неделя, 15 февруари 2009 г.

Нови трикове в тв рекламата

Труд - 22 стр.
Нови трикове в тв рекламата

Елена ПЕТКОВА

Медии работели на ръба на закона
Изпадате ли в истерия, когато на най-интересната сцена от любимия ви сериал пуснат реклами? Превключвате ли каналите веднага щом видите до болка позната шапка на телевизиите? Е, и това вече няма да ви спаси. Ловки маркетинг мениджъри са сътворили нови, при това доста хитри начини да ви зарибят, докато вие безгрижно се наслаждавате на поредния филм за Джеймс Бонд например. На бас, че знаете каква марка е часовникът му - „Омега". Или пък каква кола кара - „Форд Мондео". Не сте запомнили тези подробности само защото сте запалени фенове на безсмъртната лента, а защото продуцентите са се постарали достатъчно отблизо и многократно да ви показват атрибутите на Агент 007. Горещите почитателки на сериала „Сексът и градът", който се въртеше по Нова тв, а сега по „Фокслайф", помнят огромния билборд, на който любовникът на Са-манта - Джеръд, бе щракнат гол, умело прикривайки достойнството си с бутилка водка „Абсолют". Този нов вид реклама юристите наричат „позициониране на продукт" и за жалост на телевизиите той е забранен както от нашето, така и от европейското законодателство. „За разлика от рекламата, която според общностното право трябва да е отделена от основното съдържание, при позиционирането на продукти няма отделяне със заставка, а стоката се показва като елемент от сюжета на филма или предаването", обяснява експертът по медийно право доц. Нели Огнянова. Ето защо не е чудно, че сте запомнили марката на колата в „БНТ такси" - „Опел". Тя също често се показва в предаването. „Ние нямаме договор за реклама с „Опел" и това не е позициониране на продукт", казва шефката на маркетинговия отдел на националната телевизия Ани Димитрова. И добавя: „Става дума за недоглеждане на операторите. Ние сме много стриктни в това отношение, защото СЕМ ни наказва жестоко за всяка грешка". По друг начин стоят нещата с частните национални телевизии, които могат да си позволят да плащат глобите за позициониране на продукти в предавания като „Биг брадър" например, казва още тя. Нова и Би Ти Ви са истински новатори в рекламата. От около 2 г. те експериментират с един друг тип зарибяване (разрешен от закона) - т. нар. бъгове, или виртуална реклама. „Тя е нов вид техника: към картината се добавя допълнително изображение, което липсва в оригиналния кадър, но то не е част от сюжета на предаването или филма", казва Нели Огнянова. Такива са например мечето на „Нестле" по Би Ти Ви, което често изскача в долния десен ъгъл на телевизора ви по време на сериал. По Нова тв преди така се появяваше кученцето на„Германос". Сега по този начин ви закача Ники Кънчев. Скоро така ще се появява логото на „Страх" и на „Вип брадър 3". Би Ти Ви ви насърчава да купувате с интегриран продукт в шапката „Реклама" - мечето на „Нестле", или в другите заставки на медията. Тази форма на реклама се нарича логоморфинг. „Използва се за създаването на трайна асоциация в съзнанието на зрителя", казват от Би Ти Ви. Същото правеше доскоро и Нова с част от спота на водка „Абсолют". „Движат се по ръба на закона", отсичат медийните експерти.
***
Текстове под снимки
Това е самореклама на Би Ти Ви от типа логоморфинг - интегриране на продукт (В случая собствен) в шапка на медията.
***
Ники Кънчев като запазената марка на „Стани богат" ще ви намигва и докато гледате филми. В ъгълчето на телевизора ви от време на време той се появява и показва чек за 200 000 лева.

Няма коментари: