петък, 30 май 2008 г.

Маркетолози: И най-големите компании трябва да се променят

Медиа: Дневник - Компании&Финанси , стр. II
Дата: 30.05.2008
Маркетолози: И най-големите компании трябва да се променят
Албена БОРИСОВА

Специализираният форум на „Капитал" събра 700 мениджъри
Близо 700 бранд директори, маркетинг мениджъри и представители на РR и рекламни агенции присъстваха в четвъртък на второто издание на маркетинг форума, организиран от в. „Капитал". Лектори на събитието бяха трима от най-известните маркетинг специалисти в световен мащаб - бащата на guerrilla (партизански) маркетинга Джей Конрад Левинсън, Питър Дрейпър - бивш маркетинг директор на най-големия бранд сред футболните клубове в света „Манчестър юнайтед", и една от най-влиятелните жени във Великобритания - Сахар Хашеми, създателката на веригата „Кофи рипъблик" (Coffee Republic). Чрез видеовръзка във форума се включи и продуктовият маркетинг мениджър за Европа на Google Шон Корнуел. Представителите на най-големите български компании чуха, че не е нужно образование по право, бизнес или маркетинг, за да се прави успешен бизнес. Тази теза разви в лекцията си създателката на „Кофи рипъблик" Сахар Хашеми. Британката сподели личния си опит в създаването и налагането на известната верига, която през 2001 г., когато „Старбъкс" навлиза във Великобритания, разполага със но заведения. Благодарение на бизнеса си с кафе-ресторантите Сахар и нейният брат Боби вече са милионери. Ние самите не предполагахме, че това ще се случи, защото през първите 6 месеца, след като отворихме първия „Кофи рипъблик", не дойде нито един клиент, дори майка ни отказа да изпие едно капучино при нас, сподели Хашеми. За популяризиране на веригата й в Англия не е бил предвиден рекламен бюджет, фирмата е разчитала единствено на РR услуги. Според нея обаче решаваща за успеха на начинанието им е голямата страст, която влагат в него. Освен това е много важно човек да търси промяната, вместо да чака тя да го сполети и да го изненада, смята Хашеми. „Да запазиш позициите си на пазара не е успех, трябва непрекъснато да се променяш", беше основното послание и в лекцията на бившия маркетинг мениджър на „Манчестър юнайтед" Питър Дрейпър. Оказва се, че неговата агенция Time&Tide е в основата на проекта за нощната надпревара от Световния шампионат за Формула 1, която ще се проведе за първи път през септември тази година в Сингапур. Спортните среди вече определиха уникалното състезание на осветление като черешката на тортата за сезона. Обяснението на Питър Дрейпър за него беше просто - това бил най-удачният начин да се привлече вниманието на публика та към Сингапур. Компанията му вече е експериментирала с подобно нощно състезание по тенис като част от промоция на „Сони Ериксон". Взаимоотношенията между носителите на правата и спонсорите не са просто сделка, която цели да продава, обясни вижданията си Дрейпър.

Няма коментари: