Капитал - 56 стр.
Камера? Работи. Клапа? Снимаме!
Премиерата на екшъна "Умирай трудно 3" в България преди 13 години съвпада с европейската. Рекламата за нея тече повече от месец, първото излъчване трябва да е на 20 ноември. Остава един ден, но лентата още не е дошла в страната, а премиерата е пред провал. В крайна сметка оригиналът идва в 18 часа вечерта на предния ден. Чакат го трима преводачи и дузина актьори, които предварително са си разпределили работата. За пет часа преводът е готов, а до седем сутринта озвучаването е приключило. Така вечерта готовата лента без проблеми се излъчва в киносалоните.
Зад този инфарктен случай стоят хората от видеостудио "Доли медиа студио", основано преди 17 години от предприемача Добромир Чочов. Първоначално Чочов, който е инженер по професия, започва да тиражира видеокасети на процъфтяващите по онова време частни видеотеки. Техническите му познания му осигуряват конкурентни предимства и студиото му започва да работи с големите разпространители - "Ади видео" и "Александра видео".
С годините бизнесът на кварталните видеотеки замира, идва бумът на кабелните телевизии. Работата на Чочов нараства в пъти. Студиото му, за което тогава ползва собствения си апартамент в "Лозенец", е все по-търсено и за различни продукции на БНТ, bTV... Днес фирмата му има 27 служители, а през 2007 г. оборотът на компанията е минал 3 млн. лева.
За да отговори на все по-големите поръчки и нови изисквания към услугите, преди две години Чочов изтегля заем от ПИБ в размер на 1.1 млн. евро, с който финансира строежа на собствен медиен комплекс с аудио-, видео- и Dolby студиа и апаратна зала. Предприемачът предвижда да открие студиото си в средата на годината. Като една от грешките си отчита нежеланието си в началото на кариерата да обработва и превежда реклами.
С подобна дейност се занимават обаче други подобни компании. Като например основаната преди 15 години медийна компания "Графити студио". Според изпълнителния му директор Стефан Ковачев тъкмо преводът и адаптирането на реклами е най-големият източник на приходи за студиото, тъй като "тези продукти изискват висока добавена стойност към тях".
Бизнес моделът е прост: офисът на компанията е под наем, под наем ползва и студиата на "Балкантон", които според Ковачев все още предлагат най-добри условия в България. "Графити" предпочита наема, тъй като насочва инвестициите си в подобряване на самата база. "Най-голямото перо в разходите ни е подновяването на техниката в студиата, с които работим, и нейната профилактика. Когато искаш да си най-добрият в бранша, просто трябва да инвестираш в техника", казва Ковачев.
Бизнес моделът на "Кламер дизайн студио", което не се занимава с адаптиране на филми и реклами, а със самото им заснемане, пък е обърнат на 180 градуса. Двамата съсобственици Георги Манов и Гани Георгиев ръководят бизнеса си от малък офис. И смятат, че най-много пари си струва да инвестират не в модерна техника, а в изпълнителите. "Най-важното в този бизнес е да имаш хора, на които да разчиташ. Не можеш да поемеш сериозен ангажимент, ако няма гръб, на който да се облегнеш - ако нямаш технически персонал, актьори, режисьори", казва Георгиев. И твърди, че дори клиентите са по-склонни да дадат повече пари за наем на техника и студио, отколкото за хонорари. Затова "Кламер дизайн
студио" се опитва да бъде алтернативно видеостудио и да гарантира качество, като предпочита да извърши не само заснемането, но и цялостната обработка на видеата.
Годишно компанията заснема около 15 клипа, по всеки от които се работи по около 10-15 дни, а самото заснемане е в рамките на 20 часа. "Това е най-ефективното решение и за нас, и за клиентите", твърди Манов. Според тях рекламите, заснети в България, струват между 50 и 100 хиляди лева, някои достигат дори цената от 150 хиляди лева. А тяхната услуга е от по-скъпия ценови клас.
Предприемачите са убедени, че в следващите години обемът на поръчките им ще расте. От една страна, виновна за това ще е цифровизацията на телевизиите. "Няма канал, който да не се нуждае от обработка на продукцията", казва Чочов. От друга страна, точно във времена на стагнация и икономическа криза повече телевизии ще заложат на преводни програми, а това е добре добре дошло за студиата за видео- и аудиообработка.
събота, 14 март 2009 г.
Камера? Работи. Клапа? Снимаме!
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар