неделя, 5 октомври 2008 г.

Първоначалният и натрупаният „Капитал"

сп. Мениджър - 138 стр.
Първоначалният и натрупаният „Капитал"

Максим МАЙЕР

Обикновено никой не обича да говори за първоначалния капитал. В случая не е така. Точно преди 15 години група млади и ентусиазирани журналисти с нова концепция, ясни принципи и много идеи създават първоначалния „Капитал". През годините се разбира, че вестникът стои върху здрава основа, развива потенциала си и постепенно се превръща в това, което е днес - най-влиятелния седмичник в България. За тогава, сега и напред разказват двама от ключовите хора в „Капитал".
Галя Прокопиева: "Капитал" вече не е просто вестник, а медиина платформа
Тя се развива паралелно на хартия, в интернет, в събития и конференции, които срещат на живо различни групи от нашите читатели, разказва главният редактор
- Госпожо Прокопиева, какво успя да промени „Капитал" за 15 години?
- "Капитал" винаги е бил медията на тези, които вярват в успеха на собствените си усилия. Това бяха най-важните хора, за да се случат правилно промените, които обществото предприе в последните 15 години. Ние последователно представлявахме тяхната позиция и ценности, в много случаи даже бяхме единствената медия, която го прави. Колкото и да е оспорвана промяната сега, тя е факт, голяма е и "Капитал" е "акционер" в тази промяна. Мисля си, че в първите години вестникът беше много важен за добрата информираност и по-широкото разбиране на ключови икономически процеси. А това, че бяхме честни, ни даде най-важното за една медия - доверие и възможност позициите, зад които заставаме, да бъдат чути. "Капитал" разобличи финанасовите пирамиди и така предпази много вложители, освети източването на държавните банки и предприятия, предвиди краха на банковата система през 1996 г., обясни валутния борд, в по-ново време е основна антикорупционна медия.
Не на последно място "Капитал" промени събота сутрин.
- Как се промени самият вестник за този период?
- Най-очевидната промяна е във външния вид - днешният "Капитал" е десет пъти по-дебел от първия си брой през 1993 г., покрива много повече теми и от две години насам е подчертано по-красив. Извън тези чисто физически белези вестникът, такъв какъвто е сега, е много пълноценен, добре структуриран и уникален за българския пазар продукт. Това е резултат от старанието ни да се променяме заедно с читателите си. Средата вече е по-сложна, интересите на хората са по-разнообразни и самите те са много по-експертни и информирани в своите области. Така че изискванията към качествената журналистика са доста по-високи. Ако в началото "Капитал" имате много повече просветителска роля, сега той трябва да е полезен за информираните решения на лидерите в различни сектори на икономиката и обществения живот. Това не е проста задача.
Но най-съществената промяна е, че "Капитал" вече не е просто вестник, а медийна платформа, която се развива паралелно на хартия, в интернет, в събития и конференции, които срещат на живо различни групи от нашите читатели. Това е посоката, в която ще се развиваме и в следващите години.
- Какви ценности изповядва журналистическият екип? Едни и същи ли останаха те през годините?
- Ценностите ни са съвсем същите. Ние поставяме най-високо правото на свободния избор и личната инициатива. Смятаме, че всички трябва да имат равен шанс за успех, да работят според възможностите си, да бъдат възнаграждавани според резултата, да могат да се гордеят с това. И в същото време да бъдат отговорни към средата и солидарни към слабите и бедните. Това са много прости отправни точки, които ни позволяват да бъдем последователни и сигурни в позицията си. Естествено се получава така, че при нас не могат да се задържат журналисти, които не споделят тези ценности.
- Как ще се развива вестникът занапред? Какви цели си поставяте?
- Винаги сме имали високи цели. Преди всичко продължаваме да работим за качеството на информацията, която предоставяме. Искаме да останем най-важната медия и за следващите поколения активни българи.
- Кои са основните предимства на „Капитал" в конкуренцията с другите медии?
- Професионализмът. Също това, че инвестираме в съдържание повече от конкурентите си. "Капитал" е печеливша медия и благодарение на този факт можем да си позволим да сме независими в позициите си. След толкова години всичко това ни превърна в много силна марка. Сега и тя работи за нас.
- Какво ви прави най-силно впечатление в развитието на медийната среда напоследък?
- Интереси, свързани с политиката, наливат много пари в печатните медии. Това прави пазара още по-труден, защото голяма част от "издателите" не са рационални в решенията, които вземат. На пазара на електронни медии сме свидетели на нереално високи оценки на действащите телевизии и това се дължи на липсата на конкуренция - състояние, което е изкуствено поддържано от политиците. Както навсякъде по света, интернет е бъдещето на медиите.
- Какво може да направи сериозната преса за развитие на обществената среда и трябва ли това да бъде нейна основна амбиция и цел?
- Вестниците са си свършили работата, ако информират умно (включително за нещата, които някой иска да прикрие) и дават
пропускливост на мнения. Осветяването и прозрачността са почти достатъчни за здравословната среда. Без силни, независими и професионални медии гражданското общество всъщност е незавършено и общата слабост на журналистиката през последните години го доказва.
Хубавото на това да работиш в медия е, че освен бизнес предприятие тя може да бъде и кауза. За екипа на "Капитал" това винаги е бил най-силно мотивиращ фактор.
***
ГАЛЯ ПРОКОПИЕВА работи като журналист във в. "Капитал" от основаването му през 1993 г. През 2001 г. се включва в проекта за създаването на в. "Дневник". До 2006 г. е негов главен редактор, след това става главен редактор на в. "Капитал". Завършила е финанси в УНСС. Омъжена е и има четири деца.
Бисер Боев: Стартираме безплатен вестник до края на годината
Ще се казва „ЗА ГРАДА" и ще е основният ни нов вестникарски проект за следващите 2-3 години, разкрива изпълнителният директор на „Икономедиа"
- Господин Боев, вестник „Капитал" добър бизнес ли е? Доволен ли сте от приходите от продажби и реклама? - "Капитал" е много добър бизнес. Доволни сме и от двете пера. През последните 5 години сме правили поне по 15-20% ръст в рекламните си приходи, а за нас най-приятната изненада е, че макар и много по-малък, имаме ръст и в продажбите по сергии и в абонамента. Т.е. и приходите ни от продажба, и респективно тиражът ни също се покачват в едни доста трудни времена за вестниците. Освен това бих желал да подчертая, че увеличението в приходите ни от реклама е основно резултат на увеличение на броя рекламодатели и на обема реклама, а не идва от механичното увеличение на рекламните тарифи. Ние винаги сме били изключително внимателни да имаме конкурентно предложение и очевидно пазарът продължава да ни гласува доверие.
- С печатницата, която строите, затваряте цикъла на производство. Освен изданията на „Икономедиа" ще печатате ли и други вестници в нея?
- Разбира се, че ще печатаме, печатницата е отделно дружество и то трябва да се издържа и развива, а това няма да стане, ако там са само нашите издания. Смятаме, че когато пуснем производството, ще можем да предложим добро качество и конкурентни цени на пазара на вестници и списания.
- По какви нови проекти работите, в каква област ще разширявате дейността?
- Печатницата е достатъчно голям и тежък нов проект и ще е един от фокусите ни в следващите години, другият е интернет и желанието на "Икономедиа" е да бъде сред водещите играчи на този пазар. Ние все още виждаме бъдеще и в хартиените издания и обмисляме пускането на женско списание, обсъждаме и разширяване на дейността ни в бизнеса със събития, където спокойно мога да твърдя, че сме най-големият играч на пазара.
В същото време "Икономедиа" няма да изостави и ще продължи да развива другите си основни проекти - "Капитал", "Дневник", "Строителство Градът", дъщерните ни фирми "Ай Си Ти Медиа", "София Ехо Медиа", "Юкономикс" и "финсити".
- Ще издавате ли безплатен вестник и откога?
- Ще издаваме, ще се казва "ЗА ГРАДА", ще се постараем да го стартираме до края на 2008 г., това ще е всъщност основният ни нов вестникарски проект за следващите 2-3 години. Всекидневниците са най-тежката част въобще от издателския бизнес и към тях трябва да се подхожда с много предварителна подготовка, това и правим - обмисляме, работим и се надяваме да пуснем изключително качествен и конкурентен продукт.
- Кое е по-важно в издателската дейност - финансовите резултати или влиянието? Всъщност може ли да се прави вестник без тези две неща?
- Аз се занимавам основно с оперативната работа на компанията и освен добри продукти се стремя заедно с екипа и към добри финансови резултати, но си давам ясна сметка, че изданията ни са влиятелни.
Те обаче станаха такива, защото след много работа се превърнаха в добри и полезни продукти за аудиторията, а не бяха създадени за упражняване на влияние. Поне по скромното ми мнение, ако един вестник не е добър бизнес, а е постоянно субсидиран и се знае от кого е субсидиран, влиянието му и въобще бъдещето му е доста съмнително в дългосрочен план.
***
БИСЕР БОЕВ е изпълнителен директор на "Икономедиа". Бил е финансов репортер и редактор във в. "Пари", "Банкер", "Капитал" и "Ройтерс - България". От 1996 до 2001 г. е директор маркетинг и реклама на в. "Капитал", по-късно става директор продажби в АИИ ООД, издател на "Капитал" и "Дневник", и изпълнителен директор в Ай Ди Джи България. Завършил е МИО в УНСС.
неделя, 5 октомври 2008 04:43:10

Няма коментари: