четвъртък, 1 май 2008 г.

История на дот бг мечтата...

Капитал - 52 стр.
История на дот бг мечтата...

Какво е необходимо, за да създадете успешна българска интернет компания? Създателите на Google - Лари Пейдж и Сергей Брин, заключени в мазето? Може би да, но това едва ли е възможно. Другият начин е да имате обмислена бизнес идея, фокус върху осигуряването на собствени приходи, колкото може повече инвеститори за различните фази от растежа на компанията и... непресъхващ ентусиазъм.
Всички тези жизненоважни съставки присъстват в историята на „Нет Инфо.БГ" - най-голямата българска интернет компания и по приходи, и по дял на пазара на онлайн реклама. Със сигурност това е и най-високо оценената българска интернет фирма, след като през миналата седмица беше огласена продажбата й на финландската медийна група Sanoma Magazines International.
Идеята Преди десет години светът беше полудял по инвестиции във всичко, което намирисва на интернет бизнес. През вече далечната 1998 г., в момента, познат на американските борсови инвеститори под името „Дотком бум", двама съученици от Английската гимназия в София се осмеляват да опитат своя бизнес късмет. Те решават да създадат българска интернет компания. Става дума за дипломирания юрист Любен Белов и за Виктор Пенев - човек с бизнес образование и професионален опит от Америка. Идеята идва от Виктор: „Тогава работех като инвестиционен банкер в JP Morgan, Лондон, и току-що се бях запознал с бизнес плана на най-големия интернет портал в Южна Америка - Star Media. Когато дойдох в София, успях да запаля Любен, който заряза всичко и се отдаде на идеята." Виктор остава в чужбина, откъдето дава идеи и помага на проекта с намирането на инвеститори. Любен се захваща с ежедневните операции в София и отговаря за всичко, свързано с компанията, на местна почва.
Самият Любен признава, че в началото не е знаел нищо нито за глобалната мрежа, нито за бизнеса на интернет фирмите. Чувал бил само за току-що създадения български портал gyuvech.bg и неговия американски прототип Yahoo!. По това време не знаел нищо за втория български портал dir.bg, който става лидер на пазара. В крайна сметка обаче с времето „Нет Инфо" ги задминава и заема първото място. Във всеки случай основната идея на „Нет Инфо" - и тогава, и сега, е била да доставя съдържание на българските потребители и да печели от онлайн реклама. „Основните направления в съдържанието, казва Любен, почти не се промениха - пощата abv.bg, портала на gyuvech.bg и новините на „Нет Инфо" съществуват и днес. Това, което не бяхме предвидили, е колко трудно ще е да продаваме интернет реклама на бизнеса, който въобще не беше чувал и не искаше да знае какво е това." А Виктор Пенев допълва: „Дълго време обяснявахме не само концепцията за интернет, но и далеч по-сложната - импресия."
Финансирането
И така, във времената, когато рекламодателите първо трябва да бъдат образовани, бизнесът на „Нет Инфо" първоначално не потръгва. Началните 32 хиляди долара, дадени поравно от Виктор и Любен, стигнали само до средата на 1999 г. За да продължат, се наложило да потърсят допълнително финансиране. „Намерихме го от така наречените бизнес ангели - физически лица, които придобиха дял във фирмата. В конкретния случай те бяха мои колеги от банката в Лондон", разказва Виктор. А Любен си спомня в числа как двамата успели да убедят въпросните колеги-ангели, че „Нет Инфо" струва 660 хиляди долара и получили от тях около 20% от тази сума (130 хил. долара) чрез увеличение на капитала. Тези пари обаче също се оказват недостатъчни. На следващата година - 2000 г., в която интернет балонът от другата страна на океана е в най-надутото си състояние, двамата предприемачи още веднъж остават без кешови наличности. „Този път оценихме компанията на над 2 милиона долара, от които успяхме да пласираме около 10% и така получихме нова финансова инжекция от 250 хил. долара", казва Любен. Още една година по-късно ситуацията отново е плачевна. „Нет Инфо" за пореден път е приключила кеша, но вече интернет балонът се е спукал и намирането на финансиране се оказва супертрудна задача. Любен си спомня: „Хората стояха известно време без заплати и намирането на пари за тях беше най-важното за мен. Истината е, че оцеляването на компанията в огромна степен се дължи на качествата на екипа, който все повече навлизаше в бизнеса и имаше неизчерпаема вяра в идеята. Успяхме да намерим нови 47 хил. долара, но този път при оценка на компанията от само 300 хил. долара." Това е и повратната точка в бизнеса на „Нет Инфо". През 2002 г. „Нет Инфо" успява да си покрие разходите и оттогава насам е на печалба с приходи от реклама, които се удвояват всяка следваща година. Както между другото и пазарът на онлайн реклама. Продажбите - ключът кът успеха Най-тежкия момент според Любен е бил преди третия кръг на финансирането, когато в компанията влизат пари, които все още не са достатъчни, за да покрият разходите. Тогава, с ясна идея, че най-важното усилие е развитието на екипа, който търгува рекламите, Любен сам се включва в продажбите и започва да ходи при клиенти. Успоредно с това фирмата организира „обучителни" програми, насочени към местните медийни агенции, за да ги запознаят с възможностите на интернет пазара. След този момент приходите започват да растат, а портфолиото на компанията набъбва чрез придобиване на млади и обещаващи проекти. „Нет Инфо" вече твърдо е номер едно на пазара и е класически бизнес успех. През 2006 от американския венчър фонд „Тайгър холдинг" се свързват директно с Любен Бе-лов и договарят покупката на 33% от компанията. Горе-долу така звучеше краят на историята до миналата седмица. В началото на тази обаче усещането за успех е много по-силно. Особено като се имат предвид новата пазарна оценка и фактът, че този път и за двамата се очертава окончателен изход от начинанието.
четвъртък, 1 май 2008 03:44:07

Няма коментари: