Поглед - 15 стр.
През декември - първи спад на рекламата
Сергей СОБОЛЕВ
Икономическата криза се отрази на рекламните приходи на пресата още в края на 2008 година, призна Аналитичният център „Видео интернешънъл" - АЦВИ (Video International). Ако през ноември миналата година отделяните от рекламодателите за печатните медии бюджети все още оставаха на нивото за същия период на 2007-а, то през декември те намаляха с 4,5 на сто. А за периода януари-март на тази година спадът може да стигне 25-30 процента, прогнозират издателите. През четвъртото тримесечие на 2008 година разходите на рекламодателите за пресата намаляваха с всеки месец, казват от „Видео интернешънъл", базирайки изводите си на резултатите от мо-ниторинга на рекламните разходи на компанията Ти Ен Ес Медия Интелиджънс" (TNS Media Intelligence). По оценката на АЦВИ през октомври миналата година рекламните приходи на 777 московски и федерални издания -както и на техните приложения, са нараснали като цяло в сравнение със същия период на 2007-а със 7,5 на сто до 5,8 милиарда рубли. През ноември увеличението вече е минимално - само 0,4 процента до 4,9 милиарда рубли, а през декември за първи път е регистриран спад от 4,5 на сто до 4,5 милиарда рубли. Негативната динамика на процеса поведоха първи рекламно информационните издания - със срив от 19 на сто още през октомври. Рекламните приходи на вестниците и списанията престанаха да растат през декември.
Издателите потвърждават намаляването на рекламните приходи. „Като цяло завършихме миналата година с малко увеличение", казва изпълнителният директор на издателска къща „Пронто-Москва" Федьор Огарков. За първите девет месеца печалбата на фирмата е нараснала с 27,4 процента до 169 милиона долара. „Голямата имиджова реклама стана доста по-малко, но малките обяви се увеличиха", допълва Огарков. Рекламният директор на издателска къща „Комсо-мольская правда" Владислав Гемст счита, че оценката на АЦВИ е даже твърде оптимистична Според него „тя се основава на мониторинга на количеството на продадените за реклама вестникарски колони, но не отчита нарасналите намаления и бонуси, с които издателите се опитаха да задържат рекламодателите". Според неговата оценка спадът на рекламните приходи на издателствата в Русия за ноември и декември е превишил 15 процента. В пресата най-голямата част от рекламодателите са от категориите, които се оказаха най-чувствителни към ликвидната криза: финансовите организации, компаниите за недвижими имоти, битова техника и електроника. Според агенцията „Инишиатив" (Initiative) в сравнение с 2007 година делът на категорията „Финанси" във всички рекламни приходи е бил 9 на сто, а при телевизиите - едва 3 процента. Рекламодателите от категорията „Недвижими имоти" са осигурили на
пресата около 4 на сто от приходите, а при телевизионните канали те практически са отсъствали. Според АЦВИ през октомври и ноември в пресата активността си са намалили и производителите на битова химия и мрежовите оператори.
През януари отдръпването на рекламодателите от пресата се увеличи, оплакват се издателите. Най-сложна за тях е била първата работна седмица от месеца, когато активността на рекламодателите е била близко до нулата, казва Фьодор Огарков. Всъщност за целия първи месец спадът на рекламните приходи на цялата централна преса може да достигне до 25-30 процента, предполага генералният директор на „Медия 3" Александър Страхов.
неделя, 15 февруари 2009 г.
През декември - първи спад на рекламата
Етикети: в. Поглед
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар