неделя, 8 март 2009 г.

Шефът на Chivas Brothers: Очакваме ръст между 1 и 4%

сп. Мениджър - 94 стр.
Шефът на Chivas Brothers: Очакваме ръст между 1 и 4%

Венцислав САВОВ

В развиващите се пазари като България ще увеличим инвестициите в реклама, а на други места ще ги ограничим. Това обяснява Кристиан Порта, който е главен изпълнителен директор на световноизвестната компания
- Господин Порта, Chivas е легендарна жарка, много популярна и в България. Как обикновената фирма става велика?
- През 1801 г. братята Чивас създават компанията. Днес основният ни продукт е уискито Chivas Regal, който през годините успяхме да утвърдим като силен бранд. През миналата година продадохме рекордните 4,5 млн. кашона, всеки от които се състои от 12 бутилки - така измерваме продажбите. Нашите основни ценности са повече от 200 години история, традицията, качеството и непрестанният стремеж към подобрение.
- По какво мениджмънтът на вашата компания се отличава от всички останали?
- Нашите ръководители демонстрират убедително лидерство и показват пътя на развитие. Мениджърите се отличават с адекватно поведение и амбиция, а служителите ги следват. Хората ни живеят с ценностите за предлагане на най-добрия продукт, високо ниво на обслужване на клиентите и маркетинг, чрез който нашите продукти достигат до потребителите по света.
- Кой е най-големият ви личен успех като изпълнителен директор?
- Chivas Brothers вече е част от компанията Pernod Ricard, която ппипоби компанията Seaeram гтея 2001 г. Един от основните брандове на Seagram e Chivas Regal. Продажбите спадаха години наред поради лош мениджмънт. Започнахме да работим усилено, за да възстановим позициите на уискито. Към момента на придобиване се продаваха 2,8 млн. кашона, а миналата година продадохме 4,5 милиона. Най-големият успех за мен е, че успяхме да възвърнем живота на една позабравена марка.
- За Chivas Brothers работят над 1700 души. Какво е общото между тях и колко от тях познавате лично?
- В Шотландия имаме 33 различни производствени подразделения. Всички служители имат стремеж към качество. Никога не съм се замислял колко от тях познавам лично. Срещал съм се с всички тях, защото всяка година обикалям заводите, за да представя стратегията и плановете за следващата голина Може би знам имената на около 300 служители.
- Колко голям е екипът, с който работите непрекъснато и на който разчитате всекидневно?
- Chivas Brothers се управлява от борд на директорите, който включва девет души - аз, търговски директор, директор маркетинг, директор финанси, директор комуникации, директор човешки ресурси, директор производство, технически директор и директор връзки с обществеността. Това са хората, на които разчитам най-много.
- Какво изисквате от екипа и хората, които управлявате?
- Откритост. Всички трябва да са добри в това, което вършат, и да работят като сплотен екип. Винаги обаче изисквам откритост, прозрачност и отзивчивост. Това кара бизнеса да се движи бързо и напред.
- С какво никога не правите компромис в работата си?
- С качеството! Това означава най-доброто уиски, най-добрият джин, най-добрата опаковка, отлично обслужване.
Не правим компромис с клиентите -те трябва да се обслужват в обещаните срокове и да получават това, което са поръчали.
- По какво продажбите на един малък пазар като нашия се различават пт тези. в ?п ар ми те икономики?
- Разликата е в това, че в държави като България пазарът има голям потенциал. През последните 5 години в страната има стабилен икономически ръст. Всички компании имат добри възможности за растеж в близко бъдеще.
- Какво знаете за нашата страна и за местния бизнес?
- Знам как се развива икономиката в България. Изучаваме пазара и след това подготвяме подходящи маркетингови инициативи и промоционални кампании. Разработваме продуктите и глобалния бранд, но разчитаме предимно на екипа ни в София за изучаването на местните навици.
- Какви са шансовете повече български фирми да успеят на световните пазари?
- Ако местните фирми работят професионално и имат конкурентни предимства, би следвало да могат да достигнат до световната сцена. Има успешни глобални компании, които са тръгнали от икономики в много тежко състояние, защо да няма и от България.
- Каква година очаквате за пазара на висококачествени алкохолни продукти?
- 2009 г. ще бъде по-трудна поради забавянето на икономическия растеж. Очакваме ръст между 1 и 4% на пазара. Вярваме обаче, че обществото ще продължи да се развива. Наблюдава се една световна тенденция - хората пият по-малко, но по-качествени напитки.
- Работите за Pernod Ricard повече от 20 години. Как досега мениджърският екип се е справял с трудните времена в икономиката?
- Работил съм във франция, Великобритания, Австралия. През това време компанията се промени значително. Pernod Ricard придоби марки като Chivas Regal, Ballantine's, Beefeater. От миналата година притежаваме и водка Absolut. От компания на шеста или седма позиция се превърнахме в световен лидер. Преживявали сме и успешни, и трудни години. Сегашната криза е най-сериозната за последните 50-60 години. Убеден съм обаче, че ще оцелеем и ще излезем по-силни.
- С каква стратегия Chivas Brothers ще преодолее настоящата криза?
- В трудни времена трябва да бъдеш гъвкав. В развиващите се пазари като България ще увеличим инвестициите в реклама, а на други места ще ги ограничим. Важното е да продължим да растем. Стратегията ни е да покриваме целия пазар. Предлагаме 25-годишно уиски в най-високия сегмент, 17-18-годишно уиски, 12-годишно и т.н. Цените започват от 12 евро и могат да надхвърлят 200 евро. Спадовете на едни места ще се компенсират с ръст в други части на пазара. От друга страна, имаме служители, които работят за компанията в над 80 държави. Това дава чувство на принадлежност към едно общо семейство. В кризи хората стават много по-лоялни и ангажирани.
***
Кристиан Порта е главен изпълнителен директор на Chivas Brothers, част от френския гигант за алкохолни напитки Pernod Ricard. Роден е през 1962 г. Завършил е Европейското училище по мениджмънт в Париж. През 1988 г. започва работа за Pernod Ricard като вътрешен одитор. По-късно е назначен за директор финансови услуги. През януари 1994 г. става финансов и административен директор. От 1998 до 1999 г. е директор на Campbell Distillers, Лондон. След това става изпълнителен директор на Orlando Wyndham, Австралия.

Няма коментари: