събота, 16 май 2009 г.

Бойка Атанасова, издател на в. "Български новини": Рекламата в гръцкия печат се сви наполовина

Класа - 11 стр.
Бойка Атанасова, издател на в. "Български новини": Рекламата в гръцкия печат се сви наполовина

Андриана МИХАЙЛОВА

Бойка Атанасова е сред най-търсените за коментар чуждестранни журналисти в Гърция. Тя е основател и издател на най-стария български вестник в южната ни съседка - "Български новини". Той стартира през 1999 г. В момента се чете от повече от 30 000 сънародници, списва се от 9 човека - 6 България и Гърция. Издателството има и вестник на румънски език. "Български новини" е сред традиционните участници в световните срещи на българските медии, които БТА организира. Петото издание на журналистическия конгрес ще бъде открито утре в София и ще продължи след това в Бургас и Варна. Основните теми тази година са туризъм по време на криза и цифровизацията на ефира. За форума са потвърдили присъствие рекорден брой делегати. От БТА разкриха, че въпреки кризата наши медии са се появили в Китай и В Португалия
- Има ли отражение вече финансовата криза върху вестниците, издавани извън България? Вярно ли е, че повечето от тях преминават на електронен вариант?
- От виртуална, кризата се превръща в действителна. факт е, че в Гърция, където имаше 5 български вестника, един от тях закри печатния си формат и премина само в електронен, а друг - от седмичен се трансформира в двуседмичен. Всичко това доказва, че криза на пазара вече има. Доколкото имам информация и най-големият български вестник в Америка - "Неделник", също е преминал само в електронен вариант. Всъщност, то в това е и бъдещето!
- Рефлектира ли тя Вече върху обема на рекламите?
- Да, усещаме кризата по отношение на намалелите като брой публикации за реклама. Свити са почти на половина. Смятам, че паниката е по-голяма, отколкото реалността, но все пак я има. Рекламният пазар при нас е оскъден, а пък и от България нямаме никакви рекламни постъпления - разчитаме единствено и само на гръцкия пазар. Надявам се кризата да не е много дълга. В момента сме обърнали поглед към стартиращите предизборни кампании. Гръцкият бюджет за реклама на политическите формации е 7 милиона евро, а те никога не ни забравят, тъй като българската диаспора е с право на избирателен глас в Гърция.
- Разчитате ли на абонамент?
- Не, нямаме абонамент, тъй като българите често сменят адреса си заради работата. В Гърция и Кипър има централно разпространение от фирма, която е монополист на пазара за чуждоезични издания. Чрез нея "Български новини" достига до читателите си
- Какви информации четат българите зад граница, от какво се интересуват?
- Когато стартирахме, необходимостта на пазара бе огромна - нямаше български вестник. В същото време връзката между българите и родината бе прекъсната, нямаха никаква информация за законодателството в Гърция. Дори не знаеха, че и като чужди граждани имат права в тази страна. Затова и основните теми бяха за гръцкото законодателство и възможностите за узаконяване и реализация на пазара в Гърция. Отделяхме достатъчно място на правата, които имат, на институциите, към които да се обърнат за помощ правни и практични съвети, необходими за по-лесното им адаптиране. След влизането на България в ЕС концепцията постепенно започна да се променя - разширихме тематиката, но основно продължаваме да информираме за промените в гръцкото законодателство, които касаят сънародниците ни.
- В България одит бюрото по тиражите се ползва от много малко издания? Как е в Гърция? Има ли регистър на собствеността на медиите?
- Компанията-разпроспфанител не изнася информация относно тиражите на конкурентните издания, така че всеки да може да злоупотреби с тях. Но това е тяхна политика. Що се касае до регистъра, да, има такъв и се поддържа от Министерството на печата. На петата световна среша на българските медии, организирана от БТА, ще бъде предложено създаването на информационен пул за медиите зад граница. Ще подкрепите ли подобна идея? През 2005 г., на първата световна среща на българските медии бе учредена Асоциация на българските медии по света, чиято цел бе обмен на новини чрез информационен пул. Вероятно това е продължение на идеята, но дали ще я подкрепим, мога да отговоря след като се запознаем с условията.
- Една от темите на форума е взаимоотношението между туризма и медиите. Какъв е гръцкият опит? - За всички е ясно, че медиите са основна двигателна сила във всяка сфера, не само в туризма. Популяризирането на българските дестилации е най-важното, като разбира се не трябва да гледаме на тях само през розови очила. Трябва да има постоянна обмяна на информация и идеи Например последният хит в Гърция е да се развие религиозен туризъм. Идеята на гърците е да се разработят маршрути до манастири, църкви и археологически паметници на територията и на Гърция, и на България. Проектът се казва "По стъпките на апостол Павел". И всичко това става чрез популяризиране на идеята чрез федствата за масова информация.

Няма коментари: