събота, 31 май 2008 г.

Маркетингът като удоволствие

Капитал - 50 стр.
Маркетингът като удоволствие



Да иновираш означава да превърнеш клиентите си в свои фенове. Иновативен си, ако казваш истината като увлекателна история. Иновацията се ражда, когато правиш грешки. Най-иновативните идеи идват от самите потребители.
Аудиторията на втория пореден Marketing Innovation Forum, организиран от "Капитал" - над 700 души на високи позиции в български и международни компании, имаше възможността да чуе и види четири различни гледни точки към маркетинга и правенето на бизнес, като всяка от тях разказваше историята на човек, който не се е поколебал да последва мечтите си.
Всеки може да го направи
"Ще ви разкажа историята на своя живот", призна Сахар Хашеми, емоционалната основателка на култовата верига от кафе заведения Coffee Republic във Великобритания. От адвокат, "напъхал част от себе си във фризера", и неук предприемач без опит в маркетинга и търговията на дребно тя създава компания с печалба от 30 млн. британски лири. Хашеми вярва, че всеки човек притежава креативни заложби и че предимството на това да нямаш представа как се прави бизнес е, че реализираш идеите си непринудено и спонтанно.
"Като презентатор Сахар Хашеми ми хареса най-много, защото има обаяние и успя да ни убеди, че когато влагаш душа и сърце, нещата се случват по начина, по който искаш", коментира впечатленията си от лекторите Мария Тойчева, старши мениджър "Маркетингови комуникации" в "БТК груп".
Самата Хашеми разказа, че трудностите и грешките, които е преживяла по пътя си, са я мотивирали да преследва целите си: "Ако никой не посрещне идеята ти с изречението "това е абсурдно", значи някой вече я е реализирал преди теб." Хашеми знае, че успехът не те връхлита за една нощ, и сподели, че когато с брат си Боби решават да изтеглят заем от банка, за да отворят първото си кафе, получават 19 последователни отказа с един и същ отговор: "Няма начин да накарате англичаните да пият кафе вместо чай." И наистина през първите шест месеца най-сериозният им клиент е майка им, която пие по толкова чаши с капучино на ден, "колкото е възможно за човешкия организъм да понесе". Но това не пречупва Сахар Хашеми. "Моето мото е скачай и мрежата сама ще се появи", казва тя.
Бизнес с добавена стойност
Спортният дух на Питър Дрейпър, бившият маркетинг мениджър на "Манчестър юнайтед", също предизвика емоции в залата. Той даде идея на специалистите в залата как да превърнат спортните ценности в бизнес уроци. "Направете така, че клиентите ви да станат ваши фенове", призова Дрейпър. Експертът по спортен маркетинг е убеден, че си струва да инвестираш в партньорства, не в спонсорства, защото взаимната обмяна на опит добавя допълнителна стойност на бизнеса. Той разказа, че когато започва работа като маркетинг директор в "Манчестър юнайтед" през 1999, в клуба не са чували за проучвания на аудиторията. "Най-голямата иновация, която се случи в "Юнайтед", беше, че осъзнаха, че им пука за 75 милиона фенове на отбора по света."
Енергичният Джей Левинсън, автор на поредицата от книги за "Guerilla Маркетинг", като че ли успя най-много да развълнува публиката. Той не само говори два часа без презентация зад гърба си и без да отегчи никого, но и успя да ангажира хората да записват внимателно простите му бизнес правила. "Забравете за Аз-маркетинга, отсече Левинсън, на хората не им пука за вашата компания, те се интересуват от себе си." Неговата "партизанска" концепция учи, че маркетирането не свършва с покупката, а едва тогава започва. "Попитайте хората как се чувстват, след като са избрали вашия продукт, и след всеки месец бройте колко нови контакти сте създали", посъветва той. Левинсън призова маркетинг специалистите да следят внимателно собствените си действия и да се уверяват ежедневно, че клиентите им са доволни от тях.
"Това беше първата лекция на голям форум, на която получих това, за което съм отишъл", отсече Ясен Ценков, координатор "Проекти" в Apeiron Communication, след презентацията на Джей Левинсън. Кристина Илчева, маркетинг мениджър на "Ел трейд", също посещава маркетинг форума заради практическата му насоченост. "Джей Левинсън ми хареса най-много, защото посочи конкретни средства и оръжия за справяне с маркетингови ситуации", коментира тя.
Работата като вдъхновение
Маркетинг мениджърът на Google за Европа Шон Корнуел нямаше възможност да сподели опита си на живо пред публиката, но беше записал специално видео, в което изложи идеите си за въздействието на интернет върху маркетинга. Той разказа, че водещите онлайн брандове дължат успеха си не на рекламата, а защото предлагат всичко, от което хората имат нужда. "Най-добрата реклама е отличното обслужване", обобщи той.
"Най-полезното, което научих, беше, че иновациите не са там, където сме свикнали да ги търсим, и че да си креативен не означава непременно да откриеш топлата вода, а да комбинираш стари елементи по нов начин", каза ентусиазираната Владимира Карабенчева, студент по PR в Нов български университет, победител в конкурса за студенти, с който "Капитал" даде възможност на един от тях да посети форума безплатно. А според Мария Тойчева от "БТК груп" най-ценното на маркетинг форума е, че дава възможност на маркетинг специалистите да виждат какво се случва по света и да го виждат тук, в България.
събота, 31 май 2008 04:17:43

Няма коментари: