понеделник, 16 февруари 2009 г.

PR пазарът ще започне да се развива от есента

Класа - 11 стр.
PR пазарът ще започне да се развива от есента

Андриана МИХАЙЛОВА

Едно от слабите места на българските специалисти по комуникации е, че са концентрирани изцяло върху медиите Какви са приоритетите Ви като президент на IPRA за 2009 г.? Един от основните е да направя реклама на България. До този момент IPRA не е имала президент от нашия регион, особено от бившия соц-блок. През 2009 г. асоциацията ще се фокусира върху уебсредата и как новите технологии променят PR бизнеса. Това бе и в основата на конференцията в София. Специалистите по комуникация трябва динамично да се адаптират към новите изисквания. Само преди 20 г. пресрелийзът се изпращаше по факс, а сега всичко се развива в реално време. Комуникацията вече не е двупосочна, а многопосочна. Новата среда създава нужда от преработване или създаване на анекс към Етичния кодекс. Тепърва ще проучим фаловете в комуникирането в онлайн средите - от PR специалистите до крайните потребители. Въпреки това обаче кодексът не гарантира, че няма да има например фалшиви блогове. Какво изискват модерните подходи в комуникацията, за да са ефективни? Креативност, за да привлекат вниманието в претоварената от информация среда. Освен това посланията трябва да са по-концентрирани и по-целенасочени. За пример ще дам президентската кампания на Барак Обама, която според някои колеги имала разнопосочни послания. Тя обаче имаше конкретно послание за всяка целева група, независимо колко малка бе тя. В социалните мрежи в интернет много по-лесно можеш да таргетираш, проучиш и формираш послание по начин и канал, който ще използват и малките групи. Ролята като влияние на традиционните медии става все по-малка. За това все повече се използват т.нар. лидери на мнения, които се избират в малки социални групи. Посланието се предава на тях по определен начин, а пък те - на съответната група. За комуникационните специалисти работата е много повече, но дава отлични резултати. Чрез този модел в интернет кампанията на Обама е спестила 47 млн. долара. Ще бъде ли ефективен той, ако се приложи и на предстоящите избори у нас? При всички положения не би трябвало този модел да се пренебрегва. Може би не е толкова силен, колкото е в САЩ, но у нас той ще покрие лидерите на мнения в интернет. А те са най-важната целева група. Така че ако до тях се стигне по правилния начин чрез този канал, със сигурност ще повлияят на общностите, в които са лидери. Практици се оплакаха, че в нашия регион още има държави, в които корупцията в PR бизнеса е често явление. Защо съмненията са, че става въпрос за България? Чувала съм, че и в България има такива практики, но лично аз не съм се сблъсквала с тях. Колега от друга държава, който го е практикувал, се бе оплакал, че бизнесът му намалял, след като спрял този тип "комуникация". Това нямаше как да стане, ако никога не го бе правил. Затова се казва, че в това отношение не трябва да има първи път. Къде е слабото място на българските пиари? Едно от слабите места на българския PR е, че сме много концентрирани, може би заради клиентите, върху връзките с медиите. PR-ът отдавна не е само връзка с медиите. Това е сложна комуникация и PR специалистът трябва да работи на стратегическо ниво. Мястото му е до борда на директорите. Организацията на публикация в пресата вече не е PR, това е тактика, която става все по-малко значима, защото и медиите, и аудиторията се промениха. Клиентите, особено чуждестранните, са все по-взискателни. Защо рекламните и PR агенциите обвиняват медиите за кризата? Колеги от Великобритания казват, че там медиите изкуствено нагнетяват усещането за криза. Вестниците били пълни със съвети как да се пести от всичко възможно и това подсъзнателно напряга хората. Наистина, има реална криза, но има и нагнетяване. Защо обаче прогнозите за нашия пазар са положителни? Настина вече имаме спрени бюджети заради кризата, но пък идват и проекти, които не са планирани. Затова се надявам на нас тя да не се отрази толкова трагично. Тази година няма да има ръст на сектора, но най-вероятно той ще задържи нивото си. Според мен от есента нещата ще почнат да се развиват, а дотогава ще имаме повече време да инвестираме в себе си. В такава ситуация се предполага засилено търсене на експерти по кризисен PR. Има ли такава тенденция у нас? Лично аз не съм усетила подобна тенденция. Явно у нас във време на криза се спестява от специалисти по кризи. Западни специалисти препоръчаха бизнесът да подаде ръка на държавата в изграждането на имиджа й в чужбина. Защо тази комуникация не работи в момента? Такъв диалог има, но най-. вероятно не е ефективен, след като не виждаме конкретни резултати. Имиджът на бизнеса извън България при всички положения, ако е добър, носи дивиденти на страната. Това би трябвало да е заложено в стратегия на правителството. Най-вероятно причината е в липсата на средства. Дали има ясна програма за комуникиране имиджа на България, не мога да преценя. Ако има такава, вероятно не е достатъчно силна.
***
ВИЗИТКА
Завършила е финансов мениджмънт в УНСС и икономика и PR 5 СУ "Св. Климент Охридски". Управляващ директор и съосновател е на PR агенцията United Partners. Няколко години компанията е печелила класацията на PR агенциите б България, а през 2003 г. - Световна златна награда за "Корпоративна социална отговорност" на Международната PR асоциация IPRA. През 2002 г. Българското дружество за връзки с обществеността дава на Гергова отличието "PR специалист на годината". Сред клиентите на United Partners са Procter&Gamble, Western Union, БТК, ING Life, Diageo, Intel и други. От няколко години агенцията има франчайз на London School of PR u предлага практически курсове no PR. В края на миналата седмица на конференцията за Югоизточна Европа на IPRA Мария Гергова встъпи в длъжност като президент за 2009 г. на асоциацията. Гергова не само е най-младият шеф на организацията, но и единственият досега от иентрална и Източна Европа.

Няма коментари: