неделя, 15 февруари 2009 г.

Защо Google трябва да умре?

PC Magazine - 43 стр.
Защо Google трябва да умре?

Джон ДВОРАК

Това, за което ще ви разкажа сега, се нарича ОТ - „оптимизация на търсачки". На практика то е алфата и омегата на това, за което говорят всички, имащи вземане-даване с уебсайтове. Сигурно си мислите, че ОТ се състои от методи за настройка на търсачки - в частност на Google - с цел на страниците да се дават оценки, по-високи от обичайните? Но всъщност е концентрирано около идеята, че Google скубе толкова много, че компаниите си мислят, че трябва да използват ОТ, за да получат резултатите, които заслужават.
С помощта на обратен инженеринг на технологията, по която работи Google, експертите по ОТ могат да видят как работи процесът. След като потребителят научи как функционира Google, сигурно ще си направи извода, че е истинско чудо, че изобщо получава точни резултати. А от мой собствен опит мога да ви уверя, че в много случаи просто е невъзможно да се получат правилни резултати - и може би в бъдеще никога няма да стане възможно.
Да разгледаме накратко някои от проблемите, натрупани с годините. Невъзможност да се разпознае основният сайт. Всички търсачки имат този навик и той често пъти води до смехотворни ситуации. Вие сигурно си мислите, че ако търся по термина Art Jenkins и ако въпросният Art Jenkins си има сайт на име Artjenkins.com, търсачките ще го поставят на първо място в списъците? Нищо подобно! В повечето случаи този сайт няма да попадне в никакви списъци.
Твърде много търговия, но недостатъчно информация. Изглежда, съществува непоклатима вяра, особено в Google, че единствената причина, поради която човек посещава уеб, е за да купи нещо. Хората, които просто търсят информация, се считат за вредни. Това става ясно всеки път, когато потърсите информация за популярен продукт. Намирате предимно сайтове, които се опитват да ви продадат този продукт. Именно в това е проблемът. Поискайте от Google да ви намери сайт, който честно сравнява абонаментни планове на клетъчни телефони и ви казва кой е най-добър. Опитайте де! Ще получите само хиляди сайтове с фалшиви сравнения, рекламиращи нещо, което продават.
Най-лошото обаче е, че малкото честни сайтове, които се опитват да представят информация чрез ОТ и ви показват всички неща, необходими, за да привлекат вниманието, са извън бизнеса; никой никога не може да намери тези сайтове. Сайтът, към който бивате насочен, би трябвало да е най-добрият, а не да е някой посредствен,
но популярен сайт. Това е най-големият недостатък на днешния метод за даване на оценки на уебстраниците.
Паркирани сайтове. Случвало ли ви се е да търсите нещо и на първо място в резултатите, поднесени от Google, да намерите сайт, който наглед е перфектен? Щраквате върху него и с изненада откривате, че това е един от фалшивите „паркирани" (parked) сайтове - в тях хората държат имена на домейни, оборудват ги с връзки с други сайтове и се надяват на случайни щраквания, за всяко от които да получават по 10 цента. Как така системата за оценка на уебстраниците, ако работи както трябва, изобщо дава на тези фалшиви сайтове високи оценки?
Резултати от търсения, които не се повтарят. Случвало ли ви се е да повторите едно търсене след седмица и да получите напълно различни резултати? В крайна сметка тогава ще ви се наложи да използвате историята на търсенията и да се надявате да намерите това, което ви трябва. Може би за няколко дни нещата са се променили толкова драстично, че резултатите са съвършено различни от тези, получени преди един месец? Към това трябва да добавим и странните резултати, които получавате, когато сте включени в Google. Резултатите по някакъв неведом начин се персонализират специално за вас. Как?
Регистрирането в Google (Google sign-in) променя резултатите от заявката коренно, без от това да има реална полза. Може да се случи двама потребители да се свържат с цел да обсъдят нещо, което и двамата се опитват да намерят онлайн. Разговорът между тях би протекъл горе-долу в този дух: „Ето, намерих го. Напиши термин за търсене „ABCD Fix" и това е четвъртият резултат в списъка." „Не го виждам. Четвъртият поред резултат е фармацевтична компания." „Нали написа „ABCD Fix"?" „Да". И така разговорът ще продължава известно време, докато и на двамата им стане ясно, че един от тях се е регистрирал в Google.
Решението на цялата тази бъркотия, която от ден на ден става все по-забатачена, е по някакъв начин да се „уикифицират" резултатите от търсенията, без обаче да се прекалява. Yahoo! имаше добри идеи, когато нейната търсачка всъщност бе справочник със сегменти, „притежавани" от общности от експерти. Тези хора се грижеха да изолират най-доброто - нещо, което Google така и не успя да направи. Оценката на страниците в Google се извършва на базата на изравняване на популярността и качеството. След като разгледате информацията, създадена от експертите по ОТ, разбирате, че тази стратегия едва работи.
Ще трябва да страдаме още, докато се появи нещо по-добро, но засега поне има една важна корекция, която трябва да бъде внедрена незабавно: поставяне на флагове от потребителя. Например паркираните сайтове могат да получат флагове, подобни на тези, които използвате за спама в един борд за съобщения и за зле категоризираните постинги в крейгслист. Рискът тук е в това, че може да се появят негодници, които в стремежа си да затворят определен сайт биха могли да запълнят Google c фалшиви флагове, така че поддържането на целостта би станало трудно. За съжаление хора със съмнителни цели вече инфилтрираха и контролират различни аспекти на крейгслистовете в Wikipedia. В Wikipedia например една група, бореща се против глобалното затопляне, премахва почти всички постинги, съдържащи данни или мнения, противоположни на нейните.
Едно предложение, което витае във въздуха, е свързано със семантичната Web, която вещае още повече ОТ трикове - и изисква определена степен на честност, която никога не би могла да се поддържа. Аз предлагам да се преосмисли основната организация на самата уеб, като се използва концепцията за Google News. С други думи, разделете уеб на участъци, доколкото това е възможно. Тук поставянето на етикети може да се окаже много полезно. Но вие трябва да можете да търсите в рамките на подсегмент и да поставите отметка в поле, което елиминира търговците и псевдо информационните сайтове.
Като стана дума за полета за отметки, с течение на годините бяха направени много опити за създаване на усъвършенствани механизми за търсене, с използване на полета за отметки и на мрежа от изкуствен интелект (AI) чрез въпроси и отговори. Човек би си помислил, че идеята е развита по-надалеч, отколкото е на практика. За щастие ще се намери някой, който ще концептуализира нещо ново, което ще работи по-добре, отколкото това, което имаме днес. Просто ситуацията се влошава твърде бързо.

Няма коментари: