събота, 16 май 2009 г.

Рекламата по света застрашително намалява

Поглед - 15 стр.
Рекламата по света застрашително намалява

Уляна ПЕТРОВА

„ЗенитОптимедия" намали прогнозите си за 2009-а до спад от почти 7 процента
Разходите на световния пазар на реклама могат да намалеят значително - много повече отколкото бяха прогнозите в началото на тази година. Това казват от водещата корпорация „ЗенитОптимедия" (ZenithOptiMedia), която прави тримесечни предвиждания в областта на масовите комуникации. Според последните й данни тази годиш спадът в световен мащаб ще е 6,9 на сто - до 453 милиарда долара. Преди шест месеца агенцията очакваше намаление от 0,2 на сто. През 2008-а според експертите й е имало увеличение от 1 процент. Най-лошо ще е положението с вестниците, прогнозират от „ЗенитОптимедия". Те ще получат 12 процента по-малко приходи от реклама Сериозно ще намалеят рекламите и в радиоканалите и списанията. Малко по-добре ще е в телевизионните канали - намаление с 5,5 процента основно заради по-ниските цени. Единствено делът на интернет рекламата ще расте макар и със забавени темпове до 12,1 на сто. Причините според последната прогноза на корпорацията са свързани основно с финансовите резултати на рекламодателите. Така че рекламният пазар едва ли ще започне да се възстановява докато компаниите търпят загуби заради световната криза Британският вестник „Файненшъл таймс" (Financial TiMes) коментира, че прогнозата на „ЗенитОптимедия" доста се различава от предвижданията на другите големи световни агенции. „Груп М" (Group M), която принадлежи на WPP, очаква намаление на разходите за реклама през тази година от 4,4 процента, докато Aegis, собственост на Carat, определя цифрата на 5,8 на сто. Сравнително оптимистично изглеждат нещата в Китай и Индия - а най-зле ще е в Япония, казват от „ЗенитОптимедия". Преди три месеца очакванията за Източна Европа бяха за ръст от 1,5 процента - сега вече става дума за сериозен спад от 13,9 на сто. Големите съкращения на рекламните разходи се очакват в Русия, Украйна, Унгария и Турция. В Западна Европа медийните собственици ще загубят 6,7 на сто от приходите си от обяви - като най-голямото намаление ще е във Великобритания и Испания. Радикалният спад ще е в Япония - с общо 38 процента в сравнение с 2008 година. Джонатан Бърнард, който отговаря за прогнозите в „ЗенитОптимедия", очаква, че световният рекламен пазар ще отбележи през 2010 година скромно нарастване в повечето държави с изключение на Северна Америка. На континента и през тази година намалението на рекламните приходи ще е значително - 83 на сто от обема им. Латинска Америка според прогнозата се оказва „найиздръжливия" регион. Там намалението на рекламните разходи ще е от 2 процента, а в Бразилия очакванията са за увеличение от 7 процента. „ЗенитОптимедия" е дъщерна фирма на четвъртата по големина в света рекламна агенция „Паблисиз" (Publicis). Тя прави проучванията си на 79 рекламни пазари и е подготвила прогнози до 2011 година. Започнала е да прави анализи в областта през 1997 година Данните се събират поотделно за вестниците, списанията, телевизиите, радиата, външната реклама, кината и интернет за отделните държави.

Няма коментари: