събота, 31 май 2008 г.

Сбогом на телевизорите

Капитал - 54 стр.
Сбогом на телевизорите



Когато завършвах гимназия, получих телевизор - много популярен подарък сред абитуриентите. Очакваше се, че след като се отделя от семейното огнище, телевизорът ще е една от най-важните вещи за самостоятелния ми живот. Така и не го ползвах. Любимите криминални сериали намериха друг канал, за да достигнат до мен - чрез онлайн телевизията. Стриймингът на видеосъдържание чрез интернет не е новост, но популярността му сред потребителите вече достигна такива размери, че и "традиционните" медии започват да се съобразяват с него.
Мигриращите зрители
Изследване на технологичния гигант Motorola от последния месец, което обхваща пет от най-развитите европейски държави показва, че 45% от хората с широколентов достъп до интернет гледат телевизия онлайн. Този процент е най-висок във Франция и достига 59 на сто. В същото време в САЩ се отчитат рекордно ниски нива на интерес към големите мейнстрийм телевизионни канали - NBC, CBS и FOX. Рейтингът на телевизиите сред активната демографска група на 18-49 годишните се е сринал със 17% в сравнение с 2007 г., сочат данните на TVWeek. Част от аудиторията просто е избрала алтернативен канал за достъп до съдържанието - интернет. Онлайн телевизията позволява по-голяма интерактивност - зрителите могат да изберат програма на живо или да гледат конкретно предаване по-късно, без да зависят от програмни схеми.
Бизнес моделите, по които работят сайтовете, предлагащи онлайн достъп до телевизионни програми, най-общо са два - платен достъп чрез абонамент или приходи от реклами, интегрирани към сайта.
Технологична цена
За разлика от обикновеното телевизионно излъчване, при което броят на зрителите не се отразява на технологичните разходи, при онлайн излъчването популярността води до значително увеличение на инвестицията. Изисква се по-голям капацитет на сървърите и висока скорост на трансфер на данни по интернет от доставчика, за да се обслужат едновременно всички зрители. По-евтин вариант е разпространението на съдържание peer-to-peer, при което само част от хората получават информацията директно от сървърите, а след това те я препредават на други потребители. Към въпросната технология, разработена от иновативната компания Joost, има голям интерес от страна на медийната империя FOX и Viacom, притежаващи музикалните канали MTV и кино студиото Paramount Pictures.
Доказателство, че бъдещето на стрийминг телевизията в следващите години ще е повече от бляскаво, е бързият успех на Hulu - общ проект на две от големите телевизионни мрежи в САЩ- NBC и News Corp. Два месеца след началото на проекта, през март тази година, потребителите на Hulu са гледали повече от 63 милиона качени материала, между които епизоди на култови сериали като The Simpsons и The Office, сочат данните анализаторите от онлайн агенцията Nilesen. Числата не са големи, сравнени с потреблението на YouTube, но привлечените към сайта рекламодатели (сред които са брендове като McDonalds и Blackberry) са показател, че традиционните телевизионни канали, които не се адаптират, скоро ще имат проблеми с рекламните си бюджети.
Българската реалност
Първият сайт в България, който предлага онлайн телевизия през 2005 г., е Neterra.tv. Платените му абонаменти са насочени предимно към българи, които живеят в чужбина, а каналите с по-нисък рейтинг са с безплатен достъп. Други подобни сайтове са Bgtelevizor.net и IPTV.bg . Докато големите сайтове са уредили авторските права върху излъчваните телевизионни програми, много от по-малките им събратя излъчват без такива "формалности". През април ГДБОП-НСП проведе акция в Русе, при която един от тези сайтове - gledai.tv, бе спрян, а сървърите му - конфискувани. Въпросната интернет страница е имала 10 000 посещения дневно от цял свят.
Постепенно самите телевизии решиха не само да търсят договорни взаимоотношения със сайтовете, които предлагат съдържание, но и сами да стриймват програмата си. В началото по-скоро ставаше въпрос за откъси и епизоди на водещите предавания, представяни с маркетингова цел, но тенденцията е цялото съдържание да се превърне в достъпно и чрез интернет. От февруари bTV позволи на потребителите си в българския интернет да гледат всички програми на телевизията безплатно онлайн, стига да са регистрирани на сайта й. Новата новинарска телевизия Re:TV (проект на фондация "Граждански медии", в съвета на дарителите на която влиза и Иво Прокопиев, издател на "Дневник" и "Капитал") също излъчва в реално време цялата си програма онлайн.
събота, 31 май 2008 04:19:30

Няма коментари: