Труд - 16 стр.
Бумерангът на черната реклама
Таня ДЖОЕВА
Той и тя в леглото. Той, с влажни зеници и мазен тембър: „Обичам те, Силвия!". Тя, с глас на хладно оръжие: „Светла!" Помним тази реклама, макар че от премиерата й мина цял мандат. При първи прочит клипът, илюстрация на безочливи лъжи, нямаше общо с политиката. Поставен в рамките на синята кампания, получаваше втори нюанс -предупреждаваше избирателите да не гласуват за щедрото на празни обещания НДСВ. Предизборната машина на сините произведе преди 4 г. серия от ударни сюжети. Зъболекар, който уверява, че няма да боли. После тръгва към устата на пациента с вибриращ трион... филмчетата с любовника-лъжец и зъболекаря-садист бледнеят пред шизофреничния клип, където Сакскобургготски се превръщаше в Ста-нишев. Наситените с емоционална тревога кадри бяха свалени. Сигурно и заради спорния ефект върху зрителя, но за формален повод послужи клетвата на лидера на НДСВ, че няма да прави коалиция с БСП. Обещание, което, знаем, остана на думи.
Спор няма: щом помним споменатите клипове, то подобни творчески продукти улучват нерва. Отговарят положително на два тест-въпроса за успешна реклама: ще я забележат ли и ще я запомнят ли. Негативната кампания обаче, която се изчерпва с изобличение на чуждите недостатъци, има съдбоносен дефект - не дава положителен отговор на въпросите ще я харесат ли и ще гласуват ли за нея. Резултатите от Избори 2005 г. прекрасно доказват тезата. Черният пиар не донесе желания успех за коалицията, автор на негативните послания. ОДС, която избра да възбужда страхове, взе 20 места. Опонентите от НДСВ и БСП - далеч повече. Но нищо лошо не било забравено. „Синята коалиция" и сега пусна в употреба стресиращи внушения. Клип вин-тернет забива като пирон думите: „Те обявиха ВОИНА на демокрацията." Лозунгът на черен фон е в комбинация с войнстваща музика. В същия съпровод текстът уточнява: ,Доган и БСП обявиха война на демокрацията. Те наеха МАФИЯТА срещу гражданското общество. Целта им е да ни отнемат свободата". Сините предлагат и тримата лидери на управляващата коалиция като рисувани герои пред футболна врата. Лозунгът: „Да им бием шута!" В картинките се долавят и намеци за сексуална ориентация - подход, който през годините се доказа като губеща проява на неизискан вкус. Коалицията залага и на пародия на предизборните плакати на БСП. Например: „Направих мъжа си милионер. Това не ми е достатъчно. Ще продължа. За богата Масла-рова!"
Но богатият урожай от сини бюлетини остава спорен. Посланията висят свободно, без да отговарят на въпроса защо е време да се гласува точно за синята коалиция. На пазара все пак има огромно предлагане. Лишени от мотива, лозунгите мобилизират само твърдия електорат на съюза. А пред него е вдигната летва от 8%...
За жалост и останалите играчи се увлякоха от негативния ентусиазъм. Плаши-
лото развя „Нова зора", от чието име излязоха мрачните клипове и плакати с лика на Бойко Борисов, зад който със страшно изражение наднича Командира. Задължителният черен фон е налице. Тактиката хардматериалите да се подписват от малка партия не е нова. На миналия вот твърдите версии пуснаха Евгений Бакърджиев и Жорж Ганчев. Първият - плакати с ликовете на Виденов и Станишев. Вторият се сети за кадри от Лукановата зима. 4 г. по-късно целта ГЕРБ да не спечели мнозинство, види се, не жали средства. Вярно, досега няма кампания, която да не е залитнала накриво в две посоки: раздаване на неизпълними обещания и очерняне на противника. Първата тактика може временно даподлъже електората, но втората не дава гаранции за успех за партията-изобличи-тел. Нещо повече - черният пиар носи риск, който партиите вкупом подценяват: расте недоверието към целия елит. „60 дни преди изборите всичко е в негативна кампания. Българското общество няма да може да издържи на това", смята политологът Иван Кръстев и подчертава риска от допълнителна поляризация в условията на икономическа криза. Засега партиите се ослушват за опасностите. Дали ще се съобразят с тях, или ще приложат цялата гама от кални номера, предстои да се види. Но лошият вкус трудно ще бъде заличен от задаващите се розови обещания, балони и концерти.
понеделник, 11 май 2009 г.
Бумерангът на черната реклама
Етикети: в. Труд
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар