четвъртък, 29 май 2008 г.

Идеалният пазар за спортните концерни

Дневник - 15 стр.
Идеалният пазар за спортните концерни
Лили ЧОЛАКОВА

Компаниите очакват големи печалби през годината на европейското първенство Европейското първенство по футбол и олимпийските игри вече чукат на вратата, обещават зрелище, каквото само те могат да предложат, и обороти в размер на милиарди евро. Професионалният спорт отдавна се превърна в голям бизнес, а домакините на турнири, компаниите, агенциите и отборите особено силно се активизират в търсенето на всевъзможни начини да подобрят финансите си именно по време на големите спортни събития. Броени дни преди голямото футболно шоу, наречено Евро 2008, „Дневник" ще разгледа предстоящия шампионат в няколко различни аспекта - влиянието му върху туризма и икономиката на домакините Австрия и Швейцария, мерките за сигурност под заплахата от терористични атаки и бизнеса на големите спортни концерни. Бизнесът в областта на спорта най-често залага на самите спортисти за популяризиране на марката си. Зад тези договори обаче стои огромен екип - той трябва да облече състезателите, да изясни до най-малките подробности юридическите аспекти на рекламните им договори, да ги представи пред медиите. Дали са дизайнери, инженери, икономисти, компютърни специалисти или юристи - всички намират мястото си в спортния бизнес. „Почти всеки може да се идентифицира със спорта. Това е идеалната платформа да представят продуктите си", казва Томас Трюмпер от консултантската компания Sport+Markt. Затова годината на европейското първенство по футбол и олимпийските игри за големите спортни концерни със сигурност ще бъде много успешна, единодушни са икономистите. През следващите няколко месеца компаниите ще бъдат в центъра на вниманието редом с отборите, които обличат. „Адидас" например ще играе много важна роля. За игрите в Пекин германският концерн ще осигури екипи за 40 хил. доброволци и 18 олимпийски отбора. А кой може да си представи еврошампионата без „Адидас", който доставя топката за всички европейски и световни първенства от 1970 г.? Освен че е официален спонсор, което означава доставка и на екипите на съдиите, на турнира компанията облича и пет от отборите участници - бронзовия медалист от Мондиал 2006 Германия, европейския шампион Гърция, световния вицешампион Франция, Испания и Румъния. И докато в олимпийските игри концернът вижда най-вече удобна платформа за подобряване на имиджа си, то Евро 2008 безспорно ще налее много пари в сметките му. „В навечерието на първенството и по време на него бизнесът с продажбата на топки, фланелки, екипи на отборите участници процъфтява. Футболните обувки също се продават повече от обикновено, защото турнирът седмици наред е част от ежедневието на хората и много младежи тренират по-често", посочва Ерих Щамингер, маркетинг директор на „Адидас". Твърденията са подкрепени и от реални числа За първата четвърт от годината печалбата на компанията се е увеличила с 32% до 169 млн. евро след плащане на данъците. Оборотът също се е увеличил - с 3% до 2.621 млрд. евро. „Не можехме да започнем тази година по по-добър начин. Очакваме едно вълнуващо лято", коментира изпълнителният директор Херберт Хайнер. Ерих Щамингер е убеден, че през 2008 г. финансовите резултати ще бъдат дори по-добри от тези през 2006 - годината на световното първенство в Германия. „Отново подобрихме партньорствата си с търговците. Освен това футболът става все по-обичан навсякъде по света. Разбира се, че това ни помага", казва той. Очакванията са печалбата да се увеличи с 15% спрямо последния отчетен период. За 2007 г. оборотът възлизаше на ю.з млрд. евро, а нетната печалба беше 551 милиона. „Пума" не остава по-назад от официалния спонсор на първенството. И тази компания облича пет от участниците - световния шампион Италия, Чехия, Полша и двата домакина - Австрия и Швейцария. Прогнозите на финансистите на компанията са за увеличение на приходите за 2008 г. Само за първата четвърт от годината концернът отчете 90 млн. евро печалба, а планираният оборот е 673 милиона. От началото на 2008 г. в маркетинговите кампании са инвестирани 120 милиона. Американският концерн „Найки" също иска да покаже най-добрата си страна на олимпийските игри и Евро 2008. С екипи на компанията на първенството на Стария континент ще играят пет отбора - Турция, Португалия, Хърватия, Холандия и Русия. От „Найки" също очакват подобрения на финансовите си резултати спрямо 2007 г. В същото време британският концерн „Умбро" облича само един отбор от първенството - Швеция. Връзката между спорта и икономиката в XXI век е безспорна. Още от 80-те години на миналия век мениджърите на амбициозните фирми се досетиха как да го наложат като реклама в медиите. Големите компании вече го използват по най-оптималния начин, особено „когато светът е футбол" или както в случая - „когато Европа е футбол".
четвъртък, 29 май 2008 06:05:40

Няма коментари: