петък, 15 май 2009 г.

Ейдън Уайт, генерален секретар на Европейската федерация на журналистите: Интернет подпали криза в медиите

24 Часа - 26 стр.
Ейдън Уайт, генерален секретар на Европейската федерация на журналистите: Интернет подпали криза в медиите

Васил С. СОТИРОВ

Континентална среща във Варна ще търси пътища за оцеляване на качествената преса
Ейдън Уайт е ирландец, член на Националния съюз на журналистите от Великобритания и Ирландия. Работи за няколко вестника в Англия. Завършил е Националната школа за обучение на журналисти и Харлоу колидж. От 1987 г. е генерален секретар на Международната федерация на журналистите, по-късно поема и Европейската.
Днес във Варна започва 3-дневна годишна среща на Европейската федерация на журналистите. Домакин на високия форум е Съюзът на българските журналисти. Представители на професията от почти всички страни на континента ще обсъдят повсеместното тревожно състояние на медийния бранш и последиците, които кризата в информационния сектор има за самите устои на демокрацията на континента, смятан за нейна люлка.
- Г-н Уайт, какви ще бъдат основните теми на предстоящата европейска журналистическа среща във Варна?
- Варненската среща на лидерите на европейските журналисти идва в часа на истината за самата журналистика. Медиите в цяла Европа са в истински пожар от проблеми и кризи. Ще спомена само няколко: икономическата рецесия, политическия натиск върху журналистите, падащото обществено доверие в ролята на медиите в обществото.
В епицентъра на кризата е бурното навлизане на интернет и на новите информационни технологии. Те разрушават традиционните медийни пазари и революционизират начина, по който журналистите упражняват своята професия. Никога досега журналистите не са били под толкова мощен натиск
Медийните компании загубиха възможностите за големи печалби и затова режат драстично редакционните разходи. Все по-малко пари се влагат в подготовката на журналистите, в разследващата журналистика (а ние добре знаем какви средства изискват добрите професионални разследвания), все повече и повсеместно се влошават условията на труд на нашата професионална гилдия.
В почти всички страни традиционните медии -вестници, списания, радио и телевизии, правят съкращения, а резултатът е срив на журналистическите стандарти и загубата на хиляди работни места. В много европейски медии работодателите прибягват към услуги на колеги на свободна практика или на граждански договори, лишават ги от синдикална и професионална защита.
- Наистина ли са толкова черни краските на кризата в медийната сфера?
- Реалността е очевидна: всички медии са потърпевши от прехвърлянето на рекламните приходи и консуматорския интерес към интернет. В тежко положение са дори водещи европейски медии - Би Би Си в Англия, „Монд" във Франция, „Ел Паис" в Испания.
Как да се справим с разрастващата се криза - тази тема ще бъде в центъра на дискусиите във Варна. Представените там журналистически асоциации от цяла Европа имат различна история и традиции, но всички са сериозно загрижени за бъдещето на качествената журналистика и за последиците от професионалния упадък за демократичния плурализъм в обществото.
- Какви пътища се търсят да излезе журналистиката от „черната дупка"?
- Европейската федерация на журналистите обсъжда с политическите лидери и правителствата какво могат да направят те в отговор на негативните последствия от кризата в медиите за качеството на демокрацията. Срещали сме се с лидерите на трите основни европейски политически групи и всички те са съгласни с нас, че медийната криза на континента трябва да влезе в дневния ред на бъдещия Европарламент и новата Еврокомисия, която ще замени сегашната още тази година.
Ние сме убедени, че е време за нов и сериозен диалог с властите и правителствата за бъдещето на медиите. Искаме да ги съхраним за демокрацията, но без да жертваме независимостта на журналистиката. Въпросът е: има ли нужда от нови структури и от какви, за да запазим информационния плурализъм?
- Не мислите ли, че в Източна Европа медийната среда все пак е по-различна, отколкото в Западна?
- В Източна Европа медийната криза все още не се усеща с такава дълбочина, но тя ще дойде и там, още повече че остават сериозни нерешени проблеми. Неотдавнашно проучване на обществените електронни медии в региона показа, че те са на ръба на оцеляването в почти всички новоприсъединени към ЕС страни.
В много случаи това се дължи на местните политически партии и лидери, които проявяват голяма склонност да упражняват контрол върху медиите. Те все още се опитват да ги превърнат в политически рупори вместо в обществени контрольори на властниците, от каквито всяка демокрация има нужда, за да оцелее.
В същото време нуждата от качествена журналистика в тази част на Европа е по-голяма от всякога. Надига се вълна от нетолерантност, расизъм, миграция, което означава, че медиите трябва да бъдат много внимателни в подхода си към социалната проблематика. Те трябва да не дават поводи за възникване на междуобщностни конфликти и омраза. Журналистиката е призвана да бъде професионална и отговорна.
- А какво пречи да е така?
- Ами това е много по-лесно на думи, отколкото на дело, когато има медии, които абдикират от етичната и социалната си отговорност да разпространяват информация за общественото благо.
Днес схващането, че сензационността се продава, може да вдигне тиража с няколко хиляди броя, но това ще бъде мимолетно. Залагането на знаменитости и на риалити шоу може временно да увеличи аудиторията, но демокрацията изисква от масмедиите нещо по-задълбочено и по-значимо.
Ето защо Европейската федерация на журналистите започна нова кампания -Инициатива за журналистическа етика - с цел да се стимулира широк национален и регионален дебат за бъдещата роля на медиите в Европа.
Инициативата предполага дискусии с правителствата и политическите водачи, с лидерите на гражданското общество, а не на последно място и вътрешен дебат в журналистиката за това как трябва да работим и към какви стандарти се стремим.
- ВАЦ стана първата медийни група в Европа, която преди 2 г. сключи споразумение с Европейската федерация на журналистите. То се прие нееднозначно в професионалната гилдия. Какви са резултатите от това уникално сътрудничество?
- Ние работим с шефове на електронни медии, с издатели, главни редактори, както и със самите журналисти. Всички, които сме ангажирани в този отрасъл, сме заинтересовани за бъдещето му и търсим нови канали за комуникация, за да посрещнем предизвикателствата, пред които така тревожно сме изправени.
На тази основа започнахме специална дискусия с германската медийна група ВАЦ която е широко представена на Балканите и в други източноевропейски страни, включително и България. Сключихме с нея споразумение и на съвместни ежегодни срещи обсъждаме как да действаме заедно за преодоляване на проблемите и предизвикателствата, които бъдещето ни поставя.
Стремим се към подобни споразумения и с други издателски групировки, използваме доброто си сътрудничество с водещи европейски медии с цел да гарантираме оцеляването на журналистиката. Убеден съм, че в близките години ще станем свидетели на още по-широко сътрудничество вътре в рамките на нашия отрасъл.
Вече всеки признава, че не става въпрос за преходна буря. В медиите стават дълбоки промени и ако те искат да оцелеят в новата медийна обстановка, това ще изисква доста кураж от всички, заети в отрасъла, загърбване на предразсъдъците, новаторско мислене и воля за защита на качеството, етиката и честността в информационния бизнес.

Няма коментари: