Капитал - 35 стр.
Логично, колко логично
Близки географски корени*, силни марки, споделена цел, одобрението на крайните потребители... Производителят на мобилни телефони Nokia и компанията Skype, която е водещ разработчик при софтуер за пренос на глас по интернет, имат доста общи неща помежду си. Изненадващо ли е в такъв случай, че двете фирми обявиха партньорство по време на тазгодишното изложение за безжични технологии World Mobile Conference в Барселона?
Дружба по скандинавски
Nokia, световен лидер при производителите на мобилни телефони, съвсем скоро ще интегрира в моделите си софтуера на Skype за пренос на глас по интернет (VoIP). Партньорството ще стане факт първо в N серията смартфони и по-конкретно при излизането на модела N97. Видими резултати ще има в началото на третото тримесечие на 2009 г. или, с други думи, през лятото. Притежателите на моделите, които ще рожба на сътрудничеството, ще могат да виждат контактите си от Skype директно в телефонния си указател, както и да им пращат съобщения. Чрез 3G мрежа или WLAN пък хората ще могат да говорят евтино с чужбина, използвайки интернет-телефония.
Skype Lite - мобилна версията на популярната VoIP програма, беше представена в началото на тази година. Тя е съвместима с операционните системи за безжични телефони Android и Windows Mobile. Но както уместно констатира Стан Шрьодер от технологичния сайт Mashable: да разработиш приложение за една мобилна платформа е едно, но продуктът ти да бъде вграден в първичния софтуер на телефона е съвсем друго. По този начин Skype се надява да привлече нови клиенти, които използват не само безплатните, но и платените услуги за международни разговори към телефони на компанията.
Естествено повечето телекомуникационни оператори не са особено доволни от новия конкурент, който между другото се радва на (невероятните) 400 милиона интернет абоната. До момента обаче Skype успя да сключи само една сделка с мобилен оператор - с телеком на име "3", който има покритие във Великобритания и Хонконг. В резултат на сътрудничеството през 2007 г. се появи брандиран Skype телефон - досега от модела са продадени над 500 000 бройки. Най-вероятно в бъдеще ще има още подобни партньорства, но вероятно симбиоза с производителите на телефони ще е по-успешна. Защо обаче именно Nokia от производителите на телефони се реши първа на съдружие с Skype?
Отвъд океана
Мобилните телефони се продават основно по два начина: самостоятелно или заедно с обвързващ договор към конкретен телеком. Във втория случай крайният клиент получава устройството на по-ниска цената, защото мобилният оператор е субсидирал апарата, т.е. е платил на производителя част от стойността му. Тази практика на спогодби донякъде дава власт на телекомуникационните компании да избират какви телефони се внасят на различните пазари. Особено силен контрол върху потребителите чрез евтини тарифни планове, прикрепени към тях телефони и по-трудно преминаване от един доставчик към друг, има в САЩ.
Това е причината Nokia, въпреки че е международен лидер, да не е сред водещите марки зад Атлантика. В рамките на две години пазарният дял на Nokia в САЩ се сви двойно до 8% за 2008 г. Според сп. Fortune компанията не е съгласна да задоволява прищевките на американските мобилни оператори, а те от своя страна не промотират смартфоните й.
Партньорството с алтернативния онлайн телеком Skype едва ли ще подобри драматично ситуацията в САЩ, но пък ще помогне за продажбите в други региони. В Китай, например Nokia и сега е популярна марка - компанията има 35% дял, а Skype е широко използван. Партньорството между Nokia и Skype има и друго, по-скоро стратегическо измерение. В момент на финансова криза производителите се опитват да вложат в продуктите си максимална стойност за потенциалните купувачи. Ако за мобилния сектор това означава популярния Skype, който може да осигури и евтини разговори, то значи Nokia е направила правилния избор.
Всъщност още една компания от сектора ще работи в тясно сътрудничество със Skype - става дума за производителя на телефони Sony Ericsson. За модела Xperia X1 (предназначен за клиенти във високия ценови сегмент) са разработени две специални приложения - панел за бърз достъп до Skype и такъв, който осигурява връзка с информационните емисии на CNN. Двете приложения обаче няма да са предварително инсталирани на телефона.
събота, 21 февруари 2009 г.
Логично, колко логично
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар