събота, 21 февруари 2009 г.

Светлана Василева, генерален директор на Fox International Channels: „Фокс" не се бори за ефир

Поглед - 18 стр.
Светлана Василева, генерален директор на Fox International Channels: „Фокс" не се бори за ефир



- Г-жо Василева, губят или печелят националните ефирни телевизии, когато „Фокс" първа излъчи хитов сериал, и обратното?
- Когато пускаме сериал като премиера, влагаме много повече средства и усилия да го промотираме. При сериал, който вече е вървял по национална телевизия и е достатъчно популяризиран, нещата са много по-лесни. Нишовият канал дава друга възможност за гледаемост на зрителите. Ако националната телевизия излъчва веднъж или максимум два пъти в седмицата един сериал, ние имаме възможност да определим три излъчвания в седмицата на този епизод в различен часови пояс така, че зрителят да може да намери най-удобното за себе си време и да го гледа. Другата стратегия е излъчването на сериала от понеделник до петък в един и същи часови пояс, което също е предимство за зрителите.
- Честите повторения не са ли в ущърб на зрителите?
- Нишовият канал е алтернатива на националната телевизия, а не заместител или конкуренция на ефирната медия. Тя печели с това, че е актуална, съдържа новини и публицистика, местна продукция, предавания. Хората гледат любимия си нишов канал, когато няма нищо интересно за тях по националната телевизия. Сигурна съм, че голяма част от аудиторията не успява да проследи целия сериал в ефирна тв и винаги е готова да си догледа нещо. Ог друга страна, и сериалът може да е толкова популярен, че с удоволствие да се гледа втори или трети път. Както е с най-хубавите филми.
- Стремите ли се към по-нови филми в уикенд програмата на „Фокслайф"?
- Форматът ни е различен и ако можем да купуваме хубави филми, ще продължим. Ако не успяваме,. по-добре да не разваляме програмата си с нестойнсстни. Това ще се види във времето от това доколко конкурентният пазар ще ни попречи. Все пак има филмови канали, ефирни телевизии, които имат достатъчно пари, за да похарчат за добрите пакети с филми.
- Как се пазаруват сериалите?
- Има много различни варианти. Например гледаме първите рей-тинги, Които новият сериал е направил в Щатите, защото докато стигне до Европа, вече е много късно. Голяма част от нашата продукция е купена на глобално ниво. Преговаряме от името на целия „Фокс" в света и закупуваме филми на зелено, тоест виждаме ги само като сценарий. Сериалът „Декстър" бе купен именно по този начин. Разбира се, рисково е, но дава възможност за добри попадения. Тази година имаме сериал, финансиран от „Фокс" и произведен в Латинска Америка - „Ловец на мисли". Премиерата му ще бъде през март в 180 държави едновременно, което се случва за първи път. Съществува и вариант, в който знаем, че даден сериал е достатъчно интересен, и откупваме правата му. Също така гледаме сериалите по време на скрийнингите в Лос Анджелис, където всяка година през май всичките
мейджър студия представят новите си продукции за годината И оттам си харесваме серии, за които се борим. Често дори преглеждаме архива на студията и преценяваме кои от по-старите сериали смятаме, че са популярни и биха се гледали още веднъж. Такъв пример е „Приятели" - привлекателността му не стихва.
- Колко струва един сезон на сериал?
- Зависи на кое излъчване се купува. Естествено, на първо са максимално скъпи. И в този случай няма никакво значение дали си кабелна, сателитна или ефирна телевизия. Цената е една и съща. След това тя намалява в зависимост от това колко пъти е бил продаден, на кого, колко е голямо студиото, колко е хитово заглавието.
- Как се препродава след това на друга телевизия?
- Няма такова препродаване. Всеки си купува директно от студиото. Зависи вече първият, който го е купил, какъв срок си е поставил като ексклузивитет - две или три години, колко е бил лицензният период. На сегашния конкурентен пазар има всякакви възможни варианти.
- Имате ли амбиции за местна продукция?
- Разбира се, но ще видим тази година финансовата криза как ще ни се отрази. Ние така или иначе направихме четвърти сезон на „Тя и той". Много сме доволни от него и бихме продължили в тази насока. Ако мислим за местна продукция, тя ще бъде предимно по отношение на сериали, но не и други формати.
- Тази година „Фокс тиф" ще излъчва ли отново епизодите на „Мюзик айдъл"?
- Излъчването на „Мюзик айдъл" и „Сървайвър" при нас беше съвместна инициатива с bTV. Възможността да правим синергии, оползотворявайки някакъв продукт съвместно, така че хем да доставяме повече възможности за зрителите, хем ние да се подпомагаме, е много хубава. Но като цяло това не е формулата, която аз виждам като особено много печеливша за „Фокс" в случая. За „Мюзик айдъл" все още не се знае, засега нямаме такива поговорки.
- Каква всъщност е връзката между „Фокс лайф" и bTV?
- Собственици на bTV и „Фокс" са „Нюз корп". Отава въпрос за
отделни юридически лица. Ние сме „Фокс интернешънъл ченълс" - една компания в рамките на „Нюз корп.", а съвсем друга е компанията, която отговаря за bTV и за останалите ефирни канали, като например „Фокс телевизия" в Сърбия или Турция. На отделно подчинение сме. Всичко, което правим, е в резултат на нашите добри взаимоотношения на местна почва. Отношенията ни са чисто търговски.
- Говори се, че bTV и Нова тв ще се договорят със собственика на мултиплекс да излъчват в цифров ефир и близките до тях кабелни телевизии».
- Правата за каналите на „Фокс" са права за т.нар. Pay TV (платена телевизия). Това означава, че искаме пари от съответните кабелни или сателитни оператори, за да бъдем разпространявани. Нашият основен източник на приходи е разпространението. Рекламата може да бъде 20-30 процента от източника ни на приходи, но в никакъв случай обратното, както е при свободната, ефирната телевизия. Като стратегия работим по съвсем различен начин и нямаме изчистени права да бъдем разпространявани свободно в ефира. Независимо дали е по аналогов или цифров път. Нямаме апетити в момента към мултиплексите или ако някога имаме в бъдеще, то ще трябва да е за съвсем нов и коренно различен канал, който да печели от реклама, а не от разпространение.
- Има ли съществена разлика в гледаемостта на каналите на „Фокс" в България и тези в Източна Европа?
- Като цяло са много еднакви. За всяка държава „Фокс лайф" е много привлекателен. Данните ни за Сърбия показват, че за ноември-декември миналата година сме номер 1 кабелна телевизия, даже преди някои от ефирните телевизии. И това е само за 6-7 месеца излъчване. „Фокс лайф" за България не е падал под 2,5 % като дял аудитория на национално ниво и за 1849 като таргет. А ако се погледнат София и големи градове, сме номер едно канал - делът ни е над 5. Същата е картинката в Сърбия, само че там има по-малка кабелна пенетрация. Ако в България има 70% покритие на кабелните домакинства, в Сърбия са около 35%. Там има още поле за растеж.
- А какви са резултатите за „Фокс крайм"?
- „Фокс крайм" има около 0.5 % дял, което е много прилично за един нишов канал. Една от причините да страдаме преди беше липсата на съдържание, което да можем да купим и да е свободно във всичките ни територии, а те са осем. Ако дори за една територия, например Сърбия, правата за някоя програма не бяха свободни, то ние автоматично се отказвахме от закупуването й. Затова миналата година направихме подобрения в посока отделяне на сигнала само за България и в момента програмата на „Фокс Крайм" България е независима от тази на „Фокс Крайм" за Балканите. Това позволява по-богат избор на съдържание и за двата канала
***
Силва Зурлева
За малко хора от нашия бизнес мога да кажа, че са истински професионалисти, но със сигурност Светлана е такава. Никога не сме били приятелки, но тайничко съм се Възхищавала на това, че изглежда човек с много голямо самообладание и изключително хладнокръвие (нещо, което на мен ми липсва).
***
Нико Тупарев
Когато стартира проектът „Фокс лайф", на мен ми се струваше доста несериозен. Но сега аз съм абсолютен таргет на телевизията. По „фокс крайм" върби най-интересният сериал излъчван по българска телевизия -,Декстър". „фокс" са един много успешен и непобългарен, в лошия смисъл на думата, проект.

Няма коментари: