Дарик интернет новини - Коментар
Мърдок е прав - новината си струва парите
Вероника Христова
Събуждаш се в събота сутрин с болки в главата и решаваш да не отидеш до близката будка за вестници. Правил си го всяка събота и дори не си помислял, че всичко, ама наистина всичко от съботните вестници, е достъпно в интернет. Отваряш компютъра и макар да е някак неудобно без мирис на хартия, който се връзва с аромата на кафето, прочиташ всичко, което те интересува. При това - безплатно.
Дали и другата събота ще отидеш да РЕП-а, за да си купиш вестници?
Бизнесът с новините винаги е бил интересен. От славните времена, когато всеки вестник е имал кореспонденти из горещите световни точки и писането на един материал е съпътстван с едноседмична командировка, време за изследване на темата, та чак до днес, когато Google е чужд кореспондент във всяко кътче на Земята. Бизнесът с новините е интересен, но никога не е бил толкова труден, и то именно заради истинското чудо - всеки вестник да публикува абсолютно цялото си съдържание безплатно в интернет.
Може би се разчита на голям трафик и реклами, които идват сами. Може би именно това превърна вестниците в "застрашени видове", както каза сенатор Джон Кери. В същото време френският президент твърди, че спасяването на вестниците е дълг на държавата. В същото време щатският президент не е сигурен, че Белия дом трябва да се намеси. А информациите за фалирали вестници се надпреварват в сайтове, блогове и т. н.
В интернет твърдят, че спасението на вестниците се казвало Amazon Kindle. Новото електронно устройство на най-голямата онлайн-книжарница в света Amazon може и да е начин за спасяване на вестникарската индустрия. Все още не е ясно колко хора биха плащали, за да свалят вестника на това устройство и да го четат у дома, на път за офиса или другаде. Ако мнозина предвиждат, че електронни джаджи като Amazon Kindle ще спасят индустрията, тъй като освен книги, на тях можеш да сваляш вестници и списания, аз дълбоко се съмнявам. Не бих казал, че има уред на света, който да замени удоволствието да държиш книга, вестник или списание в ръцете си. Освен ако този уред не е отчайващо красив и удобен, какъвто Amazon Kindle не е. Да не говорим, че при цена от почти 500 долара, той е непродаваем.
Истинският начин да се спаси както интернет, така и вестникарската индустрия, е да се плаща за умното съдържание - както на хартия, така и на екран.
В този контекст не е изненада, че 78-годишният медиен могул Рупърт Мърдок е назначил глобален екип, който да създаде модел за плащане за онлайн-съдържание. Изненадващото тук е, че екипът се е насочил не само да разработва механизми за плащане на съдържание, което досега е било безплатно в интернет, а да търси и хардуер, който да позволява по възможно най-лесен начин вестника или списанието да попадне в технологичен уред, който вече притежаваш. Това може и да значи зелена светлина за устройства като Amazon Kindle. Истината е, че тъй като на пазара на подобни устройства няма изявен лидер както е iPod при mp3-плейърите, за този момент каузата е обречена на неуспех. Разбира се, до момента в който Стив Джобс не представи подобно устройство с марка Apple, за да обезсмисли всички съществуващи досега.
В такива размисли и страсти дойде новината, че още тази есен в сайта на Wall Street Journal, собственост на Мърдок, ще бъде въведен нов начин на малки плащания. Ако това се случи, Wall Street Journal ще бъде първият голям вестник, който прави подобна стъпка. Единствената правилна, според мен. Защото истинската журналистика не може да зависи от трафика и евентуалното желание на рекламодателите да плащат. Тя зависи от желанието на читателите да плащат.
понеделник, 11 май 2009 г.
Мърдок е прав - новината си струва парите
Етикети: darik.net
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар