петък, 13 март 2009 г.

Рекламирай мобилно

сп. BusinessWeek - 22 стр.
Рекламирай мобилно



Представете си, че спестявате месечната сметка за мобилен телефон срещу съгласието да получавате реклами на GSM-a. В Обединеното кралство британската компания Blyk! вече предлага безплатни разговори и sms към всички оператори на младежите между 16 и 24 години срещу правото да ги облъчва с таргетирана реклама. Е, безплатни са първите 43 минути и 217 sms месечно, но без договор и месечна такса. Blyk! предвижда за една година да достигне до 200 000 потребители и вече крои планове за Германия, Испания и Белгия. Ще се случи ли в България? "Може би да, може би не", коментира Александра Дойч, представител на рекламната агенция Out There Media. Заедно с нея най-големият мобилен оператор у нас с 5.4 млн. абоната М-Тел стартира банерна реклама, която ще бъде излъчвана през мобилния портал Vodafone live!. C други думи, когато сърфирате през телефона, ще се появява рекламно петно, върху което, ако кликнете, получавате безплатно изтегляне на трейлър или информация за последните голове от днешния кръг на футболното първенство. Статистиката е неопровержима: от 6 млрд. население по света 4 млрд. притежават мобилен телефон. У нас проникването на GSM-ите е 137%. Аргументите в полза на
мобилната реклама са, че тя е директна (потребителят достига до рекламата, браузвайки в телефона си), таргетирана (знае се към кого е насочена - мъже, жени, възраст), икономична (по-евтина от традиционните медии), измерима, интерактивна (чрез клика на потребителя), персонална, сегментираш. Blyk! се хвали, че генерира 29% отговор на рекламните си съобщения - бомбастичен резултат в сравнение с традиционните медии. Според изследвания в световен мащаб мобилната реклама ще генерира до $24 млрд. приходи за 4 години. Out There Media подела например кампания във Великобритания за популяризиране на "Спектър на утехата" с Джеймс Бонд. Мотото "Виж трейлър с Джеймс Бонд и спечели нов Сони Ериксон С902" предизвикало 320 уникални посещения, а 70% от тях си изтеглили краткото видео. По време на европейското футболно първенство някои потребители получавали безплатно видео с головете срещу получаване на реклами от спонсора на шампионата Карлсберг. Продажбите на бирения колос се вдигнали главоломно. Опитът на местна почва също дава страхотни резултати. От 17 до 31 декември 2008 М-Тел рекламира десет вида лаптопи. Срещу 145 000 излъчвания във Vodafone live! u 4500 л8. компанията утроява продажбите си спрямо предишния месец. Данните на оператора показват, че 500 000 абоната ползват портала Vodafone live!. Най-известните тематични канали са интернет, музика, спортове, игри, чат, новини. 61% от абонатите са мъже. 74% се намират в платежоспособната възрастова граница между 16 и 45 години. Пикът на посещенията в мобилния интернет канал е към 19 часа. Цените на банерите варират почти двойно в зависимост от това дали са статични или анимирани. 2000 лв. стигат за 80 000 излъчвания в най-гледаната директория, 5000 струва премиум статичен банер, 10 000 - анимиран. Ако искате да таргетирате женската аудитория, пригответе 5000, за мъжете сумата е двойна. По думите на гуруто Джонатан Макдоналд, участвал в проекта на Blyk!, GSM-ume са седмата медия и имат най-висока степен на проникване. Според него ключово за мобилната реклама е дали хората ще я допуснат до своето лично пространство, каквото е телефонът. "Основното е какво ще получат в замяна", категоричен е Макдоналд. По думите му рекламата се е превърнала 6 досадник. "Докато вечеряш, някой започва да маха ръка и иска да му обърнеш внимание. Рекламата трябва да се превърне в канен гост", убеден е той. Най-важният въпрос е какви стимули ще получат абонатите, така че рекламните банери да не бъдат отъждествявани с досадните рорир и спам имейлите. И дали 500 000 потребители ще заинтригуват капризните рекламодатели.

Няма коментари: