четвъртък, 14 май 2009 г.

Махат рекламите край пътищата

Стандарт - 11 стр.
Махат рекламите край пътищата

Наталия МАЛЧЕВА

Магистрала "Тракия" ще се строи с европари, но ще се забави
Да бъдат премахнати всички рекламни съоръжения край пътищата, обмислят от Национална агенция "Пътна инфраструктура". Билбордовете в непосредствена близост до шосето стават причина за пътни произшествия. Ако над 8000-те съоръжения бъдат демонтирани, ще се намалят жертвите, твърди шефът на НАПИ Янко Янков. За миналата година в бюджета са влезли 3,9 млн. лв. от рекламите. Тази сума е нищожна, като се сложи на везната със загубените човешки животи, посочи той.
В Германия например рекламите се поставят на минимум 40 метра от пътя, а в Гърция - поне на 300 метра. В Испания пък е напълно забранено да се вижда реклама от шосето, посочи Янков. Вече са подготвени нормативни промени, които се надяваме да бъдат приети от следващия парламент, обясни пътният шеф.
В момента ведомството не може да откаже разрешително за поставяне на реклама, ако са спазени разпоредбите - да е на поне 3 метра от платното и таблата да са на отстояние 200-300 метра едно от друго. Нямаме право и да контролираме цветовете на рекламите, графиката или съдържанието на таблата, обясниха от НАПИ.
Транспортното министерство и пътната агенция са постигнали окончателно съгласие проектът за магистрала "Тракия" да бъде включен в този планов период на Оперативна програма "Транспорт". Строителството с европари ще облекчи бюджета, но значително ще забави изграждането. Документите по ОВОС ще трябва да отговорят на по-високите критерии на Брюксел. Средствата за "Тракия" по ОПТ ще бъдат пренасочени от отсечката Благоевград - Сандански на магистрала "Струма", за която няма нужната готовност, обясниха от НАПИ. В края на юни ще бъдат частично открити първите 5 км от магистрала "Люлин", но по трасето няма да бъдат пуснати коли. До момента по проекта са усвоени 30 млн. евро и е свършена 25% от работата.

Няма коментари: