четвъртък, 1 май 2008 г.

Пряка музикална демокрация

Капитал - 43 стр.
Пряка музикална демокрация

Калина КАЛЧЕВА
Няколко начина да се правят онлайн пари от меломанските ни пристрастия
Чували ли сте за
холандската готик група Nemesea?
Тя има зад гърба си един албум, но звукозаписните компании не желаят да финансират бъдещите й проекти. Това щеше да е и краят на историята, ако ги нямаше феновете. Чрез онлайн дарения те подкрепят своите любимци и правят възможен втория албум на групата. Съдбата на Nemesea е един от примерите за раждането на нов онлайн пазарен сегмент, който подпомага кандидатите за слава и печели благодарение на вашите активно изразени музикални пристрастия. Ето някои от успешните бизнес модели, които успяват да осребрят народния глас.
Музика с етикетче
Концепцията за платени даунлоуди е стара като света. Онлайн традициите повеляват цената на едно парче да е 0.99 долара, както наложи сегашният лидер - уебмагазинът на Apple, наречен iTunes. Друга обичайна практика е защитата на музиката от неправомерно копиране чрез вградена софтуерна защита, наречена DRM (Digital rights management). Въпреки всичко това дигиталните продажби на музика растат и за 2007 г. са на стойност 2.9 милиарда долара по данни, представени в годишния доклад на Международната федерация на звукозаписните компании (IFPI). В същото време комуникацията в ерата на социалните мрежи започва да демократизира музикалните вкусове. Парчетата на вашата гаражна рок банда вече съвсем реално могат да генерират приход. Сайтове като AmieStreet. com и OurStage.com осребряват тези тенденции и продават набиращи скорост парчета по принципно нов начин. Стратегията им е да предложат нова, свежа DRM свободна музика, която отговаря и на най-нетрадиционния музикален вкус. Един от сайтовете, заслужаващи специално внимание, е пионерът AmieStreet - най-вече заради уникалната му схема за ценообразуване. Първоначално новите парчета са безплатни. При всеки даунлоуд обаче цената им постепенно се увеличава. Тя може да достигне таван от 98 цента, което е стандартната сума, наложена от големите магазини за дигитална музика. AmieStreet получава 30% от генерираните приходи, а остатъкът отива при музикантите за финансиране на нови записи. Сайтът има 144 729 уникални посещения за месец март, сочат данните на маркетинговите анализатори от Compete.
Проектът AmieStreet получава сериозна финансова инжекция през 2007 г., когато дял от компанията е продаден на онлайн гиганта Amazon.com. Развоят на събитията не е особено изненадващ предвид амбициите на Amazon да стане най-големият и разнообразен каталог за DRM свободна музика. Но пък това е и доказателство, че и големите играчи при платените даунлоуди започват се съобразяват с модела на по-иновативните си и нетрадиционни събратя. OurStage от своя страна разчита на по-различен модел - организира своеобразни дуели между изпълнителите. Потребителите избират между двойка случайно подбрани песни и на този принцип всеки месец класират двама победители, които получават по 5000 долара.
You are the record company*
Още по-интересен сюжет за музикална кариера предлага холандският сайт SellaBand.com. При него потребителите се превръщат в инвеститори и застават зад пробиващи групи с „дарения" от 10 долара. Музикантът, който успее да събере сума от 50 000 долара или 5000 души, вярващи в успеха му, печели продуциране на албума му. Всеки от дарителите получава уникално колекционерско копие от издадения диск, както и част (макар и минимална) от бъдещите приходи на музикалния талант. От своя страна пък сайтът държи правата върху издадените песни за период от една година. Досега по тази схема са продуцирани 18 музикални проекта. Инвестициите от страна на феновете са над 2 милиона долара, сочат данните на SellaBand. Сайтът работи в партньорство с... изненада, Amazon.co.uk. Специална секция на големия онлайн магазин е посветена на артистите, открити от SellaBand. Наскоро холандците получиха финансиране в размер на 5 милиона долара от инвестиционния фонд Prime Technology Ventures, за да продължат разрастването си и от другата страна на Атлантическия океан. Пак концептуално близо до телевизионен риалити формат са бизнес моделите на сайтове като Music Nation и StrayForm. По подобие на SellaBand тексасците от Strayform предлагат модел с директни дарения към музикантите от страна на феновете. Артистите качват парчета и бъдещи планове за такива, а феновете избират кои проекти да сбъднат чрез субсидиите си. При Music Nation пък приходите идват от такса в размер на 25 долара, която изпълнителите трябва да платят, за да могат да се борят за всенародна любов. Класацията е разделена по музикални жанрове, а голямата награда е договор със звукозаписна компания.
Демокрация в действие
Музикалната индустрия вече не е това, което беше. Вероятно и никога няма да бъде същата. Основните предимства на новите независими сайтове за продажба на музика са парчета, свободни от DRM, и персонализирано отношение към музиката. В общия случай такъв тип малки меломански сайтове печелят от добре развитата си социална мрежа. Разбира се, абсолютно добро в корпоративния свят трудно може да има, но пък новите модели за продажба на независима музика поне гарантират основния принцип на демокрацията и класическата пазарна икономика - да се чува гласът на народа и предпочитанията на потребителите.
*Звукозаписната компания си ти
***
AmieStreet получава финансова инжекция през 2007 г., когато дял от компанията е продаден на Amazon.com.
четвъртък, 1 май 2008 04:10:41

Няма коментари: