събота, 31 май 2008 г.

Да продаваш кликове

Капитал - 17 стр.
Да продаваш кликове



Такъв е демографският профил на типичния български интернет-обитател
Съществува една група българи, която остава невидима за традиционните медии. Тези хора не гледат телевизия, използват радиото рядко и само за слушане на музика. Едва ли могат да си спомнят кога за последен са си купили хартиен вестник. Вместо това те четат новини онлайн, точат филми от торент сайтове, а winamp е най-честият заместител на тяхната стереоуредба. По всяка вероятност списъкът на техните приятели в ICQ или Skype е по-дълъг от броя на контактите в мобилния им телефон. Почти сигурно имат профил във Facebook, мечтаят да притежават iPhone, а може би вече имат такъв...
Ако си мислите, че става дума за група тийнейджъри с развинтена фантазия, значи много сте се объркали. Тези хора бяха тийнейджъри преди 10-12 години. В момента много от тях са съвсем истински, платежоспособни клиенти. Ако обаче сте консервативна фирма и искате да им продадете своя продукт, рекламирайки по традиционния начин, те никога няма да бъдат вашите клиенти. Начинът, по-който можете да ги достигнете, е един. Интернет.
Този безспорен факт започва да се приема все повече както от рекламодателите, така и от рекламните агенции. Макар и обемът на онлайн рекламния пазар да е все още малък, ръстът му е повече от впечатляващ. По данни на самите участници в този пазар през 2007 в интернет компаниите са инвестирани между 12 и 13 млн. лв. Това не изглежда много, сравнено с парите за реклама в телевизия и печатни медии - общо 716.974 млн. лв. Очакванията са обаче, че все по-голяма част от маркетинговите бюджети на компаниите ще се насочват към интернет и ръстът през следващите години ще бъде много сериозен.
"От значение са гъвкавите рекламни форми, които интернет предлага - от текстови карета, стандартни статични банери и флаш до мултимедиа и видеоформати. Интернет съдържа в себе си останалите медии", смята Людмил Каравасилев, ръководител сектор "Връзки с обществеността" в ОББ - третата по големина банка на българския пазар, която също рекламира активно в интернет.
Навлизането на двете метрики - Nielsen Online и Gemius, се приема по-скоро позитивно от рекламния бранш и неговите клиенти. Това ще затвърди доверието на рекламодателите в новата медиа, смята Венцислав Костов от отдел "Интернет реклама" на агенция "Пиеро 97", която заема водещо място при продажбата на онлайн реклама в България. Според него в момента почти 95% от бюджетите се харчат за реклама тип "импресии" (пълно зареждане на дадена уебстраница), с които се организират онлайн кампании по облъчване на посетителите. В останалите случаи (около 5%) се плаща за брой кликове (при всяко натискане на банер). Този модел (т.нар. pay per click, или PPC) издава по-сериозни намерения на потребителя и според Венцислав Костов ще става все по-предпочитан за в бъдеще. Експертът на "Пиеро 97" прогнозира, че 2012 г. ще бъде възлова за интернет маркетинга в България, Дотогава онлайн пазарът ще продължава да расте с поне 50% годишно, твърди той. Очаква се да нарасне употребата и на т.нар. performance marketing (тук се включват кликовете и модела pay per action, при който потребителят натиска банер, отива на друга страница и след това закупува рекламираната стока). Маркетинговият експерт прогнозира, че съвсем скоро може да видим и българска реклама на глобален сайт, като например социалната мрежа facebook.com, но ограничена само за местната аудитория.
Да поговорим в числа
Сумите, които се отделят за онлайн маркетинг, не са големи като абсолютна стойност, но отбелязват впечатляващ растеж. Венцислав Костов оценява рекламните пари, които са влезли в интернет медиите, на 12 млн. лв. за 2007 г. Иван Иванов, изпълнителен директор на агенцията за интернет маркетинг Zed digital Cybermark и един от създателите на уебпионера "Дир.БГ", също потвърждава тази сума. Според него интернет засега заема между 3 и 5% от общия обем на рекламния пазар.
Интересно е и разделението на типовете онлайн реклама в зависимост от интернет сайтовете. Най-значимите български уебдестинации използват реклама чрез импресии, тъй като имат постоянно голям трафик, разказва Иванов. По-малките страници пък продават рекламно време (това са случаите, когато един банер стои определено време на дадена позиция на сайта), тъй като регистрират по-малко посещения, допълва той. Директорът на Cybermark откроява консолидацията на българските сайтове като процес, който се развива с пълна пара. Основната причина е, че те изчерпват своя финансов ресурс и спешно се нуждаят от успешен мениджмънт, допълва той. Евентуалното окрупняване на играчите ще улесни рекламодателите, които ще съсредоточават парите си в ръцете на по-малко на брой компании, с които съответно би трябвало да се работи по-ефективно.
В момента най-големите рекламодатели в интернет са мобилните оператори, банките, автомобилните производители, букмейкърите, казва Иван Иванов. Пламен Калиников, маркетинг директор на втората по големина медиа агенция "Аргент", добавя към този списък и финансовия сектор. Според него в България има два подценени рекламоносителя: видеотеката vbox7.com и програмата за изпращане на съобщения в реално време ICQ, които имат голям потенциал за развитие.
събота, 31 май 2008 04:03:22

Няма коментари: