петък, 12 юни 2009 г.

Лу, спасителят на Microsoft

сп. BusinessWeek - 43 стр.
Лу, спасителят на Microsoft



Бившият технически гений на Yahoo предвижда, че Bing ще сломи Google. Залозите са високи
На Чи Лу му втръсна да губи от Google. От десетилетие специалистът разработваше технологията за интернет търсене на Yahoo! и отчиташе как Google засенчва компанията му, превръщайки се в най-ярката звезда. Затова и миналия август напусна с неясни планове за собствен бизнес или да се върне в родния Китай. Тогава главният изпълнителен директор на Microsoft Стив Балмър му предложи да поеме онлайн операциите и отново да оглави атаката срещу Google. Балмър обеща, че компанията е готова да вложи огромни ресурси, дори и да са нужни години, за да се изплати инвестицията. „Колкото повече мислех, толкова повече ми изглеждаше като дълг - разказва Лу в централата на гиганта в Редмънд, Вашингтон. - Защото има реален шанс да направим картината при търсачките много по-конкурентна и здравословна."
Чи Лу е сред малцината, които вярват в това. Но Microsoft го подкрепя както никой друг досега. На 28 май компанията представи амбициозното предложение за търсене Bing. Вместо да намира обещаващи линкове, сайтът е проектиран да улеснява потребителите при взимане на сложни решения - каква кола да купят, къде да почиват. Целта е да се създаде база лоялни фенове, които рутинно да използват Bing за определени запитвания, вместо да задават по подразбиране Google. За да подкрепи пускането на услугата, Microsoft подготви най-голямата си маркетингова атака, която може би ще стигне $100 млн. „Ще покажем на потребителите, че тези, които наистина искат да ви помогнат с навигацията из интернет, сме ние и Google -отсича Балмър. - За първи път ще заявим, че не сме просто онлайн играч, а играч в интернет търсенето."
Залозите са високи. Microsoft осъзна важността на търсенето, започвайки да изгражда собствена технология едва през 2003. Оттогава начинанието донесе кофи червено мастило в счетоводните отчети на компанията, включително над $3.5 млрд. загуби последните три години. Microsoft отстъпи със своя Live Search, свивайки дела си до едва 8% от търсенията ft САЩ, докато Google нарасна до 64%. Microsoft пропусна милиарди потенциални приходи, които можеха да подсилят акциите й, спрели на нивото, достигнато през 1998. A Google използва надмощието си в търсенето, за да атакува най-доходните бизнеси на Microsoft - включително
операционната система Windows и бизнес софтуера Office Suite.
Повечето експерти са убедени, че Лу ще се бори докрай срещу Google. факирът на търсачките постоянно усъвършенства собствената си технология, а данните, които събира от обработването на почти две трети от запитванията на хората, анализират реакциите им на различни алтернативи за търсене. „Microsoft прави хубави промени, но не и такива, които променят играта - смята Дани Съли-ван, главен редактор на блога Search Engine Land, от който бе поискано мнение за новия сайт на Microsoft. -Microsoft наистина не осъзнава колко е далеч зад Google."
Лу и други мениджъри от Microsoft контрират, че имат ниша, която малцина специалисти виждат. Обширното изследване на компанията разкрива изненадващо слабо място на Google: докато сърфиращите уж казват, че са доволни от технологията за търсене, данните показват, че почти в половината от случаите те не намират търсеното. И Microsoft проектира новото предложение за търсене така, че да премахне пречките. Пример: изследователите установили, че 25% от кликванията върху страница на търсачка включват връщане към предната страница, което предполага неудовлетворено търсене. Затова и Microsoft разработва функция за избягване на напразните усилия: когато потребителите минат през линк, без да го натискат, компютрите на Microsoft генерират изскачащо резюме на линка.
Лу и екипът му са проектирали и панел в лявата една трета от страницата, генериращ „съдържание" за всеки резултат от търсене. Въвеждането на „U2" генерира категории „песни", „билети" и „биография", а търсене на „Honda Accord" често ви води до „употребявани", „рецензии" и „спецификации". „За всичко отвъд намирането на сайт - да кажем намирането на човек, покупка на продукт, намиране на връзка - днешните търсачки не предлагат неустоимо преживяване", уверява Лу.
Маркетинговата кампания ще засегне подобна струна. В тв реклама Microsoft осмива Google, като сравнява търсенето й с лоша връзка, в която любимият ви се бави твърде много с реакциите, а после дава грешни отговори всеки три от четири пъти. Microsoft похарчи и стотици милиони за сделки за разпространение, които ще направят Bing търсачка по подразбиране за компютрите на Hewlett-Packard u Dell и телефоните на Verizon.
РАБОТОХОЛИКЪТ
В отговор Google прибави през последните месеци ред нови функции на собствената си търсачка. А на 12 май представи възможност да се отвори нов панел вляво, на-
помнящ технологията на Microsoft. Мариса Майер, вицепрезидент по продуктите за уеб търсене, отказа коментар, но заяви: „Търсенето е в кърмаческите си години. Едва започваме."
47-годишният Лу участва колкото всеки друг в историята на технологията. След кратък престой в IBM той помогна за интегрирането на три придобивания на Yahoo, за да се стартира първата услуга за търсене в края на 90-те години, и по-късно ръководеше развитието на технологията, която позволява на Yahoo да реализира печалба, разполагайки реклами до резултатите от търсенето. Лу си спечели репутация на човек с технически умения и неуморими навици. Буди се в три сутринта, бяга 8 км и работи до 10 вечерта. „Не ми изглежда много, защото харесвам всеки свой ден", признава Лу, който е женен и има две деца. Заради тези качества той е като институция в Yahoo - непрестанно притиска мениджмънта да налее още долари в изграждането на технологична инфраструктура, но най-накрая губи вяра в компанията. Бившият инженер от Yahoo Амит Кумар отбелязва, че Лу е бил доста харесван и на прощалното му парти били раздавани тениски с надпис: „Аз работих с Чи. А ти?"
СЪДБОВНА СРЕЩА
Лу познава трудните избори избор от малък. Заплашени от преследване през Културната революция, родителите му го изпращат на четири часа път от Шанхай при дядо му в провинция Дзянсу. Там живее без електричество и течаща вода, месото е лукс веднъж годишно. Първите му възможности да избегне бедността са обречени: слабото телосложение не му позволява да покрие държавните стандарти за работа в корабостроенето, а зрението му
е твърде слабо, за да вземе изпитите и да стане физик. Остава изчислителната техника, която Лу се надява да му помогне за място в радиозавод. Вместо това, след като получава магистърска степен, го назначават да преподава срещу $10 на месец във Fudan University в Шанхай. Един уикенд буря осуетява пътуването с колело до дома, за да види родителите си. Лу е в стаята си в общежитието, когато нахълтва студент с молба да посети лекция на проф. Едмънд Кларк от Carnegie Mellon, понеже присъстващите студенти се броят на пръсти. Впечатлен от въпросите на Лу, Кларк иска разработките му и му предлага стипендия за докторска степен.
Дори почитателите му се съмняват дали той притежава бизнес нюха, за да бъде спасителят на Microsoft. Бивш мениджър на Yahoo счита, че Лу ще е идеалният човек, който би интегрирал дейностите на Yahoo в уеб търсенето, ако Балмър някога успее да поеме контрол над компанията, както опита да направи миналата година. „Чи е тук, защото е най-добрият на планетата, който управлява бизнеса с търсене в интернет", признава Балмър.
Като президент на подразделението Онлайн услуги на Microsoft, Лу наследява отдел, планирал офанзивата си в средата на 2007. По това време Балмър моли Сюзън Атли, млад икономист от Харвард, изучаващ аукционите, да помогне в преразглеждането на начинанието в интернет търсенето. На първоначалната сесия в Редмънд Атли потиска страховете си, че може да няма място за втори играч в бизнеса, ако Microsoft не стане много по-голяма и ако не се научи да прави нововъведения много по-бързо. Просто купувайки Yahoo не би било достатъчно. Наета по-късно като главен икономист в Microsoft, Атли оглавява инициативата в уеб търсенето, която разкрила честите проблеми на потребителите при ползване на услугата. „Няма причина Microsoft да не настигне Google", убедена е тя.
Приоритетите на Лу са да определи дългосрочна стратегия и да затегне операциите. Една от мантрите му гласи: „Дръжте главата си над облаците, но останете здраво стъпили на земята." Той пристига на срещи с купища документи, много от които изпъстрени с бележки в полетата, и иска след това писмено обобщение. Лу е убеден, че Microsoft ще спечели предимство пред Google. Ето как. Групата на Лу работи по-тясно с Microsoft Research, така че новите технологии да бъдат интегрирани в услугата за търсене. Скоро хората с мобилни телефони ще изговарят думите за търсене вместо да ги изписват. Накрая търсените отговори ще могат да надхвърлят рамките на няколко думи, написани в правоъгълно поле. „Това е първата стъпка на едно дълго пътуване", категоричен е Чи Лу

Няма коментари: