сряда, 11 март 2009 г.

Фил Молиньо, управляващ директор на „Сони” за Централна и Източна Европа:

Дневник - Компании&Финанси - VII стр.
Фил Молиньо, управляващ директор на „Сони” за Централна и Източна Европа:



Въпреки кризата в България има много възможности за развитие
- Г-н Молиньо, как се отразява кризата на пазара на електроника в момента?
- Финансовата криза поставя всички в много предизвикателна ситуация. Естествено за всички предстои преструктуриране и оптимизиране на разходите и „Сони” не прави изключение. Мога да кажа обаче, че ние имаме един солиден бранд имидж, включително и в България, който ще ни помогне в тази трудна ситуация.
- Какво очаквате да се случи в следващите месеци и дали ще станат факт песимистичните прогнози за спадове от 50-60% на пазара на техника в Европа?
- Не мисля, че ще се сбъднат толкова лоши прогнози. „Сони” е много силна марка. Ние произвеждаме хардуер, софтуер, притежаваме още „Сони мюзик”, „Сони Eриксон” и в този смисъл сме различна компания. Сега добавяме и нова стойност към крайния продукт-обслужване на клиента. Смятам, че целият този пакет към крайния потребител ще увеличи потребителското търсене. В момента е много трудно да се предвиди какво точно ще се случи в следващите 2-3 години. Промени обаче със сигурност ще има и това, което трябва да направим, е да се синхронизираме с тях. Ние разполагаме с много иновативни инженери и с целия този пакет, който подготвяме, ще преодолеем трудностите.
- Как оценявате пазара в България?
- В България има много възможности за развитие. „Сони” инвестира в страната и ще продължава да го прави. Миналата година открихме регионален кол-център със седалище в София, който е за 14 страни от региона. Целта ни е да се предложи едно по-добро обслужване на крайния клиент, защото ние смятаме, че нашият ангажимент към него не се изчерпва в момента на продажбата, а трябва да се предложи една много по-широка услуга. Не сме спрели инвестициите си и в маркетинг и реклама. Открихме и обновен „Сони център”, в който е заложен нов начин на предлагане на продуктите.
- Какви инвестиции предвиждате още в страната?
- Инвестициите ни през
2008 г. спрямо 2007 г. бележат 50% ръст. През 2009 г. нашата стратегия е да инвестираме в развитието на „Сони центрове”. Планираме да отворим три нови магазина и търсим възможностите за още няколко.
- Къде планирате да бъдат другите магазини?
- Планираме по един във Варна, Пловдив и Стара Загора. Всички те ще бъдат на добри локации. Приходите от „Сони“ центровете се увеличават с 20%
- По принцип в България електрониката се продава в т.нар. мултибранд магазини, в които се предлагат много марки. Защо залагате на изграждането на монобранд магазини, каквито всъщност са „Сони“ центровете?
- В т.нар. мултибранд магазини начинът на излагане и търговската площ не позволяват продуктите да се покажат във взаимодействаща си среда. Освен това самото обслужване не може да подчертае всички ползи за потребителя. В момента имаме 66 „Сони“ центъра на територията, за която отговарям. Интересното не само за региона, но и за Европа е, че в условията на не-растящ пазар, какъвто е в момента, ние наблюдаваме в региона 20% ръст на приходите от „Сони“ центровете. Това е доказателство, че концепцията е успешна. Крайният клиент е умен и оценява факта, че ние сме му създали една среда, която го ангажира с продуктите.
- Различен ли е профилът на потребителите, които посещават „Сони“ центровете?
- Няма особена разлика между профила на клиентите на „Сони“ центровете и мултибранд магазините. „Сони“ центровете обикновено са локализирани в централните части на градовете, какъвто е центърът в ЦУМ. Те привличат доста посетители, защото им позволяват да видят пълния спектър от продукти „Сони”.
Освен това се предлагат и различни възможности за предварителни заявки, възможности за инсталиране у дома, както и консултации преди и след покупката. В този смисъл пазаруването в тях е наистина едно завършено изживяване.
- Колко процента от продажбите ви минават през тези центрове?
- В Централна и Източна Европа в момента са около 20% от общите продажби на „Сони”. Очаквам в следващите 2-3 години те да бъдат 25-28%.

Няма коментари: