събота, 31 май 2008 г.

Бащата на "партизанския" маркетинг Джей Конрад Левинсън:

Капитал - 51 стр.
Бащата на "партизанския" маркетинг Джей Конрад Левинсън:



Джей Конрад Левинсън е автор на на-продаваната поредица от книги за маркетинг "Guerilla Маркетинг". Той е председател на Guerilla Marketing International и маркетингов партньор на Adobe и Apple. Участвал е също в съвета на Microsoft за малкия бизнес. Левинсън е преподавал в Университета в Бъркли, Калифорния, и е водил месечна рубрика в списание "Предприемач" (Entrepreneur Magazine). Водил е още онлайн рубрики в няколко сайта като Netscape, America Online, Hewlett-Packard, Fortune Small Business.
"Имате хубави идеи, но нямате пари? И Apple започнаха така", усмихва се хитро Джей Конрад Левинсън, човекът, чиято книга "Guerilla Маркетинг" вдъхнови много предприемачи по света да реализират мечтите си и да превърнат малкия си бизнес в мултимилионна корпорация, следвайки простите му бизнес правила.
Ако има нещо, в което американците са дяволски добри, то това е да измислят 10 начина как да опростите живота си - от това как кучето ви да ви обича повече до това как да продадете пясък на бедуин. Така през 1984 г. Джей Левинсън измисля "500 начина как да маркетирате бизнеса си, без да влагате пари" и нарича своята иновативна идея guerilla маркетинг, което в буквален превод означава "партизански маркетинг". Впоследствие книгата му е продадена в 20 милиона копия и преведена на 52 езика.
Как се прави бизнес с малко пари
Той обаче обяснява скромно, че написва "Guerilla Маркетинг" за своите студенти от Университета в Бъркли, Калифорния: "Те ме попитаха дали мога да им препоръчам книга, от която да се учат как да правят бизнес с малко средства. И аз им обещах, но се оказа, че в най-големите библиотеки в САЩ всички книги за маркетинг бяха написани за хора с много пари. А моите студенти не бяха такива." Тогава Левинсън се амбицира да напише своята маркетинг философия как за да постигнеш традиционните цели, трябва да използваш нетрадиционни средства, без да предполага, че книгата му ще заживее собствен живот. Според него обаче истинската причина за успеха му е, че "тогава се случи експлозията от малки бизнеси по света, а аз просто имах късмета да напиша точната книга в подходящото време".
Всъщност тази проста истина стои и в основата на guerilla маркетинга, който казва, че четирите пера, в които си струва да се инвестира, са време, енергия, въображение и информация. Джей Левинсън е на мнение, че за да създадеш успешен продукт или услуга, не е необходимо нито да ти струва скъпо, нито пък да е сложно. "Компаниите не знаят как да използват традиционните медии ефективно, още по-малко пък интернет", коментира Левинсън влагането на огромни суми за реклама в съществуващите канали за комуникация.
"Това беше маркетингът в XX век, категоричен е бащата на guerilla концепцията, сега обаче сме в XXI век и нещата са различни." И добавя, че може да изброи поне 200 маркетингови оръжия, а компаниите ползват познатите пет-шест.
От авангард към мейнстрийм
"Научете се да пишете маркетингови планове в седем изречения. Излезте от офисите и отидете в клубовете. Пишете статии в медиите. Не изпращайте посланието си до всички, а го отправете само към онези потребители, с които чувствате, че трябва да говорите", съветва Джей Левинсън, отчитайки как се е променил маркетингът през годините. Нещо повече, според него самият факт, че големите корпорации започват да прилагат guerilla похватите като ефективни за тях решения, говори, че от авангарден маркетинг той се е превърнал в мейнстрийм.
Според Левинсън предимствата на guerilla маркетинга, които карат и големите компании да го предпочитат, са освен че е евтин и опростен, той дава възможност за много непосредствен контакт с потребителите. Понякога обаче, признава той, хората го разбират погрешно и не са изключени злоупотребите. Левинсън разказва за случай, когато подставени лица на телекомуникационната компания Erickson обикалят заведенията и снимат посетителите с най-новия телефон на марката и ги приканват: "Не е ли чудесен, от Erickson ми го дадоха!" Кампанията би била чудесен пример за приложението на guerilla концепцията, ако служителите на компанията бяха обяснили на хората: "Ние бяхме наети от Erickson да ви покажем това, не е ли чудесно?!"
"Сигурен съм, че Erickson вече не правят това", смее се Левинсън, но после става сериозен. "Guerilla маркетингът всъщност е етичен подход, защото учи, че трябва да си честен във всичко, което правиш, и хората да са информирани какво правиш и защо."
Той разказва и за добрите практики в бизнеса. Така например едни от най-популярните тенденции в guerilla маркетинга в САЩ са техниките на маркетинга от уста на уста. Джей Левинсън дава пример: "Вие отваряте ресторант и вместо да рекламирате по обичайния начин, отивате във фризьорските салони в града и раздавате на хората, които работят там, купони за две безплатни вечери. Казвате им: "Насладете се на две безплатни вечери, поръчайте каквото си искате!" Не ги карате да правят нищо друго, освен да посетят ресторанта ви, но когато се върнат на работа в салона, те ще кажат на клиентите си - аз бях в страхотен ресторант с вкусна храна, опитайте и вие!"
събота, 31 май 2008 04:18:15

Няма коментари: