Капитал - 12 стр.
Чиче, ползваш ли Google?
"Най-много ме дразнят тези реклами, които се опитват да имитират начина ни на живот", възмущава се Петър*, на 15 години, и добавя: "Въобще не говорим по този начин, нито пък се обличаме така."
Рекламодателите, които се опитват да достигнат до тийнейджърите, често използват младежи, когато изработват концепцията за маркетинговите си активности, за да бъдат по-близо до темите, които ги вълнуват. Пред тези компании не стои въпросът дали, а как да използват интернет, така че да привлекат вниманието им.
Оказва се обаче, че поколението, родено през 90-те, което социолози и политолози дефинират като изгубено, е много специфична потребителска група, която диктува собствени правила и кара маркетолозите да променят начина, по който мислят за маркетинга. Докато за родителите им идването на METRO в България беше значимо събитие, те пораснаха в света на марките. Coca-Cola, McDonalds и Adidas са естествен елемент от културата и живота им.
Според Николай Козев, търговски директор на "Елмек спорт", официален представител в България за марките Nike и Converse, онова, което различава поколението на 90-те от предходните, е именно тяхната потребителска култура. "Тийнейджърите са свикнали да търсят информация в интернет, преди да вземат решение за покупка. По-старото поколение няма изграден подобен навик", обръща внимание той и продължава: "Когато станат основната платежоспособна част от населението, ще бъдат много по-мъдри и рационални потребители от своите родители."
Александър Ненов, създател и проект мениджър на интернет сайта teenproblem.net от групата на Investor.bg, твърди, че всяко ново рекламно предложение се подлага на анализ и оценка в тийнейджърския форум. Според последното проучване на маркетинговата агенция Market Test сред групата на 15-19-годишните, те харчат най-много пари за спортни дрехи и обувки, обсъждат най-често със свои приятели и познати дрехи, мобилни телефони, козметика и тв и аудиотехника. И наистина, след кратка справка във форума на teenproblem.net можеш да си изградиш компетентно мнение и да вземеш информирано решение за почти всеки продукт или услуга - от новия GSM оператор Petrol Mobile, през модела iPhone 3G на Apple, до коя е "най-яката" марка за маратонки на колелца.
"Тийнейджърите са интересна потребителска група именно защото трудно могат да бъдат излъгани", казва Александър Ненов от teenproblem.net. Той разказва как им се е наложило да свалят от сайта рекламна кампания, защото потребителите им не са я харесвали. "Банерът имаше много неприятен шум, който пораждаше съмнение, че имат вирус или нещо не е наред с компютъра им", обяснява Ненов. Той добавя, че за да бъдат по-близо до тях и да спечелят вниманието им, рекламодателите често експериментират с нестандартни форми. "Тъй като тази група е заобиколена от реклами отвсякъде, за да впечатлят тийнейджърите, от банерите обикновено хвърчат плодове. В една от последните реклами на БТК пък един камион разтоварва хора, които правят парти", дава пример проект мениджърът на сайта.
Въпреки че интернет е пространство, което компаниите не могат да контролират, там те получават много бърза обратна връзка от тийнейджърите кое е ефективно и кое не. И ако не могат да попречат на това, което младите пишат или качват в интернет, то поне могат да се постараят да ги ангажират и въвлекат в своята маркетингова дейност. Ключовата дума, която работи при това поколение, е забавление.
Цветомир Димитров, директор "Продажби" във веригата магазини за мобилни телефони 2be, също е на мнение, че тийнейджърите са една от най-взискателните групи потребители, "защото търсят най-новото на най-добрата цена". Той обръща внимание, че специално за тях са разработени WAP портали, от които свободно могат да се теглят игри, мелодии, видеоклипчета. "Младежите пращат много SMS и MMS, интересуват се от всички новости и свалят всякакви приложения от интернет на телефоните си, очертава се тенденция за увеличаване на търсенето на модели, поддържащи Wi-Fi и като цяло на смартфони", коментира потребителските им характеристики той.
Да бъдеш онлайн обаче не е достатъчно, за да ги спечелиш като потребители. Според Петър на неговите връстници много повече им допадат партитата, спортните турнири и музикалните турнета с популярни групи и изпълнители, които компаниите организират за тях, отколкото интернет банерите или телевизионните реклами. Защото това е начинът да говорят на техния език. Без "мен", "куул" и "братле".
неделя, 15 февруари 2009 г.
Чиче, ползваш ли Google?
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар