересни идеи, с по-устойчиви стратегически решения. Така пазарът ще бъде селектиран, ще се даде преимущество на подобрите.
-Как бизнесът разпределя бюджетите си за PR и за реклама в условията на криза?
- Бизнесът вече осъзнава, че отделеният за PR бюджет е нещо като профилактика на здравето - ако си инвестирал правилно, няма да се налага да даваш излишни пари за реклама на нов продукт или за кризисен PR, който да те изведе от някакъв проблем.
Сега част от големите фирми категорично заявиха, че са в труден момент и вече не може да си позволят средства за реклама и PR. Но други искат да използват кризата, за да стъпят на пазара и да наложат името си. Ние вече имаме договори с дружества, които по тази причина започнаха да търсят услугите ни. Всичко е въпрос на личен подход, мениджърски поглед и визия за бъдещо развитие, но също така и на възможности. Считам, че PR услугите са за едрия бизнес. Средният може да си позволи определена услуга „на парче” по някакъв повод. Въпреки предупреждението ни, че ефектът няма да е толкова добър, средният бизнес не може да си позволи целогодишни договори с нас. Клиенти от дребния бизнес нямаме. Досега само веднъж към нас се обърнаха собственици на козметичен салон да организираме откриването му, което ние направихме доста шумно. Но спряха дотук.
-Какво поведение има конкуренцията на PR пазара?
- Има конкуренция и това е здравословно. Но тя не е в онзи чист вид, в който бихме искали да бъде. В България все още нямаме условия за реален бизнес. Има фирми, които са в сивата икономика, преливат се пари от политиката в бизнеса, има сблъсък на интереси и всичко това ни се отразява. Това, което продаваме, се възприема като партийни поръчки. Повечето от PR агенциите са обвързани с определени партии. В това няма нищо лошо, но едно е да си на пазара съвсем сам и да те избират заради качеството на услугата, а съвсем друго е партията, към която принадлежиш, да ти изпрати за клиенти някои от своите фирми. Процесът трябва да бъде обратен. У нас не е така и затова казвам, че реална конкуренция по компетенции няма. На PR пазара има и много журналисти, които са на трудов договор към дадена медия, но обслужват
и партии, предприятия и корпорации. Много медии се превръщат в PR агенции на своите рекламодатели и в известен смисъл те също н и кон кури рат. Това са трудностите в развитието на нашия пазар. За съжаление всички ние все още не сме стигнали нивото, при което да можем да кажем: Аз ще работя само корпоративен PR. Това е моето голямо желание, но в момента не мога да го осъществя. Партиите имат нужда от PR, а ние не можем да си позволим лукса да им откажем.
- Как Имидж Едвъртайзинг успя да се докаже на пазара?
- На пазара сме едва от две години и половина. В началото имахме трудности, докато научат името ни. Смятам, че вече всички знаят кои сме и ни възприемат насериозно. Вероятно защото наред с професионализма на първо място в работата си поставяме почтеността и взаимното доверие с клиентите. Помогна ни и това, че се включихме в PR кампаниите за опазване на Природен парк Странджа и за освобождаване на медицинските ни сестри от затвора в Либия. И в двата случая нямахме клиенти, клиент ни беше нашата съвест. В подпомагането на нашите медицински сестри станахме инициатор за подписване на петиция, която бе внесена в Европейския парламент и може би подкрепи създаването на обществена готовност във Франция, довела до освобождаването им.
- Как споредвасвлияят Избори 2009 на рекламния и PR бизнес у нас?
- Ангажиментите ни по тях не са така активни, както бяха по време на местните избори. Имаме определени дейности, но повечето от мероприятията се провеждат в София, залага се на националните медии.
Не е редно аз да го казвам, но смятам, че парите, които се дават за предизборни кампании, са безсмислени. Не можем за 20 дни да убедим избирателя, че това е добрата кауза. За толкова кратко време ние предаваме послания, а не каузи. А хората се отегчиха и не могат да бъдат убедени с билбордове, плакати и рекламни телевизионни клипове. Усеща се необходимостта от нов подход, нови идеи. Тях трябва да ги създадем ние, но сме само консултанти и ако клиентът не приеме идеята, нищо не можем да направим. Затова аз смятам, че през тази година на първите избори се хвърлиха безсмислени усилия, а на следващите ще се хвърлят безсмислени пари.
***
Визитка
-Алберта Алкалай е родена в Бургас. Завършила е Международни икономически отношения и веднага след това става един от журналистите във фондацията на Стивън Спилбърг - Шуа.
- Провежда над 100 интервюта, оформени в документални филми с продължителност 4-5 часа. По-късно постъпва на работа в Промет стийл Дебелт като специалист по човешки ресурси. PR практиката й започва в критична ситуация - когато около металургичния комбинат се вихрят скандали по изясняване на собствеността и източване на средства, Алкалай става завеждащ Връзки с обществеността. Опитът й дава увереност да излезе на свободния пазар, а това съвпада с намеренията на американската Айдиъс фор Янг Имидж ООД, специализирана в консултации, PR и реклама, да стъпи на българския пазар. Не е трудно собствениците на дружеството да бъдат убедени, че точното място е Бургас.
- Така е учредено Имидж Едвъртайзинг ЕООД, на което вече две години и половина управител е Алкалай. За това време агенцията е обслужила 20 клиента. Сред тях са община Несебър, Топлофикация-Бургас, Мина Черно море, Топливо и др. Тук работят 6 специалисти.

3 коментара:

Анонимен каза...

Това е най-добрата PR агенция не само в Бургас, но и в България. Познавам Алберта и хората й. Професионалисти, които слагат "в джоба си" всички софийски акули, които се имат за голяма работа в тоя бизнес. Единствения недостатък е, че нямат солиден "гръб" и в Бургас има завист срещу тях и то от управляващите. Причините са, че Алберта се наложи и засенчи конкуренцията по всички линии.

Анонимен каза...

Имидж Едвъртайзинг е една прогресираща агенция в сферата на ПР-а и медийните стратегии. Лошото е, че са много обвързани с еврейското лоби и всъщност май са нещо като подразделение на М3 на Максим Бехар. Има съмнения и че прокарват проамерикански и профренски интереси в България. Иначе като цяло създават впечатление на много стабилна компания, която се вкарва във всякакви битки. Подобен подход в областта на ПР-а у нас не е много познат, но е особено полулярен в САЩ и най-големите тамошни фирми-лобистко ПР-ски често се налагат именно с твърд подход спрямо медиите, а не както тука е прието ПР-ите едва ли не да правят св...и на продажните и прости журналисти.

Анонимен каза...

Така е, в Бургас медии няма, журналистическа гилдия изобщо не е имало даже. Тук има една паплъч зовяща се журналист-номежду тях са уволнени учители,пенсионирани военни,бивши шифьори,нереализирали се юристи...нищо не разбират от журналистика.Не търсят новината но и не дават път на млади и амбициозни хора. Умряла работа са.